Varför förträngning är en bra jobbmetod

Om det är något jag har övat på de senaste dagarna så är det förträngning. Jag är generellt rätt allergisk mot försvarsmekanismer och gör allt jag kan för att bli såväl mer medveten som att jobba bort dem.

Men när det gäller just förträngning så är det nog snarare så att jag istället vill bli bättre på det. Så jag tränar. 

Förträngning som jobbmetod

För jag tror nämligen att jag generellt är duktig på att ta in allt som händer och är bra på att se helheten. Ja, jag är nog en sådan person som måste förstå sammanhanget för att överhuvudtaget fatta - och för att lära mig något nytt måste jag se de stora dragen innan jag ens orkar ge mig in i detaljer.

Och kanske är det här också en av mina bästa egenskaper - att se och förstå det stora hela tror jag på allvar är superviktigt för att kunna driva och utveckla företag. 

Men det är också en jädra skitegenskap när det blir många saker på schemat. När helheten gör mig förlamad och apatisk. Och när att se allt bara betyder att jag inte förstår vart jag ska börja. 

Och igår och idag är sådana dagar (hej, vara halvt ledig i tre dagar!) Min att-göra-lista svämmar över, jag har ungefär 40 mail som jag måste ta tag i och så vidare. Ja, massvis med grejer jag borde göra. Men vart tusan ska jag börja? Att titta på allt och inse att än vad jag får gjort igår och idag så syns det knappt. 

Driva eget - om jobbmetoder

Då fungerar bara en enda sak. Ja, exakt: förträngning. Så det är vad jag har praktiserat hela veckan faktiskt. Först när jag var ledig: förträngning av allt jag borde och skulle kunna göra.

Att trycka bort tankarna på jobb när jag är ledig är något i alla fall jag har haft sjukt svårt för. Men jag har tränat och tränat på att bara stänga av. Och nu funkar det faktiskt allt som oftast. För utan det är det liksom helt ogjort att vara ledig och njuta av det. 

Och så nu, när jag är tillbaka och ser vad jag släpar efter med. Ja, då trycker jag undan igen. Och fokuserar på en sak i taget. Jag rensar att-göra-listan och väljer ut de tre viktigaste och blundar för resten. För jag vet att det här är enda sättet att komma ifatt med allt.

Så ja, förträngning är en bra jobbmetod. Även om jag inte på långa vägar behärskar den till fullo.

Hur funkar du? Är det här något du känner igen dig i? Eller har du någon annan bra metod eller tankesätt när att-göra-listan växer sig för lång? Berätta!

PS. Visst har du sett funktionen med det lilla hjärtat här nedan? Om du gillar inlägget men inte är den som kommenterar får du supergärna klicka en "like" så jag vet vad du vill läsa mer om <3 Följ mig också på bloglovin' för att inte missa något och för att spara inlägg till sen. DS.