Den senaste veckans nya perspektiv

Förra helgen var jag i Åre på Åre Sustainability Summit, en fantastiskt rolig konferens där jag träffade en drös gamla bekanta men också en hel del nya personer. Och den tillsammans med att jag i torsdags var inbjuden på en näringslivslunch i Stadshuset här i Stockholm har satt igång så många nya tankar i mitt huvud. 

Foto: Damon Hatefi

Foto: Damon Hatefi

Att träffa modeföretag och prata hållbarhet

Lunchen i torsdags ordnades av Stockholms finansborgarråd Karin Wanngård och temat var hållbart mode. Vi var totalt ca 30 personer och representanter (VD, hållbarhetschefer eller produkt/designansvariga) från bl a Hope, Rodebjer, Dagmar, H&M, Björn Borg, T-shirtstore och flera andra modeföretag var på plats. Och bara att jag, som liksom kommer lite från andra hållet, också var inbjuden kändes så himla fint och härligt. 

I Åre fick jag möjligheten att prata flera timmar med Lindex hållbarhetschef, Sara Winroth. Och vi pratade om allt det där som i alla fall jag funderar så mycket på. Och självklart snackade vi om elefanten i rummet: hur kan ett fast fashion-företag som lever på att sälja så mycket som bara är möjligt överhuvudtaget arbeta med hållbarhet? Och hur går tankarna där? Att på allvar helt öppet och ärligt få prata igenom hur, i det här fallet Lindex, tänker och arbetar och deras utmaningar och också utveckling lärde mig så mycket. 

Mycket av allt detta har jag såklart vetat om länge, men att på ett djupare plan få en större bild av den komplexitet som faktiskt finns, det var ögonöppnande. 

Foto: Damon Hatefi

Foto: Damon Hatefi

En komplex bransch med många utmaningar

Alla dessa möten och diskussioner har verkligen väckt så mycket tankar hos mig, på ett bra sätt. Och känslan av att alla de jag har mött, i de här två sammanhangen, verkligen funderar och arbetar med hållbarhetsfrågan finns absolut där. 

Men den stora knäckfrågan (och också det mesta av samtalen med alla dessa företag har handlat om) är: vi måste alla konsumera mindre av hållbarhetsskäl, och därmed måste modeföretagen sälja färre produkter, men hur fortsätter de att tjäna pengar och växa?

Det handlar alltså om att hitta helt nya affärsmodeller, exempelvis om de saker jag har skrivit om här: 5 gratistips till de fast fashion-företag som menar allvar. Men där utmaningen verkligen ligger (och detta gjorde Sara på Lindex mig uppmärksam på) är: hur skalas detta upp i större skala för att verkligen bli lönsamt? Och då snackar vi tråkiga saker som måste lösas: logistik, hanteringskostnader och kunders köpbeteenden.

Och jag tror att när vi har svaret på hur företagen ska sälja mindre men samtidigt tjäna pengar som vi har kommit en rejält lång bit på vägen. Något som vi från konsumenthåll kanske inte tänker på så ofta är att vi nog också måste ändra våra förväntningar. Om det har jag skrivit om tidigare: Alla är vi en del av modesystemet.

Foto: Damon Hatefi

Foto: Damon Hatefi

Fast fashion som ohållbar affärsidé

Nu ska ju sägas att jag, fortsatt och alltid, är extremt kritisk till fast fashion som idé. Att vara ett företag som har snabbt mode som affärsidé är per definition detsamma som att det aldrig går att bli helt hållbar. Men med det sagt: att veta hur de företag som någonstans ändå har satt hållbarhet på agendan tänker och arbetar skapar ju möjligheter att tillsammans kunna förändra. 

Och jag tänker mer och mer att det är ett systemfel som är det stora problemet. Att starta som ett konventionellt modeföretag och vara en del av alla de spelregler som normalt gäller för att sedan ställa om till äkta hållbarhet, det är svårt. Rejält svårt. 

Istället blir jag mer och mer övertygad om att det företag som på allvar kommer att förändra är de som startar med hållbarhet som ryggrad från dag ett, och som kan ta de rätta besluten och göra avvägningar direkt.

Men oavsett min personliga åsikt tycker jag att det är viktigt att försöka förstå branschens verklighet. För modebranschen är komplex. Och därför är jag så tacksam när jag får de här möjligheterna till intressanta möten. Och nästa onsdag är det jag som föreläser för Handelsföreningen i Gävle på temat "hur kan man som butik tjäna pengar på att ställa om till mer hållbarhet?".

Vad är dina tankar om allt det här? Och om du fick chansen, vad skulle du vilja fråga dessa företag?

Klicka gärna på hjärtat om du gillar inlägget, och följ mig på bloglovin' om du inte vill missa något och vill spara inlägg till sen.