Nedkopplad och bortkopplad

När ni läser det här har jag stängt ner datorn och mobilen för flera dagar sedan (hurra för möjligheten att förinställa inlägg). Att helt koppla ner och koppla bort är för mig den ultimata sinnesron. Att inte distraheras av sociala medier, mail och internet och allt som jag är beroende av i min vardag.

Det är läskigt som tusan att släppa kontrollen, för det är ju vad det handlar om när en kopplar ner och bort. Det låter kanske lite knasigt, men det är faktiskt svårt att vara helt ledig.

Nedkopplad och bortkopplad

Jag har dock verkligen gett mig fasen på att vara det de gånger jag inte jobbar, och då gäller det att hitta strategier för att få det att funka. Samt att träna om och om igen. För jag vill verkligen kunna må bra av att vara helt distanserad från mitt företag.

Ibland går det fint och ibland kan jag inte alls släppa. Men jag försöker så gott jag kan. Något jag gör varje helg samt då jag har semester. Och det ska ärligt sägas att det går bättre och bättre ju mer jag tränar, och nu, efter flera år av regelbunden träning har jag fyra tydliga verktyg för hur jag ska kunna släppa allt.

Jag gissar att det inte är bara jag som har svårt att släppa jobbet när en väl är ledig, så håll till godo. De fyra tipsen är välbeprövade så att säga. Här kommer de, hoppas du gillar och hittar inspiration:

1. Vad är det värsta som kan hända?

Ställ dig frågan: vad är det värsta som kan hända? I mitt fall är det att någon blir besviken över att de inte kan nå mig, få sin order snabbt levererad eller svar på sitt mail. Visst, det är trist, men ingen kommer knappast att dö.

Överlägg med dig själv om du kan leva med det värsta som kan hända. Jag svarar alltid ja. Det värsta som kan hända går i princip alltid att lösa i efterhand. Be om ursäkt till de som behöver det när du är tillbaka från semestern om det är nödvändigt.

När jag var ledig 2,5 veckor i februari tidigare i år hade jag över 150 obesvarade mail när jag kom hem, det mesta var nyhetsbrev jag ändå bara slänger. Resten svarade jag på. Ingen var arg eller besviken. Och absolut inget hade hänt den tid jag varit borta. Förutom att jag hade haft en vansinnigt fin och kravlös semester, full med energi och pepp!

2. Berätta att du inte är nåbar

Föregå eventuella problem. Var tydlig med att du loggar ut och kommunicera det. Gör sjukt bra autosvar på mailen där du skriver att du INTE går att nås, hänvisa till någon annan (om du kan det) eller be folk sms:a dig vid riktigt akuta lägen (kan i princip lova dig att krissituationer aldrig uppstår!). Berätta också när du är tillbaka och svarar igen. Skriv överallt där det känns relevant att du är borta och inte är nåbar.

Skriv aldrig aldrig att du kollar mailen sporadiskt under semestern. Det ger folk förväntningar och gör dig stressad. Även OM du skulle kolla mailen, skriv i autosvaret att du inte gör det.

Anledningen till det här är flera. Du har ryggen fri samtidigt som att ingen kan bli besviken över att du inte hör av dig. Det är helt enkelt skönt att veta att ingen förväntar sig snabba svar från dig. Personligen tycker jag att lägga lite tid på denna punkt gör det lättare att logga ut och släppa eventuell stress.

Dessutom, vilket är en sjukt bra bieffekt: genom att lova andra att du inte är nåbar kommer du också att hålla det löftet bättre. Förra sommaren deklarerade jag högt på Facebook att jag inte skulle logga in på en månad. Om jag hade gjort det och statusuppdaterat från semestern hade jag ju inte hållit det jag hade lovat. Och det är ju himlans skämmigt. Och skam är som vi vet en bra drivkraft!

3. Inse att du är internet-beroende

För mig har det varit viktigt att förstå att min normala sociala medier-konsumtion är en form av beroende. Jag kollar i tid och otid. Och när jag inte har något annat att göra åker telefonen upp och jag slö-kollar Facebook, Instagram, mailen och så vidare. Som med allt typer av beroende är det bra att köra en rejäl detox. Det är därför jag helt kopplar ned när jag är ledig. Absolutism funkar.

Och förstå att det är skittufft i början. Första kvällen/dygnet tycker jag alltid är svår att hålla mig ifrån. Sen blir det underbart. Förra sommaren, när jag var nedkopplad i en hel månad, bestod första dygnet av vansinnig abstinens.

Efter en vecka tänkte jag: jag behöver aldrig mer logga in på Facebook. Mitt liv är så bra utan. (Sen när jag var tillbaka på jobbet igen och loggade in så var jag fast. En beroende är alltid beroende så att säga)

4. Skaffa andra vanor

Att helt koppla bort jobbet och allt med det är lite klurigt. Särskilt om en lever och andas mycket genom sitt arbete (som jag gör, älskar ju exakt allt jag gör!). Men just därför tänker jag att det är extra viktigt att koppla bort helt. Vem är jag utan jobbet? Och vad gör jag när jag inte jobbar?

Det gäller att ersätta sina jobbvanor med något annat. När jag i vanliga fall kollar mailen och sociala medier på bussen ersätter jag det med att plocka upp en bra bok. Eller när jag vanligtvis börjar tänka på jobbet det första jag gör när jag vaknar på morgonen så byter jag ut det mot något annat kul. Till exempel vad jag ska hitta på den dagen, planeringen av något hobbyprojekt eller dylikt.

Ja, först och främst tror jag att det är viktigt att inse att koppla bort och ned är hårt jobb. Det kräver att ändra vanor, tankebanor och beteendemönster. Och ersätta allt det en gör i vardagen och som är relaterat till jobbet med något annat. Det ska ärligt sägas, det är lite läskigt att upptäcka vem en är utan jobbet. Men förbannat kul förstås. Och energigivande.

Hur gör ni? Har ni lätt eller svårt att koppla bort allt? Och är det något ni gör eller inte? Vill så gärna läsa era kommentarer när jag är tillbaka den 25e juli!

Kram på er så länge!