Hur hållbara är H&M?

För två veckor sedan skrev jag mitt första inlägg i serien Hur hållbara är olika företag?. Och jag blev helt överrumplad av hur många ni var som läste och spred vidare Hur hållbara är Lindex?. Tack snälla - jag är så glad och tacksam för er pepp! Och jag ska inte sticka under stol med att ert fina mottagande gjorde mig rejält taggad att fortsätta. Så här kommer min nästa granskning, och det företag flest av er önskade att jag skulle kika närmare på var: H&M.

Här kan du läsa mer om hur min granskning går till: vilka mina källor är, vad jag tittar efter samt mer om min utgångspunkt om att alltid vara så nyanserad och saklig som bara är möjligt.

 Foto: Caroline Frankesjö

Foto: Caroline Frankesjö

Transparens och kommunikation

H&M pratar överlag mycket om hållbarhet, och för den som vill läsa mer finns en hel del att spana in på deras hemsida. Om du klickar dig in via hm.com blir du omdirigerad till H&M-gruppens hemsida: där alla deras varumärken ingår: COS, Monki, Weekday, & Other Stories, Cheap Monday och Arket. Och vad jag förstår så avser all deras hållbarhetsinfo alltså alla dessa märken/butiker.

De presenterar bland annat en sammanfattning av sitt hållbarhetsarbete för 2017, redovisar öppet sin leverantörslista med fullständiga adresser samt ger bakgrundsfakta till en del saker som är bra att ha koll på: exempelvis att H&M själva inte äger några fabriker samt vilka utmaningar de står inför.

Jag upplever att H&M pratar om många olika aspekter av hållbarhet för den som vill läsa, men det finns såklart delar som jag gärna hade sett en ännu tydligare transparens runt. Hur är det egentligen med arbetsvillkoren och lönerna på deras fabriker? Och på vilket sätt tar de sig an deras affärsidés grundbult: snabb (över)konsumtion?

 Foto: Caroline Frankesjö

Foto: Caroline Frankesjö

Material

H&M har satt ett ambitiöst mål om att 2030 ska allt deras material komma från återvunna eller på annat sätt hållbara källor. Och senast 2020 ska all deras bomull komma från hållbara källor. H&M räknar in BCI i detta, men de märker inte upp sina plagg med detta. Vilket jag tycker är guld! Jag ska förklara varför:

Jag har ju tidigare skrivit mycket om hur kritisk jag är till BCI, Better Cotton Initiative, och den huvudsakliga anledningen är hur BCI kommuniceras ut till oss kunder. Många kedjor märker upp produkter med BCI-bomull som ett hållbart val (exempelvis Lindex och Åhlens) - vilket gör det väldigt lätt att som konsument tro att BCI är samma sak som striktare märkningar som exempelvis GOTS. Det är den inte. Och det är den tvetydigheten jag vänder mig emot - att BCI används som alibi för hållbarhet.

Däremot är BCI ett bra initiativ i sig, d v s det BCI gör är att rensa upp i en extremt smutsig konventionell bomullsindustri på ett storskaligt sätt. Och det är här H&M står ut! De är världens största uppköpare av BCI och näst största av ekologisk samt återvunnen bomull men märker inte upp sina plagg med detta. D v s de agerar, men snackar inte (och drar därför inte samma billiga marknadsföringspoänger som flera andra kedjor gör) - tack för det!

Hennes och Mauritz hållbarhet och miljö

Min uppfattning är att H&M generellt supportar mycket forskning inom materialområdet och är med och driver utveckling och innovation (ett exempel när det gäller textilåtervinning) Mer om vilka typer av material det kan vara skriver de själva här: Hållbara material.

Och deras kollektion Conscious Exclusive (som släpps en gång per år) brukar vara roliga bevis på vad som är möjligt rent innovationsmässigt!

Idag är 35 % av deras totala försäljningsvolym “återvunna eller mer hållbara material”. Så det som dominerar (65%) i butikerna är alltså konventionella inte-så-hållbara-material. Däremot uppskattar jag deras transparens runt detta: där de öppet visar utvecklingen. 2015 var siffran 20 %, 2016 26 % och 2017 alltså 35 %. Det går ju inte direkt vrålfort, men framåt i alla fall!

De bomullsplagg som består av ekologisk bomull är alla certifierade av en tredje part, som GOTS (Global Organic Textile Standard) eller OCS (Organic Cotton Standard). Men de skyltar inte med detta, utan märker bara de plaggen med “H&M Conscious” samt “ekologisk bomull“.

(Om du vill grotta ner dig i det här med material överlag har jag skrivit några rejält fördjupande materialguider här på bloggen)

H&M hållbarhetsarbete

Arbetsvillkor

H&M har också när det gäller arbetsvillkor och löner gått ut med ett ambitiöst mål - vilket i sig är bättre än många andra i samma bransch.

2013 lovade de levnadslöner hos sina viktigaste leverantörer till 2018, men tyvärr verkar det målet inte nås. Något Fair Action skrivit bra om: Tio frågor och svar om H&M:s löfte om rättvisa löner.

H&M menar själva att deras arbete med löner bland annat handlar om att påverka lagstiftning:

“För att verkligen kunna göra skillnad inom textilindustrin måste vi även få med oss nationella politiker på regeringsnivå. Det är de som fastställer minimilönerna, beslutar om arbetsrättslagar och avgör när lönerevisioner ska ske. Tack vare vår storlek kan vi ha en dialog direkt med den styrande regeringen i länderna där våra produkter tillverkas.
— Hm.com

Arbetsvillkor och löner är alltså ett pågående (långsamt) arbete - och H&M har stora ambitioner om detta ”Vår vision är, och har alltid varit,  att alla textilarbetare ska kunna leva på sin lön”. Men vad det betyder i dagsläget, ja, det är något helt annat. Exempelvis har Fair Action (som granskar och sätter press på företag för bättre arbetsvillkor och levnadslöner) bara det senaste året skrivit bland annat detta:

Jag vill i detta dock lyfta en sak som jag tycker är superviktig: H&M är absolut inte bra, men de är inte ensamt värst. Oftast handlar medias granskningar om H&M för att de är ett stort (svenskt) dominerande bolag. Men det betyder också att många andra företag kan flyga lite under radarn då jag upplever att H&M får klä skott för all skit som förekommer i den här branschen.

Det är absolut med rätta H&M, och det vill jag poängtera!, ska få all kritik de får. Men jag önskar att debatten kunde innefatta alla företag och branschen i stort. Så tro aldrig att de företag du hör mindre om är bättre, snarare kan det kanske vara tvärtom. D v s till viss del tror jag att H&M:s hållbarhetsarbete har uppkommit och utvecklats tack vare medias och konsumenternas tryck efter olika granskningar! Jag har utvecklat den här tanken lite mer i det här inlägget: Kan vi prata om fler företag än bara H&M?, läs gärna det!

Hållbart mode H&M Conscious collection

Vad är H&M bra på?

  • De hållbarhetsmärker inte sina plagg som innehåller BCI-bomull - något jag tycker är hedervärt. D v s de agerar bakom kulisserna men marknadsför inte detta specifikt mot kund. Min uppfattning är också att H&M ligger i framkant bland de största kedjorna när det gäller uttalade mål och att det överlag händer mycket på hållbarhetsområdet hos dem. Men att det ännu inte är, på långa vägar, utrullat storskaligt och ut till oss kunder än. Men att ambitionen ändå finns internt.

  • Mycket av det som sker inom materialinnovation et cetera skulle (eventuellt) inte vara möjligt utan H&M:s muskler och storlek.

  • Schysstare och mer hållbara material till en prislapp som de flesta har råd med. En kan säga att H&M tillgängliggör badkläder i återvunnen polyester och en t-shirt i ekologisk bomull och så vidare för fler än bara de med en större plånbok. MEN:

    OBS! Bättre material i alla ära, men låga priser betyder i princip alltid att någon annan får betala det verkliga priset, exempelvis att den som har sytt dina badkläder inte har fått en lön som går att leva på. MEN en hög prislapp betyder i sin tur inte att saker har gått rätt till: det finns nämligen ingen relation mellan pris och ansvar & kvalitet. Glöm aldrig det! (En del av H&M:s låga priser går också att härröra till vilka volymer de köper in)

Vad vill jag att H&M blir bättre på?

  • Levnadslön istället för minimilön. Och att H&M lever upp till sitt löfte!

  • Att de snabbar på sitt hållbarhetsarbete - de rör sig framåt men det går alldeles för långsamt!

  • Att de reflekterar och aktivt arbetar för att minska den överkonsumtion de bidrar till. Det spelar faktiskt ingen roll hur mycket de pratar hållbarhet när allt i slutändan handlar om att få oss konsumenter att köpa så mycket och så ofta som möjligt. För det är ju så fast fashion funkar.

H&M är världens näst största modeföretag (Inditex som äger bland annat Zara är större) - och med storlek kommer makt. Minsta lilla positiva förändring hos dem för mer hållbarhet får en enorm effekt - vilket självklart är fantastiskt! Men det betyder också att allt mindre bra också får vansinnigt stor genomslagskraft. Och till stor del handlar ju de problem som H&M nu arbetar hårt för att lösa, om saker de själva skapat och ständigt skapar….

Självklart finns det mycket mer att säga och kika på, så om du har någon tanke, fråga eller input när det gäller H&M och deras hållbarhetsarbete, tveka inte att lämna en kommentar! 

Klicka gärna på hjärtat om du gillar inlägget, och följ mig på bloglovin' om du inte vill missa något och vill spara inlägg till sen.