Polarn o Pyret:s ECO-märkning betyder inte ekologisk

När jag för några månader sedan skrev om barnkläder var ni flera i kommentarsfältet som lovordade Polarn o Pyret. För att de har kvalitet som håller för flera barn och gör praktiska kläder kidsen kan leka i. Och så klart: att de jobbar med GOTS-certifierad bomull och har sin egen second hand-butik på nätet. En hel del bra hållbarhetsgrejer helt enkelt. Och det är något jag såklart gillar.

Det jag dock inte gillar är deras luriga ECO-märkning. Den gör mig nämligen så förbannad. Och besviken. För att jag trodde bättre om dem.

 Dessa plagg är GOTS-certifierade, men det gäller alltså inte alla ECO.

Dessa plagg är GOTS-certifierade, men det gäller alltså inte alla ECO.

Vad betyder Polarn o Pyrets ECO-märkning?

Polarn o Pyret märker nämligen även icke-ekologiska plagg med ECO.

Du läste rätt. Men hur är det möjligt?

Jo, för att ECO inte alls står för ekologiskt, utan något helt annat. Nämligen:

Environmentally Conscious Option.

Japp, ECO är inte alls en förkortning av ekologiskt utan en akronym av tre helt andra ord.

BCI-bomull ingår i ECO-märkningen

Under Polarn o Pyret:s ECO samsas såväl GOTS-certifierade plagg som ekologisk bomull. Och återvunnen polyester och polyamid. Men också BCI, Better Cotton Initiative, märks upp med ECO och det lilla gulliga molnet som är Polarn:s symbol. Och BCI är alltså inte ekologiskt.

Men det är inget, som jag kan se, varken Polarn o Pyret eller Better Cotton skriva ut på sin hemsida (och det är inget annat företag som brukar vara speciellt öppna med det heller) Förutom Lindex. De är tydliga och transparenta om vad BCI faktiskt innebär (och det ska de ha en stor eloge för!), de skriver nämligen så här:

Better Cotton är inte ekologisk/.../ Idag är Better Cotton inte spårbart och det går inte att definiera den exakta andelen av Better Cotton som ett plagg innehåll, då systemet tillåter att Better Cotton blandas med konventionellt odlad bomull.
— Lindex

Bra att veta eller hur?! Och mer om BCI har jag skrivit om här: Bomull – allt du vill veta och lite till. Polarn o Pyret däremot, de beskriver BCI så här i sina produkttexter:

Vi samarbetar med Better Cotton Initiative för att förbättra den globala bomullsproduktionen. Läs mer på www.bettercotton.org
— Polarn o Pyret

Lite mer luddigt eller hur? Eller ja, inte så värst mycket info alls faktiskt.

 Skärmdump från Polarn o Pyret

Skärmdump från Polarn o Pyret

Är Polarn o Pyret tydliga eller otydliga?

Det ska sägas att Polarn o Pyret gör allt rätt enligt lag. D v s de säger aldrig att ECO står för ekologiskt eller att BCI skulle vara det. Men, och det här är jag övertygad om, de är knappast heller ovetande om vilka associationer de flesta av oss får av ord som exempelvis "eco".

Och att flesta av oss nog snarare drar kopplingen till ekologiskt än till deras hemgjorda definition. Eller du kanske är en av få som tänker så här (grattis i så fall!):

”Hrm, ECO, åh det måste ju stå för något i stil med Environment, Conscious och typ Option kanske? Jamen, så måste det vara!”

Njae va?! Och om Polarn o Pyret, vilket jag hoppas!, vill hjälpa oss vanliga konsumenter att ta  aktiva och medvetna val, ja då borde de väl snarare vilja vara övertydliga än tvärtom?

Eller tycker de på allvar att vi konsumenter ska vara så insatta att vi i detalj vet skillnaden mellan GOTS och BCI? Att det förstnämnda innebär tydliga och strikta miljömässiga och sociala hållbarhetskrav genom hela kedjan. Medan BCI istället handlar om att ta ett första steg mot en bättre bomullsindustri än vad som gäller generellt idag, d v s att ”Less Worse Cotton” borde vara ett mer rättvisande namn.

Det är enormt stor skillnad på dessa två märkningar, och att jämställa dem som ett hållbart val är faktiskt inte speciellt schysst eller ärligt mot oss konsumenter.

ECO - en förvirrande hållbarhetsmärkning

Så min stilla undran är: tycker Polarn o Pyret att det är jobbigt eller skönt att det råder en viss förvirring kring deras märkning? Och tänker de att vi konsumenter är dumma och oinsatta om vi inte förstår?

I så fall tycker jag att det är en väldigt intressant slump att de ord som bäst beskriver deras hållbara sortiment består exakt av bokstäverna E, C och O. Var det verkligen den enda ordkombinationen i hela världen som funkade? Eller var det medvetet att välja ord som tillsammans bildade ECO? 

En behöver ju inte vara speciellt konspiratoriskt lagd för att tänka det senare. Och just därför tycker jag att det här luktar greenwashing och vilseledande reklam lång väg. Det gör som sagt allt rätt rent lagligt, men just därför känns det extra fult.

Och när inte ens personalen i deras egna butiker fattar konceptet fullt ut, ja då är det fan ett problem.

Greenwashing Polarn o Pyret

"Åh! Den är felmärkt!"

För några månader sedan besökte jag en av deras butiker, hittade en tröja märkt med det lilla molnet och ECO, men också BCI, så jag tog med den till kassan:

Jag: Hej hej, den här tröjan är märkt med ECO och BCI, vilket gör mig lite förvirrad. För jag vet ju att BCI inte är ekologiskt, men det kanske inte alla vet…

De: Åh, men oj. Du har helt rätt, den är inte ekologisk. Så det är felmärkt. Jag tar undan den.

Jag: Men så bra, tack så mycket!

Någon vecka senare surfade jag inte på deras hemsida och såg samma tröja. Märkt med ECO. Den var inte alls felmärkt. Utan helt rättmärkt. Så uppenbarligen är inte deras koncept helt glasklart ens för den egna personalen. 

Tycker du också att det är förvirrande?

Och med det sagt, jag vill tro bättre om Polarn o Pyret. Jag vill att de ska vara schyssta och ärliga. Och jag vill att de ska veta när de inte är det. 

Därför vill jag verkligen uppmana dig, om du tycker att det här verkar exakt lika förvirrande som jag gör, hör av dig till dem! Fråga i butik och kontakta deras kundsupport.

Och anmäl dem, och alla andra företag som är luriga, till Konsumentverket för vilseledande marknadsföring. (Exempelvis har jag ju skrivit om det här med förvirrande marknadsföring tidigare: The Way - hur hållbara är Gina Tricot egentligen?)

Att vara en medveten konsument handlar både om att ta bra köpbeslut, men också att säga ifrån när företagen gör det så uppenbart svårare. Så enkelt är det.

Vad är dina tankar om det här? Har du sett och tänkt på deras ECO-märkning tidigare? Berätta!

UPPDATERING 18 maj 2018: Sedan början på maj har Polarn o Pyret ändrat sin hållbarhetsmärkning - antagligen (och förhoppningsvis!) p g a kritik! Den heter nu Po. P Cares och varje plagg märks specifikt ut med vilken certifiering eller material som just det plagget har. Klart, tydligt och bra! Hatten av för det!

Värt att notera dock är att de fortsatt jobbar med BCI-bomull - och beskrivningen av den är tyvärr fortfarande luddig (ingenstans står det ex att den inte är ekologisk) Samt såklart: att bara fokusera framåt på den nya märkningen är också ett lätt sätt att slippa prata om att många är besvikna på att ECO inte betydde ekologiskt. Och mer om mina tankar om det har jag skrivit om här: : Polarn o Pyret:s ECO-märkning del 2. Men överlag: tack Polarn för att ni ändå har någon tanke om att göra om och göra rätt! (Dock tror jag att ECO ändå har skadat ert varumärke rätt rejält.....)

Klicka gärna på hjärtat om du gillar inlägget, och följ mig på bloglovin' om du inte vill missa något och vill spara inlägg till sen.