Mina 5 bästa tips för marknadsföring

Vet ni, jag älskar när ni önskar blogginlägg och ämnen att läsa om! Det här är ett sådant. Så fortsätt gärna önska, för jag sparar allt bland mina idéer. Och även om det kanske tar någon månad eller ett helt år (som det här inlägget, erh!) innan jag verkligen skriver det, så hoppas jag ni ska gilla! Här kommer det:

Mina 5 bästa tips för marknadsföring

När jag startade mitt företag 2009 tänkte jag att saker som försäljning och marknadsföring var ungefär som bokföring, produktutveckling och webshopsbyggande. Ja, att allt i ett företag var ungefär lika viktigt och lika stort.

5 marknadsöfringstips

Eller kanske till och med att det där med att marknadsföra och sälja skulle komma av sig själv. Att det skulle vara på plats dagen jag öppnade upp mitt företag med, de i mina ögon helt perfekta, smyckena. Ja, att det bara var att sätta sig ner och vänta på kundanstormningen. Med facit i hand kan jag dock ärligt säga: njae, inte direkt va!

Det är nämligen så här: utan försäljning har du inget företag. Och utan marknadsföring har du ingen försäljning. Något som jag faktiskt kan glömma bort lite då och då även idag.

Så därför har jag skrivit ihop mina 5 bästa tips för marknadsföring, som en påminnelse till mig själv men också förhoppningsvis som en hjälp till dig som behöver den:

1. Överskatta inte dig själv, din produkt eller din marknad.

Det är lätt att tänka: ”äh, det här med marknadsföring, det kan jag göra med ena handen”. Dessutom sitter du ju på världens bästa grej, klart att folk kommer att flockas för att köpa. Så svårt kan det väl inte vara?! Men jo! Det är skitklurigt.

Så utgå från tanken om att ingen vet vem du är. Ingen vet vad du gör. Och absolut ingen fattar varför de ska stötta just dig och ditt företag. Det låter kanske väldigt pessimistiskt, men jag lovar: det här synsättet kommer att hjälpa dig!

Marknadsföringsstrategi

2. Fokusera din tid och skapa en strategi

Och det kräver faktiskt, och ska kräva, det absolut mesta av din arbetstid. Särskilt om du har ett nystartat företag som väldigt få, eller ingen känner till. Avsätt tydligt med tid i din kalender. Och gör en plan och strategi.

Bestäm dig för några saker, förslagsvis 1-3 aktiviteter, som du ska ge dig fasen på att göra riktigt bra. Det bästa sättet att verkligen nå ett resultat. Och kom i håg: marknadsföringens bästa, och kanske enda, resultat är om andra har sett och hört dig eller inte! Och ju fler olika spretiga saker du gör desto mindre genomslag kommer det få. Så fokusera, gör och utvärdera sedan.

Själv har jag testat det mesta, vilket jag verkligen tycker att du också ska göra. För utan att prova kan du aldrig veta om det är rätt för dig eller inte. Men var också snabb på att fundera om det är värt eller inte. Det här är tre saker som exempelvis inte fungerar för mig: mässor, google adwords och tävlingar. Och det vet jag efter att ha testat (hade dock kanske kunnat spara en hel del pengar om jag testat lite mindre....)

Och för att verkligen kunna prova olika saker så gäller:

Marknadsföring och driva eget

3. Vänta inte

En sak som är så lätt att göra är att vänta med marknadsföringen tills en tycker att allt är på plats. Men gör inte det! Även om allt inte är exakt som du vill, ska du börja sprida ordet. Och det av tre anledningar:

a. Du kommer aldrig bli klar.

Det är liksom hela idén med att driva företag. Du blir aldrig färdig (och ska aldrig bli det). Den där webshopen som du är så nöjd med kommer du att bli missnöjd med något år senare. För att du kan mer och ser andra saker. För att tekniken utvecklas. Och för att du inser massor av saker när du pratar med andra. 

b. Få feedback från kunder.

Genom att se till att fler får upp ögonen för det du gör får du också värdefull respons. Vad gillar folk? Vad behöver du förändra? Är det något som är otydligt och många inte verkar förstå? Bra, fixa det. Vad är ditt varumärke och hur förmedlar du det? Testa gärna just detta genom att fråga lite olika personer om vad de tror att du verkar stå för och förmedla. Är det långt ifrån vad du vill berätta och vara, ja, då behöver något förändras i din kommunikation.

c. Ju mer du kommunicerar desto mer lär du dig.

Det är bara genom att verkligen kasta dig ut som du kommer att bli ännu bättre på det du gör. Ju fler gånger du har tvingats berätta om vad du gör desto bättre kommer du vara på att kort och koncist kunna presentera. Och det är, helt seriöst, i själva mötet med dem som du tänker är dina kunder som du verkligen får veta om de är det eller inte.

4. Var bjussig

Att vara så schysst det bara går ingår definitivt i min marknadsföringsstrategi (se punkt 2) Både för att världen blir sådär lite allmänt härligare av att folk är bjussiga och bussiga, men också för att det ökar sannolikheten att andra vill hjälpa dig och rekommendera det du gör vidare. Mer exakt hur det här fungerar har jag skrivit om här: Om att ge och ta - och att vara snäll som min livsstrategi. 

Och det gäller givetvis att vara helt ärlig och genuin i det här (falskhet genomskådas alltid och kommer bita dig i baken!), samtidigt som du inte heller får bli överkörd av andra.

Lär dig grunderna i marknadsföring

5. Och ja, du kan lära dig allt.

Det här är en punkt jag har brottats ganska mycket med (och ibland fortfarande gör). Att driva eget företag handlar nämligen om att en måste lära sig massor av saker, samtidigt som att en faktiskt inte riktigt är expert på något. Så det är lätt att tänka att andra som säger sig vara proffs alltid är det och därmed kan göra saker så mycket bättre än dig.

Men min erfarenhet är att det inte stämmer. Så, mitt råd är: lita aldrig på att någon annan ska komma och ”rädda” dig. D v s bara för att du betalar någon annan att hjälpa dig med marknadsföring kan du inte luta dig tillbaka och räkna med att allt löser sig. Det fungerar inte så. Och det bl a för att:

Saker tar tid

Även om du betalar andra så kommer inte grejer hända över en natt. Ha därför tålamod. Och räkna också in det i din budget. Så om du exempelvis betalar en PR-byrå, tänk då att resultat kanske nås först efter 6 eller 12 månader. Inte efter en. Och inte heller efter ett år kommer du finnas i alla magasin. För (som i punkt 1), du är inte så intressant som du själv tror....

Jag har ställt ut på Formex-mässan en gång. När min montergranne berättade att det nog var först sjätte gången de började märka av ett resultat av sin närvaro, ja, då insåg jag att det inte var för mig. För mässa sex gånger, då snackar vi en kostnad på minst 210 000 kr (och då har du gjort lågbudget de luxe varje gång)…

Så med det sagt, du kan göra mycket själv. Faktiskt i princip allt. Visserligen kan det vara värt att anlita andra (ex en PR-byrå) för att de har kontakter du saknar. Men även om du väljer det, lär dig grunderna själv!

Plugga på grunderna

Läs böcker, surfa runt på internet, fråga hur andra har gjort. Känner du någon som jobbar inom en specifik bransch? Be att få bjuda dem på lunch och fråga allt det där du vill veta. Har du en kompis som är journalist? Fråga hur de tänker när de väljer innehåll till tidningen. Vilka pressmeddelanden i mailen fastnar de för? Vad underlättar deras jobb och vad försvårar?

Ja, samla på dig så mycket kunskap som bara är möjligt. Och desto mer du kan, desto bättre kommer du också bli på att köpa in tjänsten (om du nu inte vill göra allt själv). Först då kan du veta vad som är ett rimligt pris, samt genomskåda de som säger sig kunna mycket men mest hittar på (ja, de är fler än du tror).

Mer att läsa

Vill du läsa mer på temat att driva eget? Här är tre inlägg som andra har uppskattat:

Entreprenörskap - mina 15 bästa lärdomar för att driva företag

4 anledningar till varför du ska våga tjäna pengar

Om att våga tro på sig själv, eller hur jag började tjäna pengar

Hoppas du gillar tipsen, och fyll gärna på med fler bland kommentarerna. Precis som om du har någon fråga eller fundering angående det här med marknadsföring, jag hjälper gärna till! 

Klicka gärna på hjärtat om du gillar inlägget, och följ mig på bloglovin' om du inte vill missa något och vill spara inlägg till sen.