Svenska företag måste berätta var de tillverkar sina kläder

I stolt annonssamarbete med Fair Action
 

Idag är det sex år sedan klädfabriken Rana Plaza kollapsade i Bangladesh, där 1 134 textilarbetare miste livet och över 2 500 skadades. Sedan dess har årsdagen 24 april blivit Fashion Revolution Day (och numera en hel vecka: Fashion Revolution Week), för att på allvar sätta fingret på textilindustrins orättvisor.

När det åtta våningar höga Rana Plaza totalkollapsade var det svårt att identifiera de klädmärken som köpte från fabriken. Enda sättet att ta reda på detta var att intervjua överlevande arbetare och leta i rasmassorna efter klädlappar med märkenas loggor på. Allt för att familjerna till dödsoffren skulle få kompensation från dessa företag.

Foto: Caroline Frankesjö

Foto: Caroline Frankesjö

Fair Action - blåslampan som behövs

Ideella föreningen Fair Action arbetar för att svenska företag ska ta ansvar för sin påverkan på människor och miljö. De granskar hur varor och tjänster är producerade och sätter press på företag att förbättra arbetsvillkor och betala levnadslöner. Och de gör ett förbaskat viktigt jobb om du frågar mig!

Därför känns det såklart minst sagt fantastiskt fint att återigen arbeta tillsammans med dem (för den uppmärksamma: Fair Action har bl a snackat garvningsindustri i min podd samt att jag har benat i de globala målen tillsammans med dem)

Och den här gången ska vi, på årsdagen av Rana Plaza, snacka om vikten av att svenska företag måste berätta var de tillverkar sina kläder och skor. Ja, att de helt enkelt måste offentliggöra sina leverantörslistor som ett första steg för ett seriöst hållbarhetsarbete! Vi ska såklart också prata om hur du, jag och vi alla kan sätta press på att företagen att verkligen leva upp till detta!

Så låt oss börja:

Varför är det viktigt med offentliga leverantörslistor?

Förutom exemplet ovan, d v s orimligheten i att behöva gräva i rasmassor för att få veta vilka företag som bör ta ansvar, finns det två andra tungt vägande skäl:

  • Information om var produktionen sker är nödvändig för att media och organisationer ska kunna granska om företag håller vad de lovar på sina hemsidor och i sina policys, till exempel vad gäller arbetstider och löner. När företagen kan bli granskade får också konsumenter insyn och information om hur de som tillverkat grejerna har det.

  • Fackföreningar och arbetsrättsorganisationer i länderna där produkterna tillverkas kan ta upp dåliga arbetsvillkor eller avskedanden av fackligt aktiva på fabriken också med det köpande klädföretaget, som i sin tur kan sätta press på leverantören.

Om du vill fördjupa dig i det här ämnet så rekommenderar jag den här rapporten: Follow The Thread - The Need for Supply Chain Transparency in the Garment and Footwear Industry

Och så tänker jag så här: den som inte har något att dölja brukar inte ha några problem med att vara transparent och öppen….

Foto: Caroline Frankesjö

Foto: Caroline Frankesjö

Vilka krav driver organisationer och fackföreningar?

Att det är ett krav på företag att vara öppna och redovisa sin påverkan på mänskliga rättigheter framgår av FNs vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter. Sedan 2016 pågår en internationell kampanj som bland annat Fair Action (som medlem av Clean Clothes Campaign), Human Rights Watch och den internationella fackföreningsrörelsen står bakom. Kampanjen uppmanar företag att ställa sig bakom en ”Transparency pledge”, vilket en mängd företag har gjort (bl a H&M och Lindex).

(Kampanjen använder #GoTransparent – så använd gärna den hashtaggen när/om du delar på sociala medier!)

Ett krav som koalitionen bakom ”Transparency pledge” drivit är också att flerpartsinitiativ ska ha krav på sina medlemsföretag att vara öppna med var produktionen sker. Nyligen meddelade Fair Labor Association att de kommer börja ställa ett sådant krav på sina medlemmar (läs gärna mer om det här). Initiativet är ett samarbete mellan företag, ideella organisationer och universitet och jobbar för att förbättra arbetsvillkoren i medlemsföretagens leverantörsled. Fenix Outdoor som äger bland annat Fjällräven är en av medlemmarna i initiativet. FLAs beslut är ett tydlig tecken på att öppenhet och ärlighet ligger i tiden!

Foto: Emma Sundh

Foto: Emma Sundh

Hur öppna är svenska företag?

Tyvärr är det alldeles för få som är öppna.

Fair Action har precis inlett en kampanj för att få fler svenska företag att offentliggöra var deras kläder tillverkas. De företag som omfattas av kampanjen har alla egna varumärken, och urvalet baseras framförallt på omsättningen. Aktörer som förväntas växa är också inkluderade, som nätbutikerna Nelly och Sportamore.

Företag som Fair Action frågat om de kan tänka sig att offentliggöra i vilka fabriker deras egna varumärken tillverkas är: Gekås Ullared, Åhléns, Ellos, Stayhard, Gudrun Sjödén, Intersport, Team Sportia, Stadium, Sportamore och Nelly.

Exempel på företag som redan idag presenterar detaljerad information om sina leverantörsfabriker (i linje med den så kallade ”Transparency pledge”): H&M och Lindex

KappAhl har publicerat en lista över fabrikerna där deras kläder tillverkas, men utan att tala om vilken typ av plagg som respektive fabrik producerar. Information om vilket företag som äger fabriken saknas också, samt hur många personer som arbetar där.

Så följ Fair Action på sociala medier etc för att få uppdateringar i det här. Precis som att jag självklart kommer snacka vidare om detta. För hej, visst blir det väl spännande att se hur dessa företag väljer att svara! Om det blir “Bra idé, klart vi ska offentliggöra listorna!“ eller “Nej. Sådant vill vi inte berätta“. Det kommer ju indikera en hel del tänker jag!

Foto: Caroline Frankesjö

Foto: Caroline Frankesjö

Vad borde företagen göra?

Företagen bör lägga ut information på sina hemsidor om var grejerna tillverkas. Fair Action driver tillsammans med Clean Clothes Campaign och en rad andra ideella och fackliga organisationer en kampanj för att få företag att bli mer öppna om produktionen. Ett antal företag inklusive H&M och Lindex har på grund av kampanjen ställt sig bakom en ”Transparency pledge” (se ovan). Det är ett åtagande om att offentliggöra till exempel adresser till leverantörsfabrikerna, hur många som jobbar där och vilken slags produkter som tillverkas.


Vad kan du göra?

Ställ frågor till personalen när du handlar, till exempel ”Var kan jag hitta information om era leverantörsfabriker?”, ”Var har det här plagget tillverkats?”. Många nätbutiker har chattar där det går att fråga. På så sätt visar du att du vill att företaget ska vara öppet gentemot sina kunder.

Om du vill ha tips och tricks på det här så har jag skrivit en guide i ämnet: Så kontaktar du företag om deras hållbarhetsarbete

Andra bra grejer jag tycker att du ska göra är:

  • Dela vidare: sprid kampanjen, uppmuntra andra att fråga företag, och snacka med alla du känner om det här med att många företag är så hemliga med var de tillverkar.

  • Bli medlem i Fair Action: helt enkelt för att det är smidigt att stötta de som gör grovjobbet!

  • Läs på! Jag har djupdykt i några svenska kedjor här, och skriver om ämnet kontinuerligt precis som också Fair Action exempelvis gör. Kunskap är gött helt enkelt!

Och du, om du vill fortsätta läsa inlägg på temat Fashion Revolution Week tycker jag du ska läsa det jag skrev för prick ett år sedan: Varje vecka ska vara Fashion Revolution Week

Vad är dina tankar om det här ämnet? Och är det något märke eller företag som du vill ska offentliggöra sina leverantörslistor lite extra?

Detta inlägg är ett annonssamarbete med Fair Action men alla ord och åsikter i inlägget är mina egna. Mer om hur jag arbetar hittar du här: Reklamsamarbeten och PR och Reklamsamarbeten på bloggen? Hur och varför jag gör det.

Klicka gärna på hjärtat om du gillar inlägget, och följ mig på bloglovin' om du inte vill missa något och vill spara inlägg till sen.