Checklista för att kolla vilka klädföretag som är schyssta

Den eviga utmaningen: hur ska en veta vilka företag som är schyssta och hållbara nog att handla ifrån? Det är många som svänger sig med fina ord men så är det mer snack än verkstad i verkligheten. Och sen finns det dessutom de som gör ett grymt jobb, men inte berättar något.  Så hur ska en som konsument då veta?

Ja, en bra grej är att fråga. Jag har faktiskt dykt på flera riktigt duktiga företag tack vare att jag mailade och frågade! D v s de hörde till kategorin "gör och tänker massor - men berättar det inte!" Så mitt tips är: gör det du också!

Och spana gärna in min lista med Hållbara shoppingtips - där hittar du företag och märken som i alla fall jag tycker gör ett rejält bra jobb (vissa säger inte så mycket själva om hur grymma de faktiskt är utifrån ett hållbarhetsperspektiv, så då gör jag det!)

En bra lista annars på hur du kan kolla om ett företag är bra på det här med hållbarhet är denna, som jag och Jennie har med i vår bok Slow fashion: din guide till smart och hållbart mode (och mer om hur du kan tänka när du handlar hittar du i boken): 

Foto: Damon Hatefi

Foto: Damon Hatefi

Checklista schyssta företag

  • Vad möts du av på företagets hemsida? Vad företaget väljer att lyfta fram säger mycket om hur de prioriterar och vad som är viktigt för dem.
     
  • Vilket är företagets affärsidé och vad har de för värderingar? Detta är kärnan i företagets verksamhet och berättar vad som styr deras långsiktiga arbete. Det är också den som påverkar alla små, dagliga beslut som tas i organisationen.
     
  • Hur enkelt är det att hitta information om företagets hållbarhetsarbete och deras produktion? Finns det en speciell sida på hemsidan som samlar denna info eller måste du leta dig ner via rubriker och underrubriker för att få reda på hur de arbetar? Genom att göra det enkelt för dig att hitta information om deras hållbarhetsarbete visar de att de är stolta över vad de gör. 
     
  • Hur pratar de om sitt hållbarhetsarbete och sina utmaningar? Får de det att låta som att de gör allt rätt och använder de luddiga begrepp? Då kan det vara så att de i själva verket inte har så bra koll.
     
  • Hur arbetar de med sociala medier? Pratar de hållbarhet där? Om ja, bra! Regelbunden kommunikation visar på äkta engagemang till skillnad från exempelvis en årlig CSR-rapport eller fin hemsida. Det visar att de vill dela med sig av sin kunskap och övertygelse till dig som kund. Dessutom är dessa kanaler en perfekt plats för dig att ställa dina frågor – och är de snabba på att svara och gör det seriöst? Ja, då vet du att du är något bra på spåren.
     
  • Vilken info ger de dig om produkterna i sin webbshop? Om plaggens material och produktionsmetoder är noggrant och detaljerat beskrivna kan du vara säker på att det är ett företag med mycket kunskap om sin påverkan.
     
  • Vad ser du när du kliver in genom dörren till en av varumärkets butiker? Vill de uppmana dig att köpa fler billiga plagg eller visar de tydligt var du kan hitta de hållbara alternativen? Att använda butikskommunikation för att hjälpa dig som kund att shoppa bättre snarare än mer är än så länge ganska ovanligt och något som visar att företaget har tagit ett helhetsgrepp om sitt hållbarhetsarbete.
     
  • Hur kunnig är personalen? Om företaget är seriöst i sitt hållbarhetsarbete ska det genomsyra hela organisationen, även de som är på butiksgolvet.
     
  • Får du som kund lära dig något om plaggen eller hur du ska ta hand om dem? Då vill företaget att du som kund ska kunna ha glädje av dina plagg en längre tid. Det visar att de förstått att deras ansvar inte slutar i och med att plagget lämnat dem.
     
  • Tar de något ansvar för sina plagg när de lämnat butiken? Lämnar de garanti eller lagar de när plaggen gått sönder?
     
  • Tar de hand om uttjänta plagg? Har du möjlighet att lämna in plagg för återvinning? Detta visar på att de tar ett ansvar för hela kedjan, inte bara produktion utan också avfall (och dubbelkolla gärna lite extra vad exakt de menar med återvinning!)
     
  • Jobbar de tillsammans med andra för att påverka? Är de till exempel medlemmar i något branschnätverk eller är de kanske certifierade? Detta visar att de förstår att för att lösa världens hållbarhetsutmaningar måste vi samarbeta.
Foto: Damon Hatefi

Foto: Damon Hatefi

Ja, börja redan idag: fråga nästa gång du går in i en butik eller skicka ett mail till någon av de butiker eller märken du brukar handla hos. Var trevlig och öppen – visa att du vill väl. Peppa dem att bry sig – för att du bryr dig (och de vill ha och behöver dina pengar!)

Har du kontaktat något företag eller frågat i butik förut? Hur gick det? Och vilket företag vill du fråga och veta mer om just nu? Berätta!

Klicka gärna på hjärtat om du gillar inlägget, och följ mig på bloglovin' om du inte vill missa något och vill spara inlägg till sen.