3 saker som gör att du lyckas med ditt företag

Nästa år har jag haft mitt företag i svindlande 10 år. Det är faktiskt helt galet. För att jag aldrig tänkte så när jag startade det (det var ju mest en kul grej och något att göra på fritiden nyinflyttad i Umeå som jag var då!) men också för att jag aldrig riktigt sett mig själv som en klassisk företagare. 

Lyckas med eget företag? Jag tipsar

Nu inser jag ju att jag är det: en företagare. Och det med snart ett decenniums erfarenhet. Men den här gängse bilden av hur en företagare/entreprenör är och bör vara är inget som jag längre känner att jag borde eller behöver leva upp till (jag gjorde det de första åren. Något jag skrivit om bl a här Hur att bli förminskad av män slutade vara min vardag).

För med erfarenhet kommer självförtroende. Och självförtroende innebär att jag litar mer på mig själv och min förmåga. Att jag är mer rakryggad, tar mindre skit och att jag på allvar förstått att En får göra precis som en vill.

Jag har också, såklart!, lärt mig massvis med andra saker (något jag har sammanfattat här 23 saker jag blivit grymt bra på helt utan utbildning) Och en grej jag verkligen har lärt mig och blivit 100 % övertygad om är det jag ska berätta om idag:

3 saker alla företag måste fokusera på

Det spelar ingen roll hur bra affärsidé du har. Eller hur världsomvälvande grym din produkt är. Japp, det är helt sant. De betyder faktiskt ingenting utan de tre saker jag nu ska berätta om. Jag skulle vilja hårddra det till att om du inte har extremt stor respekt och aktivt fokuserar på alla dessa tre så har du inget företag.

IMG_0571-1.jpg

Så jäkla krasst är det. Och ja, låt oss vara ärliga: jag vet det här för att jag ägnade lite för många år till att inte fatta det. Samt att jag också har sett flera andra företag där de helt bortsett och struntat i de här sakerna. Och de företagen finns knappt eller inte alls längre... sorry to say.

Det som är lite komiskt är dock att det jag pratar om inte är mer spännande än så här:

Marknadsföring

Om du inte berättar om det du gör och står för så är det ju ingen som vet att du finns. Och då spelar det ju ingen roll hur bra idé och produkt du sitter på! Krasst men sant.

Exakt hur jag tänker och arbetar med marknadsföring har jag skrivit om här: Mina 5 bästa tips för marknadsföring 

Försäljning

Och utan försäljning har du inte heller något företag. För om det inte är några pengar som kommer in, ja, då är det faktiskt inget jobb, utan bara ett kostsamt fritidsintresse.

Jag vet att försäljning är ett ämne som de allra flesta av oss skyr som pesten, för att det är läskigt, jobbigt och känns sådär allmänt onaturligt. Mer om det hittar du i det här inlägget: Försäljning - mina bästa tips för dig som hatar att sälja

Struktur

Den tredje saken du måste fokusera på är struktur.  Du måste veta vad du gör och varför du gör det. Allt handlar helt enkelt om att skapa en arbetsplats där minsta möjliga insats från dig ger största möjliga resultat. Att bränna massor med tid är extremt lätt, det kluriga är att göra det på rätt grejer.

Det här är något jag ständigt jobbar med, och hur jag gör har jag skrivit om här: Jobba effektivt – mina bästa tips för att få saker gjorda

Allt du behöver veta om marknadsföring

Alltför många bortser ifrån de tre

Ja, det är inte alltså inte hjärnkirurgi. Men trots det, eller kanske egentligen därför, så är det här tre områden som alltför många bortser ifrån. Jag tror att det till stor del handlar om att det är rätt ospännande grejer. Det är liksom inte när du nöter försäljning som ditt hjärta bultar som mest. Eller när du styr upp smidig och smart struktur. Och knappast går du igång på att ständigt och jämt jobba hårt med marknadsföring.

Men ändå är det de här tre sakerna som möjliggör att du överhuvudtaget ska kunna fortsätta göra det du brinner för. 

Jag antar att vi alla egentligen bara skulle vilja ha något undersköns recept till framgång när vi startar eget. Att saker bara ska komma till en av sig själv. Men det funkar inte så.

Tyvärr. 

Hemligheten är att fokusera stenhårt

Det enda som fungerar är just det här: lägg merparten av din tid på marknadsföring och försäljning. Och gör det med en smart struktur i ryggen. Så att du inte lägger massa energi och resurser på skit.

Och det var när jag insåg att hemligheten bakom att få ett företag att växa var just att fokusera fullt ut på dessa tre saker som mitt självförtroende växte lite ytterligare. Du behöver alltså inte ha världens mest unika affärsidé, ha mest kontakter eller obegränsat med pengar. Det enda som spelar roll är att jobba klokt och fokusera rätt. Och det ligger en hel del rättvisa i det. 

Jag har nämligen sett flera exempel där personer haft exakt rätt förutsättningar när det gäller idéer och resurser. Ändå har de misslyckats. För att de inte har fattat hur viktigt de där tråkiga grejerna försäljning, marknadsföring och struktur är. Svårare än så är det alltså inte.

Vad är dina tankar om det här? Och är det något du håller med om eller känner igen dig i? Berätta gärna!

Klicka gärna på hjärtat om du gillar inlägget, och följ mig på bloglovin' om du inte vill missa något och vill spara inlägg till sen.