Klimatfrukost - om inredning och överkonsumtion

#Klimatfrukost i samarbete med Blocket och Ellos

Igår rev Emma och Maria av den tredje klimatfrukosten (de tidigare hittar du här: Klimatfrukost - om matsvinn, "ful" mat och olagliga ägg och Klimatfrukost - om smarta och osmarta matförpackningar). Och ja, jag säger Emma och Maria för jag valde att vara sommarledig när allt planeringsarbete gjordes. Men självklart var jag på plats, och temat denna gång var inredning och platsen Formex-mässan.

Viktigt och nödvändigt på en mässa som är just fylld med enorm mängd inredning. Mängder som snarare handlar om begär än reellt behov: något som hela klimatfrukostens panelsamtal kom att handla om.

Foto: Caroline Frankesjö

Foto: Caroline Frankesjö

Överkonsumtion är grundproblemet

Maria modererade och gäster var Frida Ramstedt, Trendenser, Sebastian Welling, team manager på IVL Svenska Miljöinstitutet, Tero Marjamäki, pressansvarig på Blocket och Ulrika Sjövall, design manager på Ellos.

Det alla snabbt var överens om var att grundproblemet är överkonsumtionen. D v s vi köper för mycket och använder för kort stund. Något som gjorde en hållbarhetsivrare som mig riktigt varm i hjärtat. Jag upplever nämligen att just diskussionen om konsumtion inte var något som riktigt berördes för några år sedan, och särskilt inte från företags håll. Istället låg alltid bara fokus på material - och så länge vi väljer hållbarare material så skulle allt vara frid och fröjd lät det. Men så är det ju inte! (Något jag skrivit om här men då med fokus på mode, men exakt samma grej går att applicera på inredning: Vad är problemen i klädindustrin?)

Foto: Caroline Frankesjö

Foto: Caroline Frankesjö

Öppenhet och det här med behov vs begär

Så att höra Ulrika säga att framtiden kräver andra affärsmodeller och att Ellos, precis som alla andra, måste ställa om för att överhuvudtaget kunna finnas kvar kändes fint. Och då jobbar hon ändå på ett företag vars affärsidé, såklart!, är att driva på vår konsumtion.

(Det är detta med total transparens som är kriteriet när vi väljer samarbetspartners för våra Klimatfrukostar. D v s ett ärligt panelsamtal där inget ska mörkas. Och de företag som är villiga att öppet prata om vad de gör respektive inte är så bra på samt tydligt erkänner att de är såväl en del av problemet som lösningen - det är alltså de som vi vill arbetar med för våra Klimatfrukostar. Läs gärna mer om hur vi väljer vilka vi samarbetar med: #Klimatfrukost)

Sedan exakt när och hur hela denna omställning ska göras - det är ju den svåra nöten att knäcka. För det är ju i grund och botten affärsmodellen och hela systemet som är problematisk - inte exakt valet av tyg till kuddfodralet (även om det såklart också spelar roll)

Och det är ju ett system som drivs på av inredningsmagasin, influencers, mässor som Formex och andra sammanhang som syftar till att skapa begär, framför behov. Något som Frida Ramstedt pratade mycket om: vikten av att förstå vad en bidrar till genom det som kanske känns som oskyldig inspiration!

Foto: Caroline Frankesjö

Foto: Caroline Frankesjö

Foto: Caroline Frankesjö

Foto: Caroline Frankesjö

4 saker jag tar med mig från morgonen

Störst klimatpåverkan sker nästan uteslutande i produktionen

Livscykelanalyser, LCA, som IVL Svenska miljöinstitutet har gjort och gör visar att den absolut största klimat- och miljöpåverkan sker i själva produktionen. Vilket innebär att det viktigaste du kan göra alltså inte är att köpa bättre material och schysstare producerat om sen prylens livslängd blir kort. Istället handlar det om att använda länge och återanvända.

Svensken har en märklig självbild

Vi svenskar tror att vi har minskat vår konsumtion av inredning och prylar med 3,5% sedan 2010. I själva verket har den ökat med 20,3% (enligt Konsumtionsrapporten 2018). Det är mycket intressant tycker jag, och säger också en hel del om hur uppenbart vi inte har helt koll på läget!

Vi måste fundera mer på varför vi köper!

Vad är det för norm som säger att vi måste ha en perfekt hem? Superrenoverat och senaste färgen på soffan? Blir vi verkligen lyckligare? Nej menade hela panelen (trots att tre av fyra jobbar med just att få folk att köpa saker. Men som Frida sa: “Ibland handlar det om att bita den hand som föder en…“. Istället måste vi tänka smartare. Välja bättre om vi har ekonomisk möjlighet (d v s kvalitet och material som håller), djupdyka på allvar i begagnatmarknaden men framförallt: stanna upp! En nog så viktig uppmaning mitt på Formex-mässan kan jag känna! (och detta går ju självklart applicera på exakt all konsumtion!)

Tänk alltid: vad kan din konsumtion ha för konsekvenser och påverkan?

Ja, detta gäller såklart allt i livet och inte bara inredning. Men exakt hur du väljer påverkar ju, så det där snygga kuddfodralet är ju mer än bara ett kuddfodral. Och som Sebastian från IVL sa: det är skillnad på en soffa som väger 70 eller 200 kilo. 130 kilo mer eller mindre stål, tyg och andra material påverkar - d v s fundera på vilken funktion du har behov av och vad är det smartaste du kan välja då?!

Foto: Caroline Frankesjö

Foto: Caroline Frankesjö

Foto: Caroline Frankesjö

Foto: Caroline Frankesjö

Tack alla ni som kom för en himla fin morgon! Och tack till panelen för så mycket ny kunskap, insikter och inspiration. Och du, för fler bilder och mer text, kika in hos Emma och Maria!

Vad är dina tankar på temat inredning? Berätta och kommentera gärna!

Detta inlägg är ett betalt samarbete med Blocket och Ellos men alla ord och åsikter i inlägget är självklart mina egna. Mer om hur jag arbetar hittar du här: Reklamsamarbeten och PR

Klicka gärna på hjärtat om du gillar inlägget, och följ mig på bloglovin' om du inte vill missa något och vill spara inlägg till sen.