Slow fashion: #14 Framtidens modeföretag - hållbara affärsmodeller

I stolt reklamsamarbete med Boomerang


Det här säsongens åttonde och sista avsnitt - vilket såklart känns lite vemodigt. Men självklart planerar jag för att podden ska dyka upp i höst igen! Så, nu kör vi sista avsnittet alltså, och denna gång är det klädmärket Boomerang som gästar.

Hur tjäna pengar på mode i framtiden?

Catti Unenge, som har jobbat på Boomerang sedan 1988 och idag är deras creative director, är avsnittets huvudgäst. Vi snackar utmaningen i att sälja kläder och få lönsamhet samtidigt som att överkonsumtion är ett av modeindustrins största problem. Ja, vi konstaterar tidigt i programmet att kläder är ju inte det världen lider brist på - så hur kan ett modemärke skapa ett existensberättigande i allt detta?

Bättre saker mer sällan är det som Catti tror på, men går det att tjäna pengar på? Vi pratar affärsmodeller, tjänster istället för produkt och varför högre marginaler på varje sålt plagg är en stor del i allt detta. Vi snackar andrahandsvärde och hur det kan hjälpa en i ett mer hållbart helhetstänk. Men också faktumet att Boomerang verkar i den konventionella modeindustrin - hur anpassa sig till delar av den samtidigt som vi också måste omforma den radikalt? Går det ens?

Allt det, plus att vi dyker in i material, Boomerangs historia men också vad de ännu inte är speciellt nöjda med i sitt arbete. Vi snackar rea och kollektionsväxlingar - och ansvaret modeföretag har att lära oss konsumenter ett nytt tänk.

Framtidens modeföretag - hållbar affärsmodell

I mitten av programmet kommer Thomas Neumann, produktchef på Boomerang, in i studion och vi pratar vidare om material: hur tänker de med valet av textila material, vilka avvägningar och kriterier gäller hos dem? Och hur kommer det sig att de använder ny polyester i sin dunjacka? Är det av ren nonchalans eller finns det en annan anledning? Produktion och vikten av långvariga relationer snackar vi också om.

Hoppas du ska gilla avsnittet som ger en bra inblick i hur ett svenskt etablerat modeföretag tänker och arbetar med hållbarhet - samt också ser på vår tids största utmaning: att ställa om för framtiden (Och som alltid, det finns saker som vi inte hinner gå in på under dessa dryga 30 minuter - men som Catti säger i avsnittet: bara att maila eller ringa henne om det är något du funderar över)

Om du vill läsa mer om Boomerang och hur de arbetar så har jag skrivit ett långt inlägg om det här: Boomerang - kvalitet, andrahandsvärde och att aldrig vara färdig

Så lyssnar du på podden

Podden finns att lyssna på via

eller direkt här:

Avsnittet är som alltid producerat av Beppo Ljudstudio.

Vad är dina tankar om veckans avsnitt och ämne? Kommentera och berätta gärna!

Klicka gärna på hjärtat om du gillar inlägget, och följ mig på bloglovin' om du inte vill missa något och vill spara inlägg till sen.