Anna Brismar, Green Strategy: Valmöjligheter och hög kvalitet i framtidens modeindustri

Anna Brismar arbetar som hållbarhetskonsult genom egna företaget Green Strategy, www.greenstrategy.se. Hon har en forskarbakgrund inom internationella miljö- och vattenfrågor och har även vidareutbildning inom beteendevetenskap. Jag letar efter ett nytt professionellt Wordpress-tema för att få en snyggare layout och bättre prestanda för min företagshemsida. Det visar sig vara svårare än jag hade förväntat mig. Jag har redan spenderat flera dagar med att gå igenom Wordpress online-katalog med tillgängliga teman, men har ännu inte hittat något som ger den rätta kombinationen av design och funktion. I mitt sökande blir jag mer och mer säker på vad det är jag letar efter. Till slut hittar jag Themeforest.net, som är en nätbaserad sammanställning av över tiotusen olika teman. Här borde jag äntligen kunna hitta något.

Efter en kort stund finner jag temat ”X-The Ultimate WordPress Theme”, som visar sig vara det allra senaste och mest attraktiva på webdesign-marknaden. Detta tema utlovar i princip oändliga möjligheter för kunden att skapa ett unikt och anpassat tema med hjälp av enkla verktyg och ett stort antal valmöjligheter. Designmässigt kan man välja mellan ett obegränsat antal färger (genom en sk color picker), 600 olika Google fonts (typsnitt), flera hundra olika ikoner, samt olika varianter av layouts mm. Dessutom utlovar temat en hög prestanda, tack vare den senaste versionen av Wordpress, kontinuerliga uppdateringar och högsta möjliga bildupplösning mm. Kort och gott tycks temat ”X” erbjuda allt en användare kan önska sig. Det visar sig snart att i princip alla teman som skapats under år 2013 och 2014 har samma sorts valmöjligheter. Funktioner som tidigare var dyra och exklusiva för vissa teman har samtidigt blivit standard.

FOTO 1 (X- theme)

 

Vid närmare undersökning inser jag till min besvikelse att även temat X inte uppfyller alla mina kriterier; menyraden är inte som jag hade tänkt mig och går inte att ”anpassa” i motsats till övriga viktiga designkomponenter – såvida man inte själv är webdesigner eller programmerare och kan göra ändringar i kodspråket. För den som har de rätta färdigheterna är en sådan justering säkert en bagatell, men i just detta fall har jag varken tid, lust eller färdigheten att göra det. Istället hade jag hoppats hitta ett tema som är så pass snyggt och anpassningsbart (i ”front end”) att jag inte behöver ändra in i kodspråket (i ”back end”), vilket jag i stor utsträckning gjort på mitt gamla tema. Så jag fortsätter motvilligt mitt sökande efter det ”perfekta” temat som lätt kan modifieras för att få just den design och prestanda som jag önskar mig. (Till slut hittar jag ett, som endast är tre månader gammalt, och hade den önskade kombinationen av funktion och utseende.)

FOTO 2 (X theme options)

 

Men varför berättar jag detta på en blogg om hållbart mode? Jo, för att det är precis så här det fungerar med kläder. Vi klädkonsumenter söker också efter det perfekta plagget, t ex blusen, byxan, kjolen eller klänningen, men oftast hittar vi endast något som är ”nästan” perfekt. Även om det till exempel finns ett stort antal blusar att välja mellan på marknaden är det märkligt nog ändå svårt att få exakt den rätta kombinationen av tyg och modell. Ett liknande sökande efter den ”rätta” blusen för ett par år sedan resulterade i att jag köpte tre blusar, varav den ena hade en fin modell men dålig kvalitet på tyg och sömnad (knapparna föll av och tyget noppade sig), den andra hade ett fint tyg men osmickrande modell, och den tredje hade både en modell och ett tyg som vid närmare eftertanke inte kändes som min smak. Den första blusen använde jag ganska flitigt (modellen var tidlös och tyget i tunn vit bomull). Den andra blusen har jag bara använt tre fyra gånger och den tredje blusen hade jag aldrig använt (så jag gav bort den till en kompis vid ett klädbytartillfälle).

FOTO 4 (skyltfönster)

 

I jämförelse med webdesignvärlden tycks det vara ännu svårare att hitta de ”rätta” plaggen, trots att det finns så mycket kläder i butikerna. Medan jag i sökandet efter det perfekta webdesigntemat fann tusentals teman med ett stort antal valmöjligheter finner jag i modevärlden ett stort antal blusar men alla otillfredsställande av en eller flera anledningar. Och eftersom de redan är färdigtillverkade finns det små möjligheter att modifiera och anpassa slutprodukten efter sin egen smak, såvida man inte har sömnadskompetens.

I sökandet efter det perfekta temat blev det uppenbart att ”webdesign-världen” är aningen mer innovativ och lyhörd för kundernas önskemål än modevärlden är idag. I jämförelse med webdesignvärlden tycks modevärlden i sin helhet vara mer långsam och motvillig i sin utveckling, vilket står i kontrast till de snabba trendväxlingar vi ser i klädsortimentet hos ”fast fashion” butikerna.

Jag inser att det idag finns en tydlig trend inom ”webdesign-världen” att sträva efter högsta möjliga flexibilitet, valmöjlighet och prestandakvalitet. Det handlar om att ge kunden en möjlighet att skräddarsy sin produkt (sin hemsida) i så stor utsträckning som möjligt, för att kunna skapa just det resultat som kunden önskar sig. Ju större möjlighet att individanpassa produkten och ju högre kvalitet, desto mer attraktiv och efterfrågad blir den. Skillnaden mellan webdesignvärlden och modevärlden är att den förra har insett marknadsfördelarna med många valmöjligheter och hög anpassningsbarhet och har således kommit lång i denna utveckling. För webutvecklare är det idag en norm att erbjuda kundanpassade produkter med hög kvalitet. För modeföretagen är det fortfarande generellt sett ett undantag.

Att kunden aktivt deltar i den slutliga fasen av designprocessen - genom att aktivt få välja bland olika tillgängliga alternativ och kombinera ihop dessa till en önskad slutprodukt - kallas i modesammanhang för ”fashion on demand”. Ibland används också uttrycken ”custom made” och ”participatory design”.

Trots en viss osäkerhet kring denna affärsstrategi bland dagens modekedjor är detta ändå att betrakta som en av framtidens främsta verktyg för att utveckla modeindustrin i en mer hållbar riktning. En strategi som är till gagn för både kunden och miljön, och som kommer att bli ett effektivt verktyg för att minska överkonsumtionen och överproduktionen av kläder och textila accessoarer i samhället. Att producera kläder som ingen uttryckligen har önskat sig och som därför riskerar att brännas upp, dumpas på soptippen eller förbli oanvända i garderoben, är både oekonomiskt och miljömässigt ohållbart. Valmöjligheter och kvalitet verkar vara framtidens ledord.

Lite då och då presententerar JohannaN en ny gästbloggare på temat hållbart mode och Slow Fashion. Vi vill visa på alla de perspektiv, tankar och levnadssätt som finns inom hållbarhet och mode. Och vi hoppas och tror att det ska inspirera dig i din vardag. Vill du veta mer om Slow Fashion? Läs mer om vår gratis mailprenumeration här. Vill du gästblogga? Läs mer här. För att se alla gästblogginlägg, klicka här.

slowfasionblogg-johannan