Försäljning - mina bästa tips för dig som hatar att sälja

Driver du företag eller drömmer om det? Skoj! Då är försäljning en av dina främsta arbetsuppgifter.

Eller ja, det borde vara det i alla fall. Och du får tycka vad du vill om det (det har jag gjort under åren) Det är nämligen så här: utan försäljning har du inget företag. Och det oavsett vilka värderingar och visioner du drivs av. Hela grundidén med att driva företag är just att du gör något som någon annan vill ha – och de betalar för det så att du förhoppningsvis kan få lön för ditt arbete.

Försäljning - tips för att bli en bättre säljare

Utan försäljning har du inget företag

Och om det är något jag har lärt mig den hårda vägen så är att utan fokus på försäljning, marknadsföring och struktur så har du ingenting. Du kan ha världens bästa affärsidé och produkt – men om ingen vet att du finns, köper det du gör och/eller att du inte ens vet vad du håller på med p g a kaos och förvirring, ja, då kommer du inte bli långlivad.

Det är såklart hårt att säga. Men så är det. Jag har upplevt det själv. Och jag har sett flera företag som bortsett från de här sakerna, och inte heller kommit någonstans.

Därför kommer här mina bästa tankar och erfarenheter angående det här med försäljning och att själv våga bli en bättre säljare:

Försäljning tips för dig som inte gillar sälj

Det är skillnad på kräng och information

Jag skulle tro att jag inte är ensam om att tänka på en typisk säljare som en lite hal typ som gör allt för att lura på stackars värnlösa människor grejer som är helt värdelösa. Och en sån vill jag ju inte vara. Så bara att ta ordet ”säljare” i min mun har varit ungefär lika klurigt ”tjäna pengar” (Vilket jag skrivit massor om här: Ta betalt)

Men riktigt bra försäljning handlar inte om kräng. Utan om information. Och service.

Att på allvar lyssna in någon annans behov och sedan lösa det. Det är en sådan säljare du ska vara. Och när i alla fall jag insåg den skillnaden, då förändrades så mycket.

Det är väl klart att jag vill vara en hjälpsam och serviceinriktad person!? Som kommer med bra tips, förslag och lösningar på det som någon annan letar efter. Ett klassiskt exempel är att skobutiken som tipsar om skokräm när du köper ett par nya dojjor. För dem är det merförsäljning (och viktiga extra pengar) - för dig: tips på hur du ska ta hand om skorna på bästa sätt. Det är service, inte kräng. Och det är viktigt att se skillnaden.

 Foto: Damon Hatefi

Foto: Damon Hatefi

Att tro på det du säljer

Att sälja handlar så mycket om självförtroende. Det är i alla fall min lärdom (och mer om just det har jag skrivit om här: Självförtroende - hur du börjar tro på dig själv och det du gör. Om du skäms och tycker att det är jobbigt, ja, då blir det dåligt. Därför tänker jag att grunden är att jobba med sig själv:

Vad exakt är det som känns skitjobbigt? Är det att ta kontakt? Är du egentligen rätt blyg? Är det risken att få nej? Eller tror du inte på det du säljer – känns det helt enkelt som att du luras?

Du brinner för det du gör, eller hur?

Om det är ditt eget företag hoppas jag innerligt att du tror på det du gör. Du har ju valt det själv. Och jag gissar att det betyder att du älskar att göra det och att du tycker att det är världens bästa grej.

När det är något du brinner för, ja, då syns det. När du pratar och träffar andra. Och det är i mötet med andra som saker händer. När du får berätta om det du älskar. Och hur det kanske kan hjälpa någon annan. Att det du har eller kan är det som just den personen har letat efter.

Allt det är faktiskt försäljning. Men det är något i ordet som känns just sådär lite halväckligt och halt. För att det finns så många förutfattade meningar och egna erfarenheter. Av påstridiga telefonförsäljare utan takt och ton. Av det där sommarjobbet som du inte alls mådde bra på för att allt handlade om kräng. Och så vidare.

Tips för att våga ge dig i kast med försäljning

Att hjälpa andra och lösa problem

Så jag tänker så här: skrota ordet ”försäljning” hos dig själv. Det här handlar inte om att bli en bättre säljare genom någon magisk teknik. Vad det verkligen handlar om är att vara en trevlig och hjälpsam person. Som kan lösa problem och behov. Du hjälper andra att spara tid, pengar eller energi. Eller så hjälper du dem att utvecklas, bli än bättre och gladare. Eller så hjälper du ett annat företag att växa och hitta nya kunder. Ja, oavsett vad du hjälper till med, så är det så bra att den som blir hjälpt gärna betalar dig för det.

Och det är när alla de här tankarna på allvar får plats i huvudet som det här med försäljning också kommer att sluta vara svårt, jobbigt och läskigt. Så var det i alla fall för mig.

För att jag tror så jädra hårt på det jag gör. För att jag älskar det jag gör. Och för att jag tycker att det är så förbannat roligt att omge mig med människor och se dem glada.

Bli en bättre säljare

Att kasta sig ut

Och du, de allra flesta människorna tycker att det här med försäljning är just lite jobbigt. Så bara att du tar det där steget och hör av dig, berättar om vem du är och vad du kan till de du vill jobba med. Ja, då har du kommit så mycket längre än många andra. För många kommer aldrig dit. De gruvar sig bara.

Så ta det där steget, skicka det där mailet, ring det där samtalet. Eller bjud någon du vill jobba med på fika. Och gör det idag. Det är inte så läskigt, och de allra flesta är supersnälla. För du vill ju faktiskt bara hjälpa till. 

Vad är din relation till det här med försäljning: är det lätt eller svårt? Och väcker mina funderingar något speciellt hos dig? Låt oss prata vidare i kommentarsfältet!

Klicka gärna på hjärtat om du gillar inlägget, och följ mig på bloglovin' om du inte vill missa något och vill spara inlägg till sen.