"Svensk hållbarhet håller inte"

16e februari publicerades en otroligt intressant artikel i Svenska Dagbladet på temat hållbarhet och mode. Där SvDs skribent Sofia Hedström berättar om att många av de modeföretag som satsade på ekologiskt och schysst producerat för några år sedan idag inte längre finns kvar. Bristande efterfrågan och en föreställning om att design och hållbarhet är två vitt skilda saker anses vara orsakerna. Läs hela artikeln här: "Svensk hållbarhet håller inte". Och tyvärr tror jag att det är sant. Det finns en bild, och tyvärr alltför ofta är den helt korrekt, av att bra producerade (ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbara) varor inte håller samma designkvalitet som övriga kommersiella produkter. Att arbetet med att hitta en så bra produktion som möjligt skulle göra att man som modeföretag gör avkall på det som faktiskt är viktigast av allt: snygg design som många vill bära. För det är ju det som är lite av problemet: som (mode)företag ska man finnas där för kunden och ge den det den vill ha.Tillgång och efterfrågan är A och O.

När jag startade JohannaN för fyra år sedan var jag övertygad om att produktionsvillkor var en sådan sak som skulle efterfrågas. Men så fel jag hade: jag har under den här tiden i princip aldrig fått frågan om vår produktion. Fokuset ligger istället på designen. Jag har därför under de här åren tänkt om lite: mitt huvudfokus är att göra starka kollektioner som många vill bära, och i takt med att JohannaN växer och syns mer skapas också pengar och resurser till att uppnå de mål jag alltid haft: en helt transparent och socialt och miljömässig produktion. Samt att skapa utrymme och möjlighet att diskutera dessa frågor med alltifrån media till våra fina kunder.

Jag är inte där jag vill med produktionen än, utan får ta ett steg i taget. Det viktiga är just att först bygga ett ekonomiskt stabilt företag, ett företag som sedan har resurserna att skapa en hållbar produktion oavsett om det efterfrågas primärt eller inte. Syftet får istället bli att snarare kanske utbilda och förändra modescenen i långsam takt. För återigen: som (mode)företag är det viktigaste tillgång och efterfrågan, oavsett hur mycket man ändå ogillar det. För att överleva måste man anpassa sig till världen: och som det ser ut nu går designen före hållbarheten. Ja, då är det bara att gilla läget och passa på att dra nytta av det. Stark design = mer försäljning = mer resurser att följa sitt hjärta. Låter kanske krasst, men så ser verkligheten ut. Och tyvärr är facit just nu: konkurs för flera av de som till största delen följt sitt hjärta. Även om de självklart ska hedras för att de faktiskt följde sina värderingar.

/Johanna