Hur hållbara är Åhlens?

I höstas kikade jag närmare på Lindex och H&M:s hållbarhetsarbete - och jag har nog aldrig fått så mycket uppskattning någonsin som just för dessa två inlägg. Så planen var och är såklart att fortsätta med dessa djupdykningar - “tyvärr” kom Klimatklubben emellan där i oktober och mina granskningar har legat i vila. För om det är något jag behöver för att kunna skriva de här, så är det tid. Bara H&M-granskningen tog mig mer än två arbetsdagar….

Men nu är jag alltså tillbaka, och håller tummarna att ytterligare nästa företagskoll inte ska ta en sisådär fyra månader till nästa gång. Men vi får se! =)

Hur hållbara är Åhlens?

Det är minst sagt snårigt att veta hur olika klädföretag står sig när det gäller hållbarhet. Om en bara kikar på hur de själva kommunicerar så är det nämligen lätt att tro att allt är tiptop. Men så enkelt är det såklart inte (jag har tidigare skrivit övergripande om ämnet här: vad är problemen i klädindustrin?)

Här kan du läsa mer om hur min granskning går till: vilka mina källor är, vad jag tittar efter samt mer om min utgångspunkt om att alltid vara så nyanserad och saklig som bara är möjligt. Och nu är det alltså dags att titta lite närmare på Åhléns och deras egna varumärken (d v s det som säljs under Åhléns eget namn. Alla andra märken som också säljs i varuhusen ingår alltså inte i detta.)

Transparens och kommunikation

Åhléns har överlag en matig hållbarhetssektion på sin hemsida, så för dig som vill läsa mer finns en hel del att klicka runt bland. I deras hållbarhetsrapport hittas också tydliga siffror på deras utveckling över tid inom hållbarhetsområdet. Ett exempel på hur de skriver (sidan 13, 2017) är detta om polyamid som står för 9 % av deras försäljning:

POLYAMID
Vårt näst största material är polyamid på grund av vårt utbud av underkläder, nylon strumpor och badkläder. Då det är ett viktigt material för oss och råvaran är fossil, har vi i år satt som mål att år 2020 ha 15 procent återvunnen polyamid. Detta kommer vi kunna mäta först 2018. Då vi är en underklädesdestination har vi valt att prioritera ett materialmål på polyamid. Polyester kommer vi att titta på 2018.
— Åhléns

Jag upplever Åhléns överlag som öppna och transparenta på sin hemsida. Särskilt hållbarhetsrapporten (senaste utgivna är för 2017) innehåller intressanta siffror och tydlig information. Det jag däremot helt saknar, och inte kan hitta information någonstans om är löner i deras produktion - ja, frågan om levnadslöner verkar helt flyga under radarn?! Och hej, det är på allvar en rejält viktig grej!

Åhlens Bra val

Material

Enligt Åhléns hållbarhetsrapport för 2017 (sida 12 och 13 om material) står 31 % av deras försäljning av bomull (kläder och hemtextil). Målet är att 100 % av den bomull de säljer 2020 ska vara det de kallar för hållbar bomull. (2017 var deras försäljning 50 %). I begreppet hållbar bomull räknar Åhléns in antingen ekologisk, återvunnen, Fairtrade-certifierad eller BCI (en märkning som jag inte har speciellt mycket till övers för (eller framförallt inte hur den används i hållbarhetskommunikation)

Överlag upplever jag att Åhléns verkar ha en tydlig strategi för hur de ska arbeta med sina material (och här ingår också exempelvis papper, plast, glas och läder eftersom de säljer mer än kläder) Det jag uppskattar är att det inte verkar väja för det som inte heller känns så översvallande positivt. Exempelvis att de har tagit beslut på att 90 % av all palmolja som säljs 2020 ska vara så kallat hållbart producerat (Mer om problematiken kring palmolja har Naturskyddsföreningen skrivit bra om här) Utfall 2017: 0,2 %. Ja, en bit kvar med andra ord…

Åhléns jobbar med en drös externa tredjepartscertifieringar (på mode bl a GOTS och BCI (och vad jag tycker om den sistnämnda vet ni…) samt märker också upp med sin egen märkning Bra val!. Kriterierna för Bra val! är att det ska vara antingen miljömärkt (med ex Svanen, Bra miljöval eller EU Ecolabel) vara av minst 50 % återvunnet eller så kallat hållbart material. Det betyder att Better Cotton-bomull märks med Åhléns gröna Bra val!-etikett.

Hur bra är Åhlens på hållbarhet?

Jag förstår behovet av att skapa en egen märkning för att göra det enklare för kunden (för vem kan ha stenkoll på alla olika certifieringar som finns?), och där fyller såklart Bra val! en tydlig roll. Och för att en produkt överhuvudtaget ska komma ifråga om att få märkas med Bra val! så måste den ha en tredjepartscertifiering - vilket jag uppskattar!

Det kluriga är bara att det är en rätt vid spridning mellan vad dessa certifieringar står för. Att exempelvis jämställa BCI med GOTS (som är en märkning som tar in hela kedjan från tillverkning till att produkten kommer till butik, samt ställer krav på såväl arbetsvillkor som att det ska vara ekologiskt) är som att jämföra äpplen och päron. Samt att så lite som 50 % återvunnet material eller 50 % ekologiskt räcker för att det ska få märkas med Bra val! känns också lite beigt.

Bra val! stod 2017 för endast 8,3 % av Åhléns försäljning, målet var 10 %. 2020 ska försäljningen ligga på 14 %. Bra val! är alltså en rätt liten del av Åhléns försäljning.

(Om du vill grotta ner dig i det här med material har jag skrivit några rejält fördjupande materialguider här på bloggen)

Arbetsvillkor

Åhléns skriver i sin hållbarhetsrapport (sidan 16 och 17) om hur de jobbar med uppföljningar och revisioner av sina leverantörer. Som alla andra så äger de själva inga fabriker, utan köper från totalt 309 leverantörer med 498 fabriker i 29 länder. Och de skriver själva:

80 procent av alla fabriker vi köper ifrån finns i länder med förhöjd risk vad gäller sociala, etiska och miljömässiga aspekter.
— Åhléns

Vilket såklart ställer stora krav på ett tydligt och hårt arbete för att mänskliga rättigheter inte ska kränkas eller miljön ta rejäl skada. Detta är alltså länder där det finns otroligt stora problem när det gäller löner och den lagstadgade minimilönen inte alls motsvarar levnadslön, d v s det en person behöver tjäna för att kunna leva på sin lön. Ändå skriver Åhléns absolut ingenting om detta på sin hemsida eller i sin hållbarhetsrapport (vad jag har kunnat hitta) Varför gör de inte det?

Sammanfattningsvis när det gäller arbetsvillkor: hatten av för att Åhléns är tydliga med om hur de strukturerat arbetar med oberoende kontroller och revisioner. Mindre hatten av för att de inte nämner något alls om vad som kommer fram under dessa besök eller hur de konkret arbetar med löner samt fackföreningsfrihet. Inte heller har de någon publik leverantörslista som exempelvis både Lindex och H&M har.

Hur arbetar Åhlens med hållbarhet?

Vad är Åhléns bra på?

  • Tydlig information på deras hemsida: det finns helt enkelt mycket att läsa, och jag upplever Åhléns som ärliga och transparenta.

  • Använder sig av många tredjepartscertifieringar för material.

  • Tar sig an överkonumtionsproblematiken med att faktiskt säga: “Det bästa för miljön är att använda och ta hand om det man köper. Inte så mycket slit och släng – för det är ju varken bra för plånboken eller miljön. Det finns massor med saker att göra för att både kläder och saker ska kunna hålla länge – till både dig och kommande generationer.“ samt ge bra tips på temat här: Hållbara tips

Vad vill jag att Åhléns blir bättre på?

  • Att de steppar upp transparensen och kommunikationen kring sina fabriker och leverantörer d v s allt som rör den sociala hållbarheten beträffande deras produkter.

  • Att de höjer nivån för sin Bra val!-märkning. Att låta BCI-bomull ingå samt endast ställa krav på att 50 % ska vara “hållbart material“ för denna märkning tycker jag helt ärligt är lågt ställda ambitioner.

  • Att de reflekterar och arbetar ännu mer aktivt för att minska den överkonsumtion de bidrar till. Även om de ger kloka råd på sin hemsida om hur du ska handla mindre, så kör de massvis med reor, erbjudanden och annat för att du ska köpa mer. (Självklart fattar jag att de gör allt detta för att få lönsamhet, men i sådana fall är det ju affärsmodellen som är ohållbar och måste göras om!)

  • Att de snabbar på sitt hållbarhetsarbete - de rör sig framåt men det går alldeles för långsamt!

Självklart finns det mycket mer att säga och kika på, så om du har någon tanke, fråga eller input när det gäller Åhléns och deras hållbarhetsarbete, tveka inte att lämna en kommentar! 

Klicka gärna på hjärtat om du gillar inlägget, och följ mig på bloglovin' om du inte vill missa något och vill spara inlägg till sen.