Så kontaktar du företag om deras hållbarhetsarbete

#slowfashionutmaningen, del 5, maj
 

Maj och dags för del 5 i Slowfashionutmaningen! Alla de tidigare månadsutmaningarna hittar du här: #slowfashionutmaningen.

Så här funkar det: du lägger din egen ribba för utmaningen och bestämmer vad just du vill förändra under det här året. Vi gör det tillsammans: genom att peppa, diskutera och inspirera varandra: genom kommentarsfältet här på bloggen och under hashtaggen #slowfashionutmaningen på sociala medier. Och självklart går det fint att haka på när som helst under året (så bjud gärna in vänner och bekanta du vill ha med på din resa mot en ännu mer hållbar garderob)!

Maj: Kontakta dina modefavoriter och fråga!

Den här månaden ska vi hänge oss åt lite gammal hederlig konsumentmakt! Det blir skoj!

Kontakta företag om hållbarhet

Först och främst: det finns två sätt att göra det på. Varav ett är rätt oskönt. Att kontakta företag och fråga om hållbarhet kan i alla fall jag tycka är lite jobbigt: framförallt för att det är så lätt att känna sig ifrågasättande och konfrontativ. Att gå in i en butik med orden "Jaha, och ekologiskt har ni förstås inte?" är inte speciellt inbjudande eller härligt. Och knappast heller peppande för företaget i fråga. D v s detta är det osofta sättet. Så det lämnar vi. Istället ska vi göra såhär:

Fråga dina favoritmärken och var genuint intresserad!

En gyllene regel är att en kommer alltid längst genom att vara trevlig, intresserad och nyanserad. Så självklart är det också bästa strategin i det här (sen kanske det är så att du faktiskt kontaktar ett företag du faktiskt tycker har ett skitdåligt hållbarhetsarbete - men smöra lite ändå!) 

Målet är ju förändring, eller hur? Och alla vill alltid bli bekräftade och sedda - även företag och märken! Genom att vara riktigt jädra trevlig, uppmuntrande och peppig är i alla fall jag övertygad om att det är lättare att nå fram till företaget i fråga. Att sätta dem i försvarsställning brukar liksom aldrig bli så bra. Så med det sagt: vi ska fråga snällt (men inte naivt såklart!)!

 Foto: Damon Hatefi

Foto: Damon Hatefi

Vilka företag och märken är dina favoriter?

Har du något märke eller företag som du tycker gör riktigt fina grejer och som du är lite extra nyfiken på? Bra! Vi börjar här. Och tänk brett: kläder, skor, väskor, smycken, accessoarer etc. Ett bra sätt att gå in i det här på ett trevligt sätt är att göra det med förhoppningen att de gör ett riktigt bra hållbarhetsjobb men kanske bara är sämst på att berätta det! D v s förutsätt inte att de är dåliga bara för att du inte hittar information på hemsidan. 

Gör din läxa - läs på om företaget

För att kunna fråga bra behöver du vara påläst! Hur mycket berättar de på sin hemsida exempelvis? Och är det något där som väcker frågor eller funderingar? Börja därför med att plugga på lite. En checklista på vad du kan kolla efter och var du ska leta hittar du här: 

Checklista för att kolla vilka klädföretag som är schyssta

 Foto: Damon Hatefi

Foto: Damon Hatefi

Kontakta företagen!

Det kan du göra på några olika sätt - allt beroende på syfte: 

Fråga i butik

Att fråga personalen i butik är ett enkelt sätt att visa att hållbarhet är viktigt för dig som konsument. Och det kan vara enkla saker som: 

"Hej, den här tröjan var ju superfin och den är märkt med er egen hållbarhetsmärkning, vad betyder det? Kan inte du berätta lite mer?"

"Jag tycker att GOTS-certifierad bomull är allra bäst, har ni det? Hoppas!"

"Så fint att den här är i återvunnen polyester, men hur funkar det med de som syr era kläder? Tänker på löner och arbetsvillkor, är jättenyfiken om hur ni jobbar med sådant!"

Kanske kan inte personen i butik svara, men så länge du är är trevlig och snäll så behöver det inte bli så himla obekvämt. Utan istället betyder det att nästa gång personalen får frågan vill de inte stå svarslösa - och då ser de förhoppningsvis till att att be om mer internutbildning! Vilket är superbra: för det som händer i butik skickar ju självklart signaler om vad kunderna värdesätter!

Frågor som lämpar sig för butik är de lite lättare och mer övergripande frågorna: d v s personalen måste ha en chans att kunna svara. Klurigare grejer är det bra att ta via mail istället:

 Foto: Damon Hatefi

Foto: Damon Hatefi

Maila kundtjänst

Hit vänder du dig med frågor som kräver lite längre svar - och som du gärna vill ska komma högre upp i företaget! Maila kundtjänsten (oftast också bara den adressen som brukar finnas att tillgå) - och är det ett bra företag kommer de att vidarebefordra ditt svar till exempelvis hållbarhetschefen (och har de ingen sådan så är det ännu viktigare att du hör av dig!)

Här kommer ett exempel på hur jag gjorde en gång:

Hej,
jag såg att ni endast använder vegetabiliskt garvat läder i era produkter - heja! Men blev så såklart nyfiken att få veta mer om er produktion. Vart kommer lädret ifrån? Vart syr ni era väskor? Ja, hur jobbar ni utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Skulle vara superkul och fint att få veta mer! Och har ni någon tanke på ekologisk bomull i canvasen ex?

Ha en fin dag!
Bästa
Johanna
— Mitt mail till ett väskmärke

Och svaret? Ja! Jag fick ett långt och bra mail från kundtjänsten samma dag och där de avslutade med frågan om jag ville att de skulle hänvisa mig vidare till deras hållbarhetschef, jag sa såklart ja! Några dagar senare fick jag ett långt mail från den personen: och det var ett öppet, ärligt och transparent svar som gjorde att jag helt plötsligt blev mycket mer peppad och lojal till märket. 

Att fråga är att ge företagen en chans

Så vad vill jag säga med detta: Jo, när jag bara surfade runt på deras hemsida var jag helt ärligt lite sur för att den var så dåligt uppdaterad. Hade de koll eller var med mest fina ord? Men i och med att jag tog mig tid och mod till att kontakta dem och fråga vidare fick jag en helt annan bild av företaget och deras hållbarhetsarbete.

Så det är värt det! Antingen kommer deras svar att göra dig än mer lojal, eller så tappar du helt sugen! Men oavsett har de fått en chans att svara och bemöta: sen är det upp till företaget att förvalta din fråga på bästa sätt. Och just hur de gör det säger så mycket om hur de ser på dessa frågor. 

Så: våga fråga!

 Foto: Damon Hatefi

Foto: Damon Hatefi

Så här skriver jag mina mail till företagen

Och därför kommer här en mailmall som du mer än gärna får utgå ifrån (men skriv gärna om så att det blir ännu mer personligt och specifikt mot dem du vänder dig till!)

Hej!

Jag tycker att det ni gör är så himla fint och bra! Men jag undrar lite om er produktion och hur ni jobbar med hållbarhet. Jag har letat på er hemsida men kunde inte hitta så mycket, så hoppas ni kan svara här i stället!

Vänliga hälsningar
Johanna

Och när/om du får svar: släpp inte bollen! Peppa dem vidare. Så här har jag svarat två olika märken när de återkopplat på mitt första mail: 

Och så här bemöter jag deras svar

Tack för ett öppet och ärligt svar!

Personligen tror jag att kunderna absolut är beredda att betala mer så länge de vet varför. Jag tycker verkligen att ni ska våga köra på och i det kommunicera varför ni tar de beslut ni gör och varför. Skulle vara superkul att läsa mer om era producenter, vart de ligger och varför ni jobbar med dem. Det finns många märken som gör detta jättebra och som är bra inspo i hur man kan göra i kommunikation mot kund!

Och allt det andra du skriver: berätta om det! Kändes luddigt när ni bara skriver att ni jobbar med hållbarhet men inte berättar exakt hur ni gör. Tänker att det skulle kännas sjukt beigt om andra uppfattar det mer som greenwashing än verkligt arbete bara för att ni inte säger så mycket om det. 

Så keep it up och hoppas ni väljer att köra på helt och hållet och allra helst med 100 % veg. garvat läder såklart!

Bästa
Johanna
— Mitt svar till ett skomärke
Hej,
tack så mycket för fint svar.

Jag tycker som sagt att ni är så himla bra i det ni gör, och skulle så gärna vilja läsa och se ännu mer om det på er hemsida. Tror nämligen verkligen att det skulle göra det ännu tydligare i vad ni arbetar för och med: ex bilder från produktionen etc. Jag älskar själv transparens - och ju mer så desto tydligare blir det ju för kunden vad ni står för! Så hoppas ni tar mina mail som peppande sådana!

Och så skulle jag bli överlycklig om ni på sikt uppgraderar från Oekotex till ex GOTS eller åtminstone ekologisk bomull.

All kärlek!
— Mitt svar till ett klädmärke
 Foto: Damon Hatefi

Foto: Damon Hatefi

Företagen som svarar dåligt då?

Ja, om de är undanglidande, svarar klyschigt och med floskler - eller inte alls. Då är de nog inte så bra på det här med hållbarhet. Och då har du på allvar en anledning att inte stötta dem med dina pengar. Samt att kunna berätta för andra hur lite de värderar den här frågan. 

För kom ihåg, det företag som oftast hamnar i skottgluggen när vi snackar hållbarhetsarbete är H&M - för att de är allra störst (och självklart ska de ifrågasättas utifrån just det). Men det betyder också att andra företag, som faktiskt är sjukt mycket sämre också kan flyga under radarn och slippa helt undan. Något jag skrivit om här förut: Kan vi prata om fler företag än bara H&M? Glöm inte det!

Alla företag förtjänar nämligen att få de här frågorna. Oavsett storlek. Så var gärna lite kreativ när du väljer företag att kontakta: dyra eller billiga kläder spelar ingen roll. Inte heller stora eller väldigt små. Gamla eller helt nystartade. Det viktiga är att de får frågan - och sedan vad de väljer att göra av den!

Och helt ärligt, de företag som brinner för hållbarhet kommer att bli överlyckliga över att du också gör det: och det i sig kan ge dem den där extra energin att orka ännu lite mer!

Så nu kör vi: vilka företag kontaktar du? Berätta gärna vilka - och om/när du får svar: skulle det inte vara kul att dela svaren här bland kommentarerna med varandra?! (och om du tycker att det är svårt att värdera företagets svar och vill ha hjälp, får du mer än gärna höra av dig till mig!)

Dela gärna också vidare till de du vill ska vara med och glöm inte att vi självklart håller kontakten under #slowfashionutmaningen i sociala medier och här i kommentarsfältet!

Klicka gärna på hjärtat om du gillar inlägget, och följ mig på bloglovin' om du inte vill missa något och vill spara inlägg till sen.