5 gratistips till de fast fashion-företag som menar allvar

För någon vecka sedan skrev jag ett inlägg varför fast fashion aldrig någonsin kommer att kunna vara hållbart och att det är affärsidén med den billiga och snabbkonsumtionen som är det grundläggande problemet. Och att så länge affärsidén är den det är så kommer det vara svårt att skapa verklig hållbarhet.

Vissa av fast fashion-kedjorna är bättre än andra. Exempelvis är H&M världens största uppköpare av ekologisk bomull och de har en hel avdelning som arbetar med hållbarhet. Och mycket av det de gör är de grymt duktiga på, och ligger i framkant i branschen med.

Detsamma gäller flera andra företag, medan många andra är oerhört dåliga och knappt har börjat sin resa. Men grundproblemet kvarstår: fast fashion är i sig ingen hållbar affärsidé, än hur mycket det jobbas med hållbarhet. Tyvärr.

Men det som dock inte ska glömmas bort är vilka enorma möjligheter det finns till så kallad nudging, dvs att putta konsumenten åt ett håll. Det betyder konkret att låta det mest hållbara bli det mest attraktiva. Dessutom finns alltid möjligheten att ställa sig utanför det konventionella systemet och testa något nytt.

Bara för att alla andra gör på ett visst sätt behöver det inte vara dåligt att göra tvärtom. Så här kommer några idéer jag gärna bjuder på:

5 gratistips till de fast fashion-företag som menar allvar

  1. Låt delar av plaggen (framförallt basplagg) stå över det vanliga tänket om säsong. Låt dem inte hamna på rea - utan låt de finnas till fullt pris alltid.
  2. Glöm inte att vi konsumenter är lite korkade också – vi behöver nog faktiskt inte nya plagg och produkter i butikerna varje vecka. Vi tycker att det ser nytt och fräscht ut om ni har hängt om, skyltat och stylat på nytt sätt.
  3. Skapa egna second hand-butiker. Där vi kunder kan lämna in föregående kollektioner och de kan säljas igen. Varför inte betala oss i rabattcheckar?...
  4. ...som i sin tur är öronmärkta så att det bara går att köpa era mest hållbara plagg och kollektioner (samt second hand plagg). Detsamma ska såklart gälla rabattcheckarna som ges när en lämnar in plagg för återvinning, och inte som nu gäller vad som helst från sortimentet.
  5. Äg delar av er produktion. Jag vet att ingen äger de fabrikerna som de producerar i, men om det verkligen menas allvar med schyssta arbetsvillkor borde det åtminstone vara möjligt att äga 30 % av den egna produktionen. För oavsett hur konjunktur och ekonomi ser ut kommer knappast försäljningen minska med mer än 2/3-tredjedelar, vilket gör att detta borde vara en säker investering.

Jag blev senast för några veckor sen kallad naiv och att jag inte hade någon aning om hur det fungerade ”i verkligheten”. Men det bjuder jag på. Jag känner mig trygg med att ha både vänner som jobbar och har jobbat på många av de här företagen, träffat många som kan branschen, samt själv både varit engagerad som aktivist och driver ett eget litet modeföretag.

Dessutom, kalla mig gärna naiv. Jag ser det som en komplimang. Även om jag föredrar visionär. För om det är något jag tror stenhårt på så är det att modebranschen från och med nu måste tänka mer och mer tjänst än produkt. Det finns så många sätt att tjäna pengar, och att sälja nytt och snabbt behöver inte vara det enda. Hyr ut kollektioner, skapa lånegarderober, second hand, lagningsservice, personal shopper, stylingtips, re-make osv. Det finns oändligt med bra idéer - använd dem!

Och hur mäktigt är det inte att vara med och förändra en hel bransch? Vissa av fast fashion-företagen tar sakta steg för steg, men mer kan göras! Så använd er makt att pusha konsumenten dit ni vill - ifall ni menar allvar. Andra fast fashion-företag har snart helt missat tåget. Tråkigt för er säger jag bara. Minns hur det gick med skivbranschen....