Sweatshop - en serie från Aftonbladet TV

Igår var jag inbjuden till pressvisningen av Aftonbladet TVs stora satsning Sweatshop. Och idag  släpptes den nätet. Serien är i tre avsnitt och handlar om  två modebloggare, Sarah Tjulander och Lisa Tellbe, som reser till Kambodja för att arbeta i en textilfabrik. Serien bygger på samma koncept som förra årets succé i norska Aftenposten och är minst sagt en viktig serie. Så mitt tips är: se den! Sweatshop Aftonbladet TV

Sarah och Lisa är verkligen kloka och reflekterade personer, och parallellerna de drar mellan sitt liv i Sverige och de textilarbetare de möter är riktigt starka tv-ögonblick. Och ja, de allra flesta av oss vet att det är exakt såhär det ser ut inom textilindustrin, ändå (eller kanske just därför) så blundar vi så lätt. Det är helt enkelt rätt tungt att ta till sig fakta. Men den här serien sätter åter igen fingret på verkligheten och gör det riktigt snyggt. Så hatten av Aftonbladet!

Jag vill dock lyfta en sak: i serien pratas det i princip bara om H&M. Anledningen som jag förstår det är att H&M är en av de största inköparna av textil producerat i Kambodja. Och Kambodja var det land tv-teamet fick tillstånd att filma i. Därför är det just H&M som lyfts som (det onda) exemplet. Men de är ju verkligen inte ensamma.

Alla andra kedjor med Fast Fashion som affärsidé producerar på exakt samma premisser. Och det gäller också företag som säljer dyrare kläder. Så bara för att prislappen är högre så betyder det absolut ingenting när det gäller just villkor för de i produktionen. Och det är superviktigt att komma ihåg!

Sweatshop Aftonbladet

Snarare blir jag lite irriterad på att det är just H&M som alltid lyfts - de hamnar alltid i skottgluggen. Visserligen ofta med all rätt. Men det betyder också att så många andra företag kan flyga under radarn, då det är just H&M som får stå där och ta all skit. Sanningen är den att H&M (och det kanske är just för att de fått och får så mycket kritik) gör mer än många andra företag när det gäller just hållbarhet.

Sen är jag gärna tydlig med att just Fast Fashion i sig aldrig kan bli hållbart - och det gör att jag personligen väljer att inte handla hos dessa kedjor (jag har skrivit mer om det här: Varför Fast Fashion aldrig kan bli hållbart). Men att bara låta bli att handla hos H&M efter att en har sett denna serie är att göra det lite väl lätt för sig.

Så, min uppmaning är: se serien men var kritisk mot ALLA klädföretag. Fråga och spana in företagens butiker, hemsidor och sociala medier med mera för att få veta hur just de jobbar. Förutsätt inte att något företag är bra bara för att det INTE är H&M, eller för att det är dyra plagg. Det finns så mycket skit där ute - så lyft blicken och var kritisk!