Greenwashing - vad är det?

Det finns tyvärr en hel del företag och märken som lever efter devisen "mycket snack och lite verkstad". Att utge sig för att arbeta med hållbarhet utan att i praktiken göra något (eller så mycket) kallas för "greenwashing". D v s att "tvätta grönt". Det är inte bara falsk marknadsföring utan också taskigt mot de företag som verkligen lägger ner arbete på att förbättra sin produktion och bli mer hållbara.

 Foto: Damon Hatefi

Foto: Damon Hatefi

Vad är greenwashing?

Ofta kan greenwashing mer handla om vilseledande än regelrätt falsk marknadsföring. Det är i alla fall min uppfattning: att i princip alla företag vet precis var lagar och regler går. Och det är nog få som medvetet skulle fara med osanning - däremot att linda in och flytta fokus till annat. Ja, att försköna sanningen lite, det är det många som sysslar med. Och det är alltså när företag försöker trixa inte helt schyssta grejer att framstå som riktig bra som det är greenwashing.

Greenwashing överlag är därmed så himla klurigt. För det handlar som sagt oftast inte om något lagbrott eller regelrätta lögner utan snarare om att företag och märken väljer att spela på kundernas associationer, förutfattade meningar och förväntningar.

Och när det är svårt att som konsument göra bra och hållbara val överlag - blir det så klart inte lättare när ett företag exempelvis skapar sina egna märkningar och fyller dem med lite av varje.

Att spela på konsumenternas associationer

Exempelvis är färgen grön något som de allra flesta av oss uppfattar som ett uttryck för miljövänligt och hållbart. Och det är också den signalen företag sänder när de använder sig av den färgen på ex etiketter och skyltar i butiken. Detsamma kan gälla ord som "hållbart" - vad menas med det?

Ja, den exakta definitionen av olika begrepp och färger är det nämligen ofta så att företagen lämnar till oss konsumenter. Så att vi kan fylla det med det vi associerar till. Och på så sätt har företaget aldrig själva sagt eller gjort något. 

Ett bra exempel på detta är Polarn o Pyret:s förra märkning ECO (de har nu bytt och förtydligat, vilket kanske beror på klagomål?! Vad vet jag...) och Gina Tricots snack om Hållbara jeans. D v s Polarn o Pyret sa aldrig att ECO stod för ekologiskt, utan det var en slutsats som vi konsumenter "råkade" dra. I själva verket var ju ECO en förkortning för något helt annat, vilket de också skrev ut på sin hemsida om en letade lite....

Greenwashing är ett reellt problem!

Resultatet? Ja, att företaget har ryggen fri. De har alltså egentligen aldrig sagt något som inte stämmer. Utan allt handlar om hur vi kunder uppfattar det hela - och om vi sammankopplar olika färger och ord på ett visst sätt - ja, det är ju bara "olyckligt" i så fall...

Ett ständigt aktuellt och, enligt mig, väldigt strålande exempel på detta är bomullsmärkningen BCI, Better Cotton Intiative (jag har skrivit om den och förklarat lite mer i både inlägget om Polarn o Pyret och Gina Tricot) Genom att använda begrepp som "hållbar bomull" och "better cotton" ger det oss konsumenter tveklöst en massa tankar. Men vad exakt innebär det egentligen? Och vad lägger märkningen själv in i orden? Ja, inte riktigt samma sak som du och jag gör skulle jag tro.

Och ja, jag anser att så som BCI marknadsförs så rör det sig om greenwashing. Men om det ska jag berätta mer om i ett inägg om några veckor!

Har du något exempel på greenwashing? Eller något som du känner verkar tangera det här området - berätta i kommentarsfältet så kikar vi vidare på det tillsammans!

Klicka gärna på hjärtat om du gillar inlägget, och följ mig på bloglovin' om du inte vill missa något och vill spara inlägg till sen.