Årskrönika 2013

Nytt år och därmed dags att sammanfatta det förra: 2013. Ett, på många sätt, helt fantastiskt år! Ett år som har bevisat att hårt arbete belönar sig, något som gör mig oerhört glad, tacksam och motiverad. Och som självklart också gör att jag tror att 2014 kommer att bli än bättre! Men först: tillbakablicken. Tidigare årskrönikor hittar du här: Årskrönika 2011 och Årskrönika 2012 (läs gärna och se hur JohannaN har utvecklats!) Och som vanligt: mycket roligt, en del jobbigt men aldrig någonsin tråkigt eller känslolöst! UmeåSkaparpris2012.jpg

JANUARI. Jag vinner Umeå Skaparpris för Årets Design och belönas med ett stipendium på 5000 kr med motiveringen: "Smyckesdesignern Johanna Nilsson är en sann eldsjäl i mode-Umeå som bidrar till att sätta Umeå på kartan både nationellt och internationellt. Hennes ambitioner om hållbar produktion är ständigt i fokus och hon är bra förebild för andra företag i modebranschen". Otroligt smickrande och en fantastiskt fin början på året!

I januari flyttar jag också hem från Bryssel efter att bla ha spenderat några dagar i början på det nya året i Nederländerna. Vilket resulterade i att vi nu också säljs i Amsterdam samt Utrecht.

AdamTenstaViceJohannaN

FEBRUARI. Jag och Adam Tensta påbörjar det projekt som ännu, nästan ett helt år senare, faktiskt fortfarande är hemligt. Men det här, som är något av ett drömsamarbete för mig, är väl värt all sin väntan! Alla bra saker ska och måste få ta sin tid, och preliminärt kommer allt att släppas i april i år. Vilket är en av de saker som jag verkligen ser framemot i år (och också en av anledningarna till att jag tror att 2014 kan bli det bästa året någonsin!)

MARS. Jag åker till Berlin, spanar in butiker och låter mig inspireras. Och känner att den staden samt Tyskland är något som vi ska satsa på under de närmaste två åren. Dessutom syns bl a artisten Jessica Folcker en hel del i smycken från JohannaN och jag börjar mitt uppdrag som ambassadör för kvinnligt företagande.

JessicaFolckerSmyckenJohannaN

APRIL. Tillsammans med en av våra återförsäljare i Umeå, KällbergElmberg, gör vi en inspirationskväll med smycken och håruppsättningar. Syftet är att visa på olika kreativa och personliga sätt att bära och använda smycken. Dvs det som JohannaN verkligen står för: den personliga stilen och lekfullheten kommer alltid före trender och "måsten"!

20130412-153627.jpg

MAJ. Jag påbörjar ett stort arbete med katalog och material för våra återförsäljare. Produktbilder fotas om, pressbild på mig görs, bildbank för press och butiker uppdateras, en broschyr med info om hur vi arbetar med våra butiker skrivs, trycks samt översätts till engelska. En katalog fylld med smycken och inspiration formges och trycks. Prislistor i fyra valutor räknas fram och planering och strategi för hur vi ska samarbeta med våra återförsäljare skapas. Allt detta tar såklart många timmar men är något av det allra viktigaste och bästa jag har gjort under året. Genom att skapa allt detta, och få ordning och tydlighet, har jag sparat otroligt mycket tid, samt att det ockå blivit väldigt klart hur, vad och varför JohannaN arbetar som vi gör!

89fe8088e7ca11e29df022000a1fb07c_7JUNI. Jag är nominerad i tre kategorier på BIC-galan, och vinner två av dem: Årets medieföretag och Årets Pinglare (försäljning). Ett otroligt fint och viktigt kvitto på allt mitt arbete!

JohannaNÅretsMedieföretagBIC-galan2013JULI. Tanken är att vara ledig och ta det lugnt, men inspirationen flödar där i solen på balkongen. Och jag kommer fram till att det jag verkligen vill göra med JohannaN är att berätta mer om Slow Fashion och hållbart mode, anledningen till att jag startade mitt företag för snart fem år sedan. Resultatet blir, under hösten, följande:

AUGUSTI. Jag blir som enda svensk uttagen till Messe Frankfurts sponsringsprogram "Talents". Tillsammans med 21 andra unga europeiska smyckesdesigners får jag möjligheten att visa upp JohannaN för internationella inköpare och press. Några otroligt roliga men intensiva dagar!

e630cf740be611e394d322000a1f8fda_7 SEPTEMER. Jag flyttar till nytt kontor - Renmarksesplanaden 1 i Umeå blir den nya adressen. Och samtidigt ombildar jag företaget till aktiebolag. Dessutom blir hardcore legenden Dennis Lyxzén en av våra ambassadörer, vilket självklart känns helt fantastiskt!

1d62a9fe29e711e3abce22000a1f96d4_8 OKTOBER. Jag reser mycket: Göteborg, Oslo, Stockholm, Eskilstuna, Borås, Linköping, Köpenhamn, Helsingborg och Malmö står på schemat. Dessutom Umeå Fashion Week, där jag under två dagar hinner med att arrangera två butiksevent, vara domare i Umeå Fashion Week Award samt hålla en föreläsning om Slow Fashion.

NOVEMBER. FATTA-smycket släpps - ett samarbete som blir ungefär 100 gånger bättre och större än vad någon hade kunnat föreställa sig. Smycket tas fram för den rikstäckande kampanjen FATTA med syfte att skapa en ny syn på sex, våldtäkt och lagstiftning. För varje sålt halsband går 200 kr oavkortat till att driva kampanjen vidare. De första 100 exemplaren säljer slut på knappt 6 timmar och inom loppet av någon vecka har vi sålt alla våra 200 exemplar och 40 000 kr har gått direkt till FATTA. En PR-byrå köper 8 exemplar och ger bort i julklapp till samtliga partiledare, jämställdhetsminister Maria Arnholm syns i halsbandet och Erik Rapp i Idol sjunger på bästa sändningstid i smycket runt halsen. Genomslaget och engagemanget kring kampanjen (och också smycket) är enormt - och självklart bestämmer vi oss för att återkomma med minst ett nytt smycke i februari 2014!

2c377f3853ca11e393ee0efe85b0f5ce_8

DECEMBER. Julklappstider och julhandel - och en nästan dubblering av det tidigare försäljingsrekordet i webshopen! Ett oerhört stort tack till alla er som önskade er JohannaN-smycken i julklapp och stor tacksamhet till er som valde att ge bort dem som gåva!

2013 är året då allt faller på plats: vad JohannaN exakt ska göra, hur vi ska göra det och varför. Hur vi ska arbeta med marknadsföring (sociala medier, ambassadörer och press) och hur vi ska samarbeta med våra återförsäljare (kundevent, bra material och nära kontakt). Att vi alltid ska följa våra värderingar och vårt hjärta med hållbarhet och Slow Fashion. Och hur vi ska fortsätta att utvecklas och hitta motivationen och glädjen i allt som görs! 2013 är också året då vi växer med drygt 30 % och totalt säljs i drygt 50 butiker i 9 länder. Jag besöker mer än hälften av dem samt genomför drygt en kundkväll i månaden runtom i Sverige.

Titiyo i Så mycket Bättre och Ring från JohannaN Smycken från JohannaN ses på artister som Titiyo, Dennis Lyxzén, Laleh, Adam Tensta, Kajsa Grytt, Cleo, Say Lou Lou och Linnea Henriksson samt är med i en del press, alltifrån dagstidningar som Länstidningen Östersund till modemagasin som belgiska Elle. Jag har dessutom haft förmånen att få resa till väldigt många städer samt lärt känna och fått arbeta med så otroligt många fantastiska och professionella människor. Tack! Jag hoppas ni vet vilka ni är!

Jag ser framemot 2014 med stor tillförsikt (och en gnutta ödmjukhet, tro't eller ej!) och jag hoppas att allt ska fortsätta precis som det är nu. Nya fina samarbeten och platser att upptäcka. Och ja, i februari fyller JohannaN 5 år och jag har tänkt att fira det med att göra det här året till det bästa hittills!

Och kom ihåg, utan alla fina hejarop, peppande ord och den kärlek som jag får från alla er runtomkring JohannaN så skulle knappast något av allt det här som faktiskt skedde under 2013 ha inträffat. Så tack! <3

1d1b7314625311e38ec0121894149508_8