Hur jobbar modeföretagen med hållbarhet? De fyra kategorierna att ha koll på

En av de absolut vanligaste frågorna jag brukar få (med all rätt!) är: Hur vet jag vilka företag som jobbar med hållbarhet? Och som är bra på det?

Och som sagt, det är ju lite av en 10 000-kronors fråga. Den är nämligen sjukt bra men också otroligt snårig att svara på. Varför? Jo, för att i den bästa av världar skulle alla företag vara helt transparenta med vad de gör och hur de gör det - och då skulle du som konsument själv kunna avgöra om de är tillräckligt bra för dig eller inte. Men så funkar det ju tyvärr inte.

Utan istället tänker jag att det finns olika sätt som företag ger sig i kast med det här med hållbarhet - och därmed behöver du som kund också olika strategier för att närma dig dem!

 Foto: Damon Hatefi

Foto: Damon Hatefi

Fyra olika sätt att arbeta och prata om hållbarhet

1. Arbetar inte med hållbarhet och kommunicerar det inte heller

Hållbarhet och dess olika aspekter är helt enkelt ickefrågor. De skriver och pratar inget om det. Helt enkelt för att det är något som de inte heller jobbar med. Bäst här är helt enkelt att du som konsument frågar och visar att det visst är intressant och viktigt! Det kanske kan få dem att tänka om! Så kontaktar du företag om deras hållbarhetsarbete

2. Arbetar inte (så värst mycket i alla fall) med hållbarhet men berättar desto mer

Den här kategorin kan i värsta fall ägna sig åt det som kallas för "greenwashing", dvs att en försöker få det hela att se bättre ut än vad det i själva verket är. I många fall kan det dock vara så enkelt att det handlar om okunskap - hållbarhetsfrågor är sjukt komplexa och det är svårt att göra rätt. Så det krävs mycket energi och kunskap för att komma framåt.

De företag som ingår i den här gruppen brukar vara duktiga på att snacka vitt och brett - och tyvärr låter det oftast bättre än det är. Tyvärr! För då gäller det ju att du som konsument är riktigt påläst och kan genomskåda deras skarvningar. Men just därför är det såklart också en perfekt möjlighet att fråga mer och starta en diskussion.

 Foto: Damon Hatefi

Foto: Damon Hatefi

Är det ett schysst företag där anledningen är okunskap kommer de garanterat plugga på bättre, och är det taskig greenwashing, ja, då ska det såklart upp till ytan! (Exempelvis det här: Polarn o Pyret:s ECO-märkning betyder inte ekologisk eller den numera väldigt populära märkningen BCI, Better Cotton Initiative)

I den här kategorin skulle jag säga att väldigt många företag återfinns (ja, i princip alla våra kedjor, butiker och märken) Det är helt enkelt trendigt att prata hållbarhet. Men det behöver ju inte betyda att företagen gör verklig skillnad i frågan.

Varför? Jo, jag tänker så här: de allra flesta företagen och märken har, när det gäller hållbarhet, snöat in på en grej: material.

Men glömmer bort att hållbarhet också handlar om vem som har producerat plaggen och hur det gjorts (social hållbarhet) samt också mängden och sättet de säljer och marknadsför sig (bidrar de till överkonsumtion och hur förhåller de sig till det?) Riktig hållbarhet handlar nämligen om att tänka igenom hela kedjan - och sedan välja det minst dåliga! Mer om mina tankar i detta ämne har jag skrivit om här: Vad är problemen i klädindustrin?  

Så, kontakta och fråga dessa företag. Be de specificera och ge konkreta exempel på det de skriver. Ifrågasätt men var alltid trevlig, och du, fråga gärna om de där sakerna de kanske inte pratar om (hur är det med levnadslöner? Och hur jobbar de för att det ska vara möjligt? Överkonsumtion: vad har de för tankar där? O s v) Mer tips och tricks på hur du kan fråga hittar du här: Så kontaktar du företag om deras hållbarhetsarbete

 Foto: Damon Hatefi

Foto: Damon Hatefi

 3. Arbetar med hållbarhet men berättar det inte. 

Denna kategori är rätt klurig: hur ska du som kund veta om de gör ett bra jobb om du inget får veta? Så, fråga! Uppmuntra och be dem berätta: du och många med dig kanske missar ett superbra märke bara för att de inte kommunicerar bra nog! Mer om just denna kategori har jag skrivit om här: Hej alla modemärken!

Fråga och peppa dem! Berätta att du tycker att det är viktigt och att du garanterat inte är ensam! Så kontaktar du företag om deras hållbarhetsarbete

4. Arbetar med hållbarhet och berättar om det

Min personliga favorit (och som jag har som mål med mitt smyckesmärke JohannaN). Det kan kännas lite läskigt att som företag berätta om det arbete en gör - för tänk om det visar sig inte vara så bra som en först trodde? Men lugn! Hållbarhetsarbete är som sagt väldigt svårt och komplext, inget är svart eller vitt. Och vi (i alla fall jag!) som konsumenter uppskattar och älskar verkligen företag som tar chansen att driva diskussion och också lyfter det som är svårt.

Det gör att jag som kund ser märket och företaget som mer seriöst, att de verkar tänka på många olika aspekter och att det definitivt ser hållbarhetsarbetet som något som genomsyrar allt det de gör.

Hatten av också för dem som berättar lite extra och lär mig som konsument nya saker. För det är så jag ser på hållbarhetsarbete från ett företagsperspektiv: det handlar inte bara om att berätta hur en producerar utan också om att utbilda konsumenten. Berätta saker som få kanske vet, ja, att göra oss konsumenter lite klokare är ju definitivt något bra.

 Foto: Damon Hatefi

Foto: Damon Hatefi

Vilken kategori är bäst?

Så vilken kategori gillar jag bäst? Ja, nummer 4 såklart.

Men även nummer 3 är bra: dock blir det ju rätt svårt att veta exakt vad de går för om en inte verkligen har stenkoll och känner de bakom företaget.

Så det är för övrigt ett av mina kriterier för vilka företag och märken som får vara med på min lista med hållbara shoppingtips: att jag ska känna dem så gott det går. Jag har ju privilegiet att verkligen kunna lära känna massor av personer i den här branschen, och därför har jag också valt att endast rekommendera de som jag vet är verkligt genuina i det de gör.  Och det vet jag såklart bara om vi pratat och diskuterat!

Vissa som är med på listan är nämligen väldigt bra på det de gör men kanske inte lika grymma på att berätta, så då tänker jag att då kanske det kan vara min uppgift: så att ännu fler hittar dem! Och om allt detta skrev jag ett inlägg om för ett tag sedan: Vilka får vara med på min lista med Hållbara Shoppingtips?

Mer om exakt hur du spanar in ett företag för att se vilken av dessa fyra kategorier de hamnar i hittar du i det här inlägget Checklista för att kolla vilka klädföretag som är schyssta.

 Foto: Damon Hatefi

Foto: Damon Hatefi

För det är nämligen såhär: de som var och varannan dag pratar hållbarhet i sina sociala medier har jag större förtroende för än dem som skriver en rapport en gång per år. För det som genomsyrar den dagliga verksamheten brukar stå högt upp på prio-listan. Och dessutom: jag ser faktiskt ett syfte med att premiera dem som låter hållbarhetsfrågorna vara transparenta och som lägger tid på att låta de vara en del i deras kommunikation ut mot kund.

Och då jag har en stark tro på att vi mer eller mindre alltid röstar med plånboken låter jag gärna mina pengar stödja de som både jobbar OCH berättar!

Vad tänker du? Håller du med eller inte alls? Berätta och diskutera gärna!

Klicka gärna på hjärtat om du gillar inlägget, och följ mig på bloglovin' om du inte vill missa något och vill spara inlägg till sen.