Att vara konsumtionskritisk och samtidigt bygga företag

Det pratas mycket om att den ekonomiska tillväxten i samhället hänger ihop med vår konsumtion. Dvs ju mer vi handlar och konsumerar desto bättre går det för ekonomin. Personligen är jag väldigt skeptisk till att detta skulle vara den enda lösningen. Att tillverka och sälja massor av produkter som vi uppenbarligen inte direkt har behov av bara för att "sätta fart" på ekonomin samtidigt som vi alla är överens om att det knappast är det smartaste rent miljö- och hållbarhetsmässigt känns för mig väldigt bakvänt. (Att konsumera tjänster är dock en gyllene grej som inte inbegriper massor av överproducerade prylar. Som att exempelvis gå till skomakaren och gå på restaurang)

Men med detta sagt, hur fungerar det att vara konsumtionskritisk samtidigt som jag driver ett företag som jag uppenbarligen vill ska växa? Jag har funderat många varv över detta, och om jag inte säger att jag också emellanåt har mått dåligt över just det här så skulle jag ljuga.

Självklart vill jag att JohannaN ska bli större och att vi ska sälja fler och fler smycken för varje år som går. Smycken som dessutom knappast är en produkt vi behöver för vår överlevnad (vilket är förvånansvärt få saker egentligen).

Konsumtionskritisk samtidigt som man har en business man vill bygga. Hur fungerar det? Så hur rättfärdigar jag och får ihop dessa två tankar, som båda är så stora delar av mig själv? Det jag har landat i är, först och främst, att vi människor nog har ett mänskligt behov av att smycka oss, vilja vara fina inför oss själva och andra samt att njuta av olika saker. Annars skulle vi aldrig sedan urminnestider burit vackra tyger och smycken samt letat upp den godaste maten. Det gör att vi alltid kommer att konsumera. Även sådant som inte är direkt livsnödvändigt. Men däremot kan vi tillsammans välja vad vi ska konsumera samt hur vi ska göra det.

För mig handlar det därför om att göra allt jag kan för att göra JohannaN så bra som bara är möjligt. Jag är nämligen fast övertygad om att världens totala konsumtion måste minska (samt att vi såklart också måste diskutera fördelningen av konsumtion mellan olika världsdelar och länder). Och med det sagt så betyder det att det inte finns plats för hur många företag som helst när det gäller just produkter. Det som istället behövs är bättre. Den starkes överlevnad helt enkelt.

Det företag som skapar de bästa jeansen förtjänar att växa, de som skapar de sämsta att tyna bort. Och därför strävar jag alltid efter att försöka vara bäst - annars tycker inte jag att JohannaN har något existensberättigande. För mig handlar allt alltså om att plocka marknadsandelar. Att det finns en visst uppmätt beskärd del (och behov) av att köpa smycken - så om jag kan få någon att välja ett JohannaN-smycke framför ett annat smycke så är jag nöjd.

I detta tänk finns också såklart hållbarhetsaspekten. Om den som köper ett smycke för 500 kr från mig och sedan bär det i tre år gör det istället för att köpa 10 stycken för 50 kr/st under samma period så är det såklart bättre rent miljö- och hållbarhetsmässigt. Och det om något gör att jag kan kombinera mitt konsumtionskritiska tänk med min vilja att växa.

Och även om jag som sagt jobbar hårt för att JohannaN ska växa så finns det ändå några saker, utifrån min hållning om konsumtion, som jag aldrig kommer att göra. Du kommer aldrig någonsin att se några kampanjer i samband med Black Friday eller Cyber Monday (två dagar innan julhandeln sätter fart som uppmuntrar till galen försäljning).

Aldrig heller mellandagsrea, mid season sale eller någon annan rea. Det mesta du någonsin kommer att se är 20% rabatt - som är något som händer max två gånger per år. Jag tror på sakers konstanta värde, samt att köp ska vara genomtänkta och långsiktiga. Och genom att uppmuntra och locka genom kampanjer och rabatter så motverkas det och snabba beslut är det som gäller istället.

Jag byter inte heller kollektioner flera gånger per år, utan tänker att bra saker fortsätter att vara bra även ett halvår senare. Det är också därför jag nu om någon dag lanserar vårt second hand-koncept samt varför du också kan välja att hyra JohannaN-smycken istället för att köpa.

Jag bygger JohannaN långsamt - och om du hittar något smycke som du gillar får du mer än gärna tänka på det ett halvår innan du köper. Och om det sedan blir ditt favoritsmycke så är ingen gladare än jag. (Om du vill läsa lite mer om varför jag inte tror på rea så hittar du ett inlägg här: "Varför JohannaN inte har sommarrea" och varför jag släpper kollektioner så sällan här: "Varför vi tycker att höstkollektion är en dålig idé".)

Jag tänker nog helt enkelt såhär: att bara sälja för säljandets skull är inte intressant. Och inte heller att bara köpa för köpandets skull. Istället är det tusen andra saker som spelar roll och är viktiga.