Fashion Revolution Day - who made your clothes?

Idag är det Fashion Revolution Day som handlar om att lyfta fram personerna i produktionskedjan och att ställa frågan "Who made your clothes?". För ett år sedan, den 24 april, rasade fabriksbyggnaden Raza Plaza i Bandgladesh och över 1100 personer miste livet (Mer i denna artikel i DN). Sveriges Radio P1:s program "Konflikt" hade ett lysande avsnitt den 19e april med anknytning till det: "Klädindustrins svåra samvete". Var en del av dagens kampanj för bättre villkor för textilarbetare genom att bära ett plagg ut-och-in och hashtagga #insideout i sociala medier.

FRD_posters30För frågan om produktionsvillkor inom textilindustrin är lika brinnande aktuell som när jag för tio år sedan började mitt engagemang genom Röda Korsets Ungdomsförbund och nätverket Rena Kläder (om det har jag bla bloggat om här: Varför tillverkar vi våra smycken i Thailand?) Mycket händer, saker blir bättre men det går för sakta. För 10 år sedan var det alltså exakt samma frågor och problem som stod på agendan: löner som inte går att leva på, vansinnigt långa arbetstider, dålig arbetsmiljö, bristen på facklig organisering osv osv. Och det är inte ok.

För mig är detta en fråga om solidaritet och jämlikhet. Det kunde ha varit jag. Jag som arbetade på Rana Plaza eller någon av dess grannfabriker - och skulle jag i sådana fall inte velat ha en säker arbetsmiljö? En lön som går att leva på? Rätten att få vara medlem i ett fackförbund? Och ett arbete som inte gör mig sjuk?

FRD_socialmedia_campaign_lilacDet som möjliggör att dessa problem kvarstår är att vi om och om igen röstar med plånboken. Vi - konsumenter och företag - skapar indirekt dessa problem genom det system som idag används för produktion och inköp inom modeindustrin. Idag produceras det otroliga mängder kläder: modets fyra säsongskollektioner är idag utbytta till nyheter varje vecka. Sommarrean börjar innan midsommar och mellandagsrean smygstartar under julhandeln. Vi handlar kläder till otroligt låga priser: en tshirt för 79 kr är idag mer av en standard än ett bra erbjudande.

Klädbranschen går fort, riktigt fort. Och det är också det som gett upphov till uttrycket ”fast fashion” (snabbt mode). ”Fast fashion” sammanfattar hela industrin: slit-och-släng och snabb konsumtion. Tshirten för 79 kr räknar ingen med att den ska hålla mer än några tvättar.

FRD_posters10Och detta sätt att konsumera mode skapar ett system av att inget modeföretag (i princip) äger sin egen fabrik utan istället arbetar man med kortare kontrakt - vid minskad försäljning eller om fabriken inte sköter sig är de lätta att säga upp. Det, tillsammans med korta produktionstider, skapar en stress hos fabriksägaren som gör att det är lätt att pressa de anställda att jobba hårdare och längre dagar (P1:s "Konflikt" berättar om upprepade svimningar hos de anställda i en fabrik i Kambojda i "Klädindustrins svåra samvete")

Att skära i kostnader vilket inkluderar löner blir också en naturlig följd av detta och till detta ska sägas att många länder har en lagstadgad minimilön som ligger långt under vad som egentligen är en levnadslön. Detta av konkurrenskäl - många länder vill ha textilindustrin:  det skapar jobb och ofta också skatteintäkter, och genom att erbjuda lägre kostnader än andra länder kan regeringar och stater attrahera globala företag (Detta fenomen är också känt som "race to the bottom").

1_FRD_BASE_LOGO Det finns inget enkelt sätt att lösa alla dessa problem. Det är jag den första att erkänna. För tyvärr är inte lösningen att modemärken betalar mer i lön per anställd, utan allt är oerhört mer komplext än så. Men en början är att sakta ner - leva, tänka och verka mer utifrån Slow Fashions principer. ”Slow fashion” (långsamt mode) är motsatsen till "fast fashion" och handlar om långsiktighet. Att prioritera kläder utifrån kvalitet, att de är tillverkade under schyssta villkor och där allt är vackert: från tillverkning till utseende. Och det är något som vi alla som såväl konsumenter som modeföretag kan tillämpa mer (Mer info hittar du här: Vad är Slow Fashion?)

InsideoutFashionRevolutionJohannaNOch ett steg i detta är alltså att oftare ställa sig frågan "Who made your clothes?". Och vad är väl bättre än att göra det med start idag? Var en del av dagens Fashion Revolution genom att bära ett plagg ut-och-in, ta ett kort och sprid i sociala medier med hashtagen #insideout. Detta för att synliggöra människorna bakom plaggen.

Mer info om kampanjen och fler bilder: Fashion Revolution

Vill du veta mer om hållbart mode, Slow Fashion samt få inspiration till hur du kan låta det bli en större del av din vardag? Skriv då upp dig på vårt mailutskick Slow Fashion by JohannaN. (Prenumerationen är helt gratis och skickas ut under sju veckor i tio delar. Din adress används endast till nyhetsbrevet och du kan när som helst avsluta prenumerationen.)