Använder du kläder? Bra, då är hållbart mode för dig!

Detta inlägg presenteras i samarbete med Fair Action
 

Förra veckan inledde jag stolt ett samarbete i tre delar med en av mina favoritorganisationer Fair Action under kampanjen #FairAgenda. De andra två delarna hittar du här: Del 1: Är du feminist? Bra, då är hållbart mode en grej för dig! och del 2: Vill du ha betalt när du jobbar? Bra, då är hållbart mode för dig!

#FairAgenda handlar om att lyfta tre av de Globala målen för hållbar utveckling, som är en fortsättning och uppdatering på FN:s millenniemål och också det som världens ledare genom FN:s utvecklingsprogram, UNDP, har förbundit sig till under de kommande 15 åren. Och oavsett om du är lagstiftare, politiker, företagsledare eller konsument bör du känna till och arbeta för dem.

Så, dags att spana in följande mål: 

Mål 12 – Hållbar konsumtion och produktion

Hållbar konsumtion Globala målen

Lagstiftare och politiker har ett enormt ansvar och också stora möjligheter, för att världen ska bli en bättre plats. Om det är några som kan göra storskaliga förändringar i hur vi konsumerar och producerar våra varor runt om i världen så är det dem. 

Genom att anta lagar och riktlinjer för att pusha företag och oss konsumenter till att bli mer medvetna så skapas bra saker. Precis som att de också kan stå för motsatsen. Och det gäller också alla världens företag, och då särskilt de rejält stora. 

Men bara för att det finns väldigt stora aktörer som kan genomföra genomgripande och enorma förändringar är vi konsumenter inte utan ansvar. Vilket det är så lätt att tänka. För på vilket sätt kan lilla jag förändra? Spelar det verkligen någon roll vad jag eller du köper och konsumerar? Det är ju bara en piss i havet i det stora hela…

Men svaret är ja!

Självklart spelar det du gör roll! 

För om du använder kläder, vilket jag förutsätter (för inte är du en av de lyckligt lottade som kan spatsera runt helt naken?!), så angår det här dig!

För inte vill du väl bidra till det här på de platser som producerar våra kläder och skor?

För inte vill du väl bidra till det här på de platser som producerar våra kläder och skor?

Du har ansvar

Att frånsäga sig ansvar är det sämsta en kan göra. Att anse att någon annan ska sitta på lösningen är faktiskt ren och skär lättja. Visst, det kan kännas deppigt och tungt emellanåt när världen ser ut som den gör. Men det du gör och de beslut du tar spelar faktiskt roll. 

Om det är verkligen en inre tillfredsställelse i att känna att du gjorde det du kunde, att du var en av dem som tog ansvar. Och oavsett hur liten eller stor plånbok du har, röstar du på den värld du vill ha med dina pengar.

Det du köper påverkar.

Det du lägger dina pengar på växer. Och det du avstår krymper. Så enkelt är det. Försök därför att konsumera bara sådant du verkligen uppskattar och gillar. 

Dra ditt strå till stacken.

Berätta för klädföretagen att du bryr dig! 

Peppa de företag du tycker gör bra saker, och glöm inte att lägga dina pengar där. Känns det viktigt att det finns butiker i ditt närområde? Bra, handla där. Tycker du att ett företag har rejält bra värderingar? Fint, då är det där du ska lägga dina surt förvärvade slantar.

Kontakta företag och fråga hur de jobbar. Berätta för dem att du bryr dig! 

Hållbar konsumtion - slow fashion

En bra lista på hur du kan kolla om ett företag är bra på det här med hållbarhet är denna, som jag och Jennie har med i vår bok Slow fashion: din guide till smart och hållbart mode (och mer om hur du kan tänka när du handlar hittar du i boken): 

Checklista schyssta företag

  • Vad möts du av på företagets hemsida? Vad företaget väljer att lyfta fram säger mycket om hur de prioriterar och vad som är viktigt för dem.
     
  • Vilket är företagets affärsidé och vad har de för värderingar? Detta är kärnan i företagets verksamhet och berättar vad som styr deras långsiktiga arbete. Det är också den som påverkar alla små, dagliga beslut som tas i organisationen.
     
  • Hur enkelt är det att hitta information om företagets hållbarhetsarbete och deras produktion? Finns det en speciell sida på hemsidan som samlar denna info eller måste du leta dig ner via rubriker och underrubriker för att få reda på hur de arbetar? Genom att göra det enkelt för dig att hitta information om deras hållbarhetsarbete visar de att de är stolta över vad de gör. 
     
  • Hur pratar de om sitt hållbarhetsarbete och sina utmaningar? Får de det att låta som att de gör allt rätt och använder de luddiga begrepp? Då kan det vara så att de i själva verket inte har så bra koll.
     
  • Hur arbetar de med sociala medier? Pratar de hållbarhet där? Om ja, bra! Regelbunden kommunikation visar på äkta engagemang till skillnad från exempelvis en årlig CSR-rapport eller fin hemsida. Det visar att de vill dela med sig av sin kunskap och övertygelse till dig som kund. Dessutom är dessa kanaler en perfekt plats för dig att ställa dina frågor – och är de snabba på att svara och gör det seriöst? Ja, då vet du att du är något bra på spåren.
     
  • Vilken info ger de dig om produkterna i sin webbshop? Om plaggens material och produktionsmetoder är noggrant och detaljerat beskrivna kan du vara säker på att det är ett företag med mycket kunskap om sin påverkan.
     
  • Vad ser du när du kliver in genom dörren till en av varumärkets butiker? Vill de uppmana dig att köpa fler billiga plagg eller visar de tydligt var du kan hitta de hållbara alternativen? Att använda butikskommunikation för att hjälpa dig som kund att shoppa bättre snarare än mer är än så länge ganska ovanligt och något som visar att företaget har tagit ett helhetsgrepp om sitt hållbarhetsarbete.
     
  • Hur kunnig är personalen? Om företaget är seriöst i sitt hållbarhetsarbete ska det genomsyra hela organisationen, även de som är på butiksgolvet.
     
  • Får du som kund lära dig något om plaggen eller hur du ska ta hand om dem? Då vill företaget att du som kund ska kunna ha glädje av dina plagg en längre tid. Det visar att de förstått att deras ansvar inte slutar i och med att plagget lämnat dem.
     
  • Tar de något ansvar för sina plagg när de lämnat butiken? Lämnar de garanti eller lagar de när plaggen gått sönder?
     
  • Tar de hand om uttjänta plagg? Har du möjlighet att lämna in plagg för återvinning? Detta visar på att de tar ett ansvar för hela kedjan, inte bara produktion utan också avfall (och dubbelkolla gärna lite extra vad exakt de menar med återvinning!)
     
  • Jobbar de tillsammans med andra för att påverka? Är de till exempel medlemmar i något branschnätverk eller är de kanske certifierade? Detta visar att de förstår att för att lösa världens hållbarhetsutmaningar måste vi samarbeta.

Ja, börja redan idag: fråga nästa gång du går in i en butik eller skicka ett mail till någon av de butiker eller märken du brukar handla hos. Var trevlig och öppen – visa att du vill väl. Peppa dem att bry sig – för att du bryr dig (och de vill ha och behöver dina pengar!)

Har du tidigare kontaktat något företag eller frågat i butik om deras hållbarhetsarbete? Hur gick det och hur kändes det? Berätta!

Detta inlägg är ett samarbete med Fair Action, men alla ord och åsikter i inlägget är mina egna. Del 1 hittar du här: Är du feminist? Bra, då är hållbart mode en grej för dig! och del 2 här: Vill du ha betalt när du jobbar? Bra, då är hållbart mode för dig!  Vill du läsa mer om kampanjen så gör du det här: #FairAgenda. Mer om hur jag arbetar hittar du här: PR, press och samarbeten.

PS. Om du gillar inlägget får du gärna klicka på hjärtat så att jag vet vad du vill läsa mer om. Följ mig också på bloglovin' för att inte missa något och för att spara inlägg till sen. DS.