Vilka får vara med på min lista med Hållbara Shoppingtips?

Jag är så glad att ni är så många som uttryckligen sagt att ni blir hjälpta av min lista med Hållbara Shoppingtips. Det var och är ju hela grundidén med den: att på ett enkelt sätt samla företag som jobbar med hållbarhet på ett genuint sätt.

Ja, företag vars arbete jag verkligen gillar, och som förtjänar att upptäckas av ännu fler! Jag har ju tidigare skrivit (Reklamsamarbeten på bloggen? Hur och varför jag gör det) om min tanke om bloggen som något av en matchmaker där min roll är att sammanföra dig som letar schyssta företag med de företag som är det. Och det är så jag vill att listan ska fungera.

 Foto: Damon Hatefi

Vilka företag får vara med på Hållbara Shoppingtips-listan?

Min lista uppdateras ständigt med nya företag och märken - och i skrivande stund är över 30 företag med. Men vem som helst får självklart inte vara med. Det är förhoppningsvis ingen hemlighet att jag är väldigt petig med vem och vilka jag jobbar med.

Just för att hållbart mode är ett så komplext ämne, och så många företag snackar så mycket men kanske inte gör så många bra saker, känns det extra viktigt att hålla på den här petigheten. För det sista jag vill göra är ju att rekommendera ett företag som det sen visar sig inte alls vara trovärdiga och genuina i sitt hållbarhetsarbete.

Därför kan inte vem som helst få vara med (och det oavsett hur mycket de skulle vilja betala) och det lite flummiga svaret till hur mitt urval går till är att det baseras på min magkänsla.

Hållbara shoppingtips

Mina kriterier för att få vara med på Hållbara Shoppingtips

Det går inte att fullt och fast få en helt rättvis uppfattning om ett företag utifrån deras hemsida eller sociala medier. För det finns företag som snackar så förbaskat mycket men inte har koll alls, och så finns det de som inte säger något alls men är jätteduktiga.

Därför har jag bestämt att jag måste fika med (eller på annat sätt träffa/prata/lära känna) företaget innan de kan hamna på min lista. Genom att ses/höras och verkligen snacka så märks det så tydligt om de är dedikerade och genuina i sitt hållbarhetsarbete eller inte. 

 Foto: Damon Hatefi

Ambition och vision

För det är nämligen så här: 

Ett företag (X) som inte alls bryr sig och ett som på allvar brinner för hållbarhet (Y) kan exempelvis använda samma material. Skillnaden är att företag X, det som inte bryr sig, aldrig tänkt på varför, medan företag Y har vägt för- och nackdelar mot varandra. De har gjort avvägningar, research och verkligen letat. Men så landade de i att det där materialet ändå var det minst dåliga när en väger in massvis med aspekter, och i väntan på att ett bättre material ska dyka upp, att de ska få råd att byta (eller vad det nu är som står i vägen) gör de det bästa de kan av situationen.

Så utfallet kan alltså vara det samma, men ambitionen och visionen är en milsvid skillnad. Och sjävklart ska Y creddas men inte X. Men hur ska du som konsument se och förstå den skillnaden?

Ett öppet och ärligt samtal

Ja, det är där min fika och min tipslista kommer in. Jag vill på allvar lära känna företagen, och bygga en relation. För det är så jag vet om vi jobbar mot samma mål eller inte. 

Ett öppet och ärligt samtal är mitt kriterium för att vara med. Och det är det som handlar om magkänsla. Upplever jag att de på allvar är insatta i komplexiteten, ja, då har de oftast koll. Och det är när vi pratar utmaningar, avvägningar och erfarenheter över en kopp kaffe som jag vet om de menar allvar eller inte.

Det finns också företag som är jätteduktiga på hållbarhet, men där andra saker ger mig en bitter eftersmak i munnen. Det kan vara uppenbart sexistiska och objektifierande bilder, eller att de prisdumpar sina grejer och hakar på Black Friday. Då är de inte intressanta för mig.

För mig hänger allt det nämligen ihop: om en på allvar jobbar genuint med de här frågorna, ja då har en också ifrågasatt alla aspekter av industrin. Och i det ingår vilka bilder och normer vi reproducerar och representerar, hur vi tar oss an överkonsumtionen samt hur vi värderar kläder och arbetet bakom.

Hur ska jag handla hållbart mode?

Reflekterande och självkritiska

Ja, jag letar väl helt enkelt efter de där företagen som drivs av personer som är reflekterande och självkritiska. Som håller två tankar i huvudet samtidigt och inte är rädda för att prata om sina svagheter och utmaningar.

Det är de förtagen du hittar på min lista. Och jag är så förbaskat stolt över att få jobba med dem - och att de i sin tur tror på det jag gör och vill finnas i mitt sammanhang. 

För tillsammans kan vi göra riktigt jäkla feta grejer. Och jag är alla dessa företag lojala och är mer än gärna ambassadör för dem.

(Sen är jag inte den som är den om det skulle visa sig att något av företagen inte alls jobbar  så som jag trott. Då återbetalar jag pengarna för deras plats och plockar bort dem från listan. Jag har gjort det med ett företag hittills, och det handlade inte om några jättegrejer men det kändes helt enkelt inte riktigt rätt i magen.)

Listan hittar du här: Hållbara Shoppingtips

Vad är dina tankar om det här? Och har du upptäckt något nytt företag som du gillar på min lista? Berätta gärna!

Klicka gärna på hjärtat om du gillar inlägget, och följ mig på bloglovin' om du inte vill missa något och vill spara inlägg till sen.