Boomerang - kvalitet, andrahandsvärde och att aldrig vara färdig

I stolt reklamsamarbete med Boomerang
 

Okej, här kommer först en bekännelse: jag är överlag mer skeptisk mot företag som har funnits i många år och som verkar inom den konventionella modeindustrin, än vad jag är mot nya innovativa märken. Kanske är det taskigt, vad vet jag?! Men jag tänker så här: de som redan gjort sin grej och kört i gamla hjulspår har ju också mer att omforma och bevisa än de som startar från nytt.

Och det utgår ju också från att jag tror mycket på att det är i själva affärsmodellen som det avgörs om det ens går att jobba med hållbart mode full ut - och den är såklart lättare att bygga smart från början än att ändra om senare (exempelvis ett fast fashion-företag - vars själva affärsidé bygger på snabb och stor konsumtion - har ju målat in sig lite i ett hörn när det gäller att angripa problemet överkonsumtion)

Och det var med de här kritiska glasögonen jag gick in när jag första gången träffade Boomerang för några månader sedan. Hur bra är de egentligen på hållbarhet? Och menar de verkligen allvar?

Foto: Emma Sundh

Boomerang - svenskt bolag grundat 1976

Boomerang är ett svenskt märke som startade 1976, och grunden från början har varit basplagg med fokus på kvalitet och tidlös design. Något som Boomerang, sedan de totalt omformade sitt bolag för 1,5 år sedan, nu utgår ännu mer ifrån när de tar nästa och nästa steg för att integrera hållbarhet i allt det de gör.

Jag har ju privilegiet (yep, jag tycker verkligen att det är det!) att genom mitt jobb lära känna och därmed också snacka öppet och transparent med olika modeföretag - och det var exakt så allt med Boomerang började. Ett helt rakt igenom “korten-på-bordet“-möte. Catti Unenge, som jobbat på Boomerang sedan jag var två bast (1988 alltså!) och idag är creative director är en så himla rättfram och härlig person. “Det här är vi bra på“, “det här måste vi bli bättre på“ och “hit ska vi!“.

Och helt ärligt, det är utifrån den totala transparensen som jag har valt att samarbeta med Boomerang. För det är så jag jobbar och vill jobba, helt enkelt för att jag tror att bästa sortens hållbarhetsarbete utgår från just öppenheten. Ingen är betjänt av en friserad sanning - utan istället är det att snacka komplexitet, avvägningar och att vända och vrida framför att presentera enkla lösningar som visar på genuint hållbarhetsarbete.

Foto: Emma Sundh

Vad är hållbarhet?

Men vad är då hållbarhet? Jo, jag tycker att problemen inom industrin går att sammanfatta genom tre saker:

Problemen inom modeindustrin

  1. Överkonsumtion

  2. Material (taskigt producerade och i för låg kvalitet)

  3. Produktion (löner, arbetsvillkor etc)

Och utifrån det handlar ett äkta hållbarhetsarbete om att jobba mot dessa tre - vilket betyder att det är just ett helhetsperspektiv som krävs. Att producera i exempelvis ekologisk bomull spelar ju inte så stor roll om överkonsumtion är inbyggt i affärsmodellen, precis som att producera färre plagg inte räcker om det innebär att du inte har koll på de sociala villkoren i produktionen och så vidare.

Att ta in alla aspekter och inse sitt ansvar i det - det är det som är mina kriterier när jag värderar vilka bolag jag tycker är ärliga i det de gör eller inte.

Foto: Emma Sundh

Boomerang då? Vad gör de?

Hållbarhet kräver som sagt ett helhetsgrepp - vilket kräver att en måste kika på exakt allt. Och det jag gillar lite extra hos Boomerang är just deras grundidé om att inte sätta något på marknaden som inte har ett andrahandsvärde (något jag skrev om för någon vecka sedan här: Köp för bövelen aldrig något utan andrahandsvärde!) - just för att världen, rent krasst, inte direkt behöver fler prylar. Och att det också lite den utgångspunkten som sedan genomsyrar allt annat de gör också.

Att integrera design och material i ett långsiktigt tänk om att just bara göra sådant som är bärbart, tidlöst och i en kvalitet som håller är en klok grund. Vissa produkter de har i sitt sortiment har sett mer eller mindre likadana ut i decennier - vilket gör att de vet att plaggen både fungerar stilmässigt över tid men också att det gör att de kan garantera kvalitet (har du jobbat med samma tygleverantör i 10 år så har du koll på hur det kommer se ut efter x antal tvättar) Allt för att försöka skapa så lång livslängd på sina plagg som bara är möjligt.

Foto: Emma Sundh

Material och produktion

Materialen då? Jo, mycket fokus ligger på naturmaterial som bomull, linne och ylle. När det gäller bomull är en del ekologiskt men inte allt (tyvärr). De har också fasat ut konventionell viskos till förmån för lyocell och Tencel, och när vi snackar polyester så används det bara i plagg som kräver det pga funktion (exempelvis jackor som ska skydda mot regn, snö och vind) Men som alltid handlar mycket om avvägningar, och funktion och kvalitet är det som alltid går först. D v s de har testat att använda återvunnen polyester i en del jackor men då det inte hållit den kvalitet som krävs för plagget så har de, i väntan på att bättre alternativ ska dyka upp, gått tillbaka till vanlig polyester..

Produktionen sker till 50 % i Europa och 50 % i Kina och Thailand, och fokuset är långvariga och stabila relationer. Exempelvis har de producerat sina skjortor på samma fabrik i över 30 år.

Tanken om att ett plagg har ett konstant värde över en längre tid har också gjort att de helt skippat rea i sin egen webshop (det är däremot inte lagligt att gå in och styra priser hos sina återförsäljare) ) och under Black Friday körde de fullt pris och kampanjen Blue Friday istället, och där 30 % av intäkterna gick till Hållbara hav.

Boomerang-effekten

Men att skapa grejer som håller länge om de sedan inte används är såklart inte smart hållbarhetsmässigt - och det är där Boomerang-effekten kommer in. Boomerangs eget second hand-koncept - de har haft det till och från i 10 år - men nu kommer det snart lanseras på nytt och då kommer du hitta utvalda plagg (som har lämnats in av tidigare användare) i deras webshop.

Och det är exakt en sådan tröja som jag har på mig på alla bilder (antar att den kommer vara till salu om ett tag - så hojta till om du är peppad!) En herrtröja som har tvättats och använts många många gånger sedan den tillverkades 1991. Ja, tröjan är på allvar 5 år yngre än mig - den ser dock, helt ärligt, fräschare ut än vad jag gör (hehe!). Inte en noppra - så ja, att den skulle vara välanvänd och snart 30 år gammal trodde jag inte på först när Catti sa det till mig (men logotypen som syns här på bilden nedan vittnar ju i och för sig om att det är en gammal tröja - den är ju uppdaterad några gånger sedan 1991!)

Foto: Emma Sundh

Sen som med allt: i rätt kontext och med rätt styling blir plagg uppdaterade och tidstypiska (oavsett tidpunkt skulle jag säga). Tröjan är som sagt egentligen en extralarge från herravdelningen, men jag bär den oversize till ett par svarta stuprörsjeans - och vips har den blivit något annat än den var från början.

Att ständigt vara på väg framåt

Det är väl lite så som Catti har sagt när vi träffats: “vi vet att vi gjort grejer av bra kvalitet sedan starten - och utan den vetskapen skulle vi liksom inte kunna göra Boomerang-effekten. Och det är med just tanken om andrahandsvärde som allt i Boomerangs arbete utgår ifrån och måste utgå ifrån”.

Men med det sagt: de är absolut inte klara än. Nä, inte på långa vägar. Exempelvis finns det nästan ingen information alls på deras hemsida om hur de arbetar - så i väntan på det är det fritt fram att maila eller ringa om du har någon hållbarhetsfråga!

Och det är väl just det som kännetecknar ärligt hållbarhetsarbete tycker jag: öppenheten om att en aldrig kan eller ska vara nöjd!

Boomerang

Och i mitt allra sista poddavsnitt för säsongen kommer du få möta både Catti Unenge och Boomerangs produktchef Thomas Neumann - och då kommer vi snacka vidare om allt detta med hur Boomerang tänker, gör och står för. Avsnittet släpps den 10 juni - missa inte det!

Har du någon relation till Boomerang - och vad är dina tankar om märket?

Detta inlägg är ett annonssamarbete med Boomerang men alla ord och åsikter i inlägget är mina egna. Mer om hur jag arbetar hittar du här: Reklamsamarbeten och PR och Reklamsamarbeten på bloggen? Hur och varför jag gör det.

Klicka gärna på hjärtat om du gillar inlägget, och följ mig på bloglovin' om du inte vill missa något och vill spara inlägg till sen.