För dig som letar produktion till ditt klädmärke, fundera på Moldavien

I stolt samarbete med Sveriges ambassad i Chisinau


I oktober var jag under fem dagar i Moldavien, ett besök som arrangerades i samarbete med Sveriges ambassad i Chisinau (och vad jag gjorde där har jag berättat om här: Vad jag gjorde i Moldavien under fem dagar) Det är fortfarande en resa som gjorde så otroligt mycket intryck på mig, och utifrån mitt perspektiv med hållbart mode är jag så oerhört tacksam för de kontakter jag fick och de saker jag gjorde.

Jag får ganska ofta frågan (från bl a er som läser och som jag träffar när jag föreläser) om jag har tips på platser för produktion. Att som liten svensk modedesigner och/eller nystartat modemärke är det rätt klurigt att leta sig fram till en plats där en kan få sina produkter tillverkade.

19102017-IMG_4640-2.jpg

Jag har snart 9 års erfarenhet av det här med produktion för mitt smyckesmärke JohannaN, och på den tiden har jag såklart lärt mig en hel del. Så därför kommer här mina bästa lärdomar och tips för dig som letar just en fabrik för ditt klädmärke. Och ja, det är också p g a mina erfarenheter som jag upplever Moldavien som ett väldigt intressant land för dig att spana in!

Produktion är svårt

Vi börjar där: Produktion är sjukt svårt. Så enkelt är det. Det är lätt att tänka att allt kommer bli lättare när du exempelvis slipper sy själv. Och det stämmer till viss del, men det kommer också tillkomma massor av nya problem och utmaningar.

Exempelvis: vart börjar en leta? Googla och maila funkar säkert, men inte om du också tycker att det här med transparens och hållbarhet är viktigt och vill ha full koll på hur fabriken faktiskt ser ut och sköts. Dessutom kräver många producenter att du beställer stora kvantiteter, vilket såklart är en omöjlighet om du är nystartad eller bara liten.

19102017-IMG_4653-2.jpg

Att förstå varandra

Det här är något som de flesta kanske inte tänker på, men att lägga sin produktion i ett land som ligger långt från Sverige innebär inte bara ett långt geografiskt avstånd utan också ett kulturellt.

Oavsett hur gärna en vill att det inte ska spela någon roll det här med språk och kultur så gör det just det. Jag har och har haft min produktion i Bangkok, Thailand sedan jag startade 2009. Anledningen är så enkel som att jag startade JohannaN p g a att jag lärde känna de som idag är mina producenter. Utan dem, inget företag. Men med facit i hand: trots att jag också bott i värdfamilj under ett ungdomsutbyte, tar mig fram på thailändska och har många vänner från den tiden så missförstår jag och min producent dagligen varandra.

Vi har helt enkelt olika sätt att kommunicera, tänka och också lösa problem. Det är inte så att någon av oss har rätt, utan vi är bara olika. För att vi är från två helt olika världsdelar, med olika bakgrund och fostrade in i två helt olika samhällen.

Så med det sagt, undvik att slita ditt hår så mycket som jag gjort bara p g a av att du inte förstår.

Här kommer därför mina 5 bästa tips på hur du ska tänka vid val av produktionsland (och du kommer förstå varför Moldavien är riktigt intressant):

Mina 5 bästa tips vid val av produktionsland

1. Närhet

Ett land inte alltför långt bort är smart av så många anledningar. Du kan lättare besöka och hålla en tät kontakt, vilket är grymt bra ur ett transparens-perspektiv. Och det är också kortare frakter, vilket är bra för miljön. Men också:

2. Språk och kultur

Ett land närmare Sverige rent avståndsmässigt är antagligen också ett land där ni kommer förstå varandra bättre rent kulturellt. Och som jag nämnde ovan: om du inte har starka kopplingar till ett specifikt land och känner att du har (hyfsat) bra insikt i det, välj då något i Europa. Och då en plats där engelska fungerar utan större problem (om du inte kan landets språk förstås) Du kommer tacka dig själv.

3. Exportvana

Jajamen, att jobba med en producent och ett land som har vana av att producera för export är bra. Om de redan har bra kunskaper om vilken marknad du kommer ifrån och vad exempelvis svenska konsumenter förväntar sig så kommer det bli så mycket lättare. De kommer också kunna lära dig så många saker som du kanske inte tänkt på: vilka blanketter, tillstånd och avtal som behövs med mera.

4. Ekonomi

Textilindustrin är en arbetskraftsintensiv industri, och även ett hållbart företag behöver ta det här med ekonomi och kostnader i beaktande. Anledningen till att vi inte (i princip) producerar kläder i Sverige idag är löneläget, det finns helt enkelt inga, eller väldigt få, konsumenter som är beredda att betala vad ett plagg skulle kosta.

Därför finns det en poäng att hitta ett land där kostnaderna är lägre. Och ja, vi pratar om att du självklart ska betala schyssta löner och ha bra arbetsvillkor. Men i exempelvis Moldavien är löneläget väldigt mycket annorlunda mot oss i Sverige, och därför kan du styra upp riktigt bra löner och förmåner för de som producerar åt dig samtidigt som du också kan bygga ett hållbart ekonomiskt företag.

5. Kontakter är A och O

Schyssta villkor, levnadslöner och bra arbetsmiljö är givetvis en självklarhet för dig. Därför ska du vara tydlig med detta direkt när du letar någonstans att producera. Det är mycket lättare att göra rätt från början än att ändra efter hand.

Och det här vet du bara genom att ha riktigt bra kontakter på plats. Och också själv finnas på plats emellanåt.

Sveriges ambassad i Chisinau har bland annat till uppgift att främja kontakterna mellan Sverige och Moldavien. Att koppla ihop svenska och moldaviska företag är en del av deras uppdrag, och de sitter därför på riktigt många bra kontakter.

Klädproduktion i Moldavien

Så om du letar en produktion för ditt modemärke och tänker att Moldavien kan vara ett intressant land, då tycker jag absolut att du ska gå vidare genom att spana in dessa länkar och kontakter:

Kontakter för dig som vill veta mer

ZipHouse: Inkubatorn för unga modedesigners som jag föreläste för under min resa. En otroligt spännande plantskola för moldaviska märken och unga designers, jag skulle tro att de känner och har koll på alla inom modesektorn i Moldavien!

Chemonics: Doina Nistor är Chief of Party för Chemonics (pratar engelska), så fråga efter henne. Chemonics genomför projektet Moldova Competitiveness Project (MCP) som drivs av svenska pengar i partnerskap med USAID. Projektet syftar till att utveckla moldaviska företags  konkurrenskraft inom olika områden, bland annat inom mode.

Moldova Investment and Export Promotion Organisation (MIEPO)

The Light Industry Employers' Association (APIUS) 

Din Inima: Ett paraply för moldaviska designers och varumärken.

Business Sweden: Hjälp för svenska företag att rikta sig till internationella marknader.

Sveriges ambassad i Chisinau

Vad tyckte du om det här inlägget? Något du vill veta mer om eller funderar på? Fråga på!

Detta inlägg är ett samarbete med Sveriges ambassad i Chisinau men alla ord och åsikter i inlägget är mina egna. Mer om hur jag arbetar hittar du här: PR, press och samarbeten.

Klicka gärna på hjärtat om du gillar inlägget, och följ mig på bloglovin' om du inte vill missa något och vill spara inlägg till sen.