Hur hållbara är H&M?

För två veckor sedan skrev jag mitt första inlägg i serien Hur hållbara är olika företag?. Och jag blev helt överrumplad av hur många ni var som läste och spred vidare Hur hållbara är Lindex?. Tack snälla - jag är så glad och tacksam för er pepp! Och jag ska inte sticka under stol med att ert fina mottagande gjorde mig rejält taggad att fortsätta. Så här kommer min nästa granskning, och det företag flest av er önskade att jag skulle kika närmare på var: H&M.

Här kan du läsa mer om hur min granskning går till: vilka mina källor är, vad jag tittar efter samt mer om min utgångspunkt om att alltid vara så nyanserad och saklig som bara är möjligt.

 Foto: Caroline Frankesjö

Foto: Caroline Frankesjö

Transparens och kommunikation

H&M pratar överlag mycket om hållbarhet, och för den som vill läsa mer finns en hel del att spana in på deras hemsida. Om du klickar dig in via hm.com blir du omdirigerad till H&M-gruppens hemsida: där alla deras varumärken ingår: COS, Monki, Weekday, & Other Stories, Cheap Monday och Arket. Och vad jag förstår så avser all deras hållbarhetsinfo alltså alla dessa märken/butiker.

De presenterar bland annat en sammanfattning av sitt hållbarhetsarbete för 2017, redovisar öppet sin leverantörslista med fullständiga adresser samt ger bakgrundsfakta till en del saker som är bra att ha koll på: exempelvis att H&M själva inte äger några fabriker samt vilka utmaningar de står inför.

Jag upplever att H&M pratar om många olika aspekter av hållbarhet för den som vill läsa, men det finns såklart delar som jag gärna hade sett en ännu tydligare transparens runt. Hur är det egentligen med arbetsvillkoren och lönerna på deras fabriker? Och på vilket sätt tar de sig an deras affärsidés grundbult: snabb (över)konsumtion?

 Foto: Caroline Frankesjö

Foto: Caroline Frankesjö

Material

H&M har satt ett ambitiöst mål om att 2030 ska allt deras material komma från återvunna eller på annat sätt hållbara källor. Och senast 2020 ska all deras bomull komma från hållbara källor. H&M räknar in BCI i detta, men de märker inte upp sina plagg med detta. Vilket jag tycker är guld! Jag ska förklara varför:

Jag har ju tidigare skrivit mycket om hur kritisk jag är till BCI, Better Cotton Initiative, och den huvudsakliga anledningen är hur BCI kommuniceras ut till oss kunder. Många kedjor märker upp produkter med BCI-bomull som ett hållbart val (exempelvis Lindex och Åhlens) - vilket gör det väldigt lätt att som konsument tro att BCI är samma sak som striktare märkningar som exempelvis GOTS. Det är den inte. Och det är den tvetydigheten jag vänder mig emot - att BCI används som alibi för hållbarhet.

Däremot är BCI ett bra initiativ i sig, d v s det BCI gör är att rensa upp i en extremt smutsig konventionell bomullsindustri på ett storskaligt sätt. Och det är här H&M står ut! De är världens största uppköpare av BCI och näst största av ekologisk samt återvunnen bomull men märker inte upp sina plagg med detta. D v s de agerar, men snackar inte (och drar därför inte samma billiga marknadsföringspoänger som flera andra kedjor gör) - tack för det!

Hennes och Mauritz hållbarhet och miljö

Min uppfattning är att H&M generellt supportar mycket forskning inom materialområdet och är med och driver utveckling och innovation (ett exempel när det gäller textilåtervinning) Mer om vilka typer av material det kan vara skriver de själva här: Hållbara material.

Och deras kollektion Conscious Exclusive (som släpps en gång per år) brukar vara roliga bevis på vad som är möjligt rent innovationsmässigt!

Idag är 35 % av deras totala försäljningsvolym “återvunna eller mer hållbara material”. Så det som dominerar (65%) i butikerna är alltså konventionella inte-så-hållbara-material. Däremot uppskattar jag deras transparens runt detta: där de öppet visar utvecklingen. 2015 var siffran 20 %, 2016 26 % och 2017 alltså 35 %. Det går ju inte direkt vrålfort, men framåt i alla fall!

De bomullsplagg som består av ekologisk bomull är alla certifierade av en tredje part, som GOTS (Global Organic Textile Standard) eller OCS (Organic Cotton Standard). Men de skyltar inte med detta, utan märker bara de plaggen med “H&M Conscious” samt “ekologisk bomull“.

(Om du vill grotta ner dig i det här med material överlag har jag skrivit några rejält fördjupande materialguider här på bloggen)

H&M hållbarhetsarbete

Arbetsvillkor

H&M har också när det gäller arbetsvillkor och löner gått ut med ett ambitiöst mål - vilket i sig är bättre än många andra i samma bransch.

2013 lovade de levnadslöner hos sina viktigaste leverantörer till 2018, men tyvärr verkar det målet inte nås. Något Fair Action skrivit bra om: Tio frågor och svar om H&M:s löfte om rättvisa löner.

H&M menar själva att deras arbete med löner bland annat handlar om att påverka lagstiftning:

“För att verkligen kunna göra skillnad inom textilindustrin måste vi även få med oss nationella politiker på regeringsnivå. Det är de som fastställer minimilönerna, beslutar om arbetsrättslagar och avgör när lönerevisioner ska ske. Tack vare vår storlek kan vi ha en dialog direkt med den styrande regeringen i länderna där våra produkter tillverkas.
— Hm.com

Arbetsvillkor och löner är alltså ett pågående (långsamt) arbete - och H&M har stora ambitioner om detta ”Vår vision är, och har alltid varit,  att alla textilarbetare ska kunna leva på sin lön”. Men vad det betyder i dagsläget, ja, det är något helt annat. Exempelvis har Fair Action (som granskar och sätter press på företag för bättre arbetsvillkor och levnadslöner) bara det senaste året skrivit bland annat detta:

Jag vill i detta dock lyfta en sak som jag tycker är superviktig: H&M är absolut inte bra, men de är inte ensamt värst. Oftast handlar medias granskningar om H&M för att de är ett stort (svenskt) dominerande bolag. Men det betyder också att många andra företag kan flyga lite under radarn då jag upplever att H&M får klä skott för all skit som förekommer i den här branschen.

Det är absolut med rätta H&M, och det vill jag poängtera!, ska få all kritik de får. Men jag önskar att debatten kunde innefatta alla företag och branschen i stort. Så tro aldrig att de företag du hör mindre om är bättre, snarare kan det kanske vara tvärtom. D v s till viss del tror jag att H&M:s hållbarhetsarbete har uppkommit och utvecklats tack vare medias och konsumenternas tryck efter olika granskningar! Jag har utvecklat den här tanken lite mer i det här inlägget: Kan vi prata om fler företag än bara H&M?, läs gärna det!

Hållbart mode H&M Conscious collection

Vad är H&M bra på?

  • De hållbarhetsmärker inte sina plagg som innehåller BCI-bomull - något jag tycker är hedervärt. D v s de agerar bakom kulisserna men marknadsför inte detta specifikt mot kund. Min uppfattning är också att H&M ligger i framkant bland de största kedjorna när det gäller uttalade mål och att det överlag händer mycket på hållbarhetsområdet hos dem. Men att det ännu inte är, på långa vägar, utrullat storskaligt och ut till oss kunder än. Men att ambitionen ändå finns internt.

  • Mycket av det som sker inom materialinnovation et cetera skulle (eventuellt) inte vara möjligt utan H&M:s muskler och storlek.

  • Schysstare och mer hållbara material till en prislapp som de flesta har råd med. En kan säga att H&M tillgängliggör badkläder i återvunnen polyester och en t-shirt i ekologisk bomull och så vidare för fler än bara de med en större plånbok. MEN:

    OBS! Bättre material i alla ära, men låga priser betyder i princip alltid att någon annan får betala det verkliga priset, exempelvis att den som har sytt dina badkläder inte har fått en lön som går att leva på. MEN en hög prislapp betyder i sin tur inte att saker har gått rätt till: det finns nämligen ingen relation mellan pris och ansvar & kvalitet. Glöm aldrig det! (En del av H&M:s låga priser går också att härröra till vilka volymer de köper in)

Vad vill jag att H&M blir bättre på?

  • Levnadslön istället för minimilön. Och att H&M lever upp till sitt löfte!

  • Att de snabbar på sitt hållbarhetsarbete - de rör sig framåt men det går alldeles för långsamt!

  • Att de reflekterar och aktivt arbetar för att minska den överkonsumtion de bidrar till. Det spelar faktiskt ingen roll hur mycket de pratar hållbarhet när allt i slutändan handlar om att få oss konsumenter att köpa så mycket och så ofta som möjligt. För det är ju så fast fashion funkar.

H&M är världens näst största modeföretag (Inditex som äger bland annat Zara är större) - och med storlek kommer makt. Minsta lilla positiva förändring hos dem för mer hållbarhet får en enorm effekt - vilket självklart är fantastiskt! Men det betyder också att allt mindre bra också får vansinnigt stor genomslagskraft. Och till stor del handlar ju de problem som H&M nu arbetar hårt för att lösa, om saker de själva skapat och ständigt skapar….

Självklart finns det mycket mer att säga och kika på, så om du har någon tanke, fråga eller input när det gäller H&M och deras hållbarhetsarbete, tveka inte att lämna en kommentar! 

Klicka gärna på hjärtat om du gillar inlägget, och följ mig på bloglovin' om du inte vill missa något och vill spara inlägg till sen.

Hållbar garderob - minimera och förlänga

Hållbart mode? Var börjar jag?

1. Köp mindre grejer och 2. Använd det du har.

Svårare än så behöver det inte vara till att börja med. För grejen är den: vi köper alldeles för mycket och vi använder allt alldeles för kort stund. Så varje person som bryter det desto gladare blir planeten.

Minimera och förlänga

Och du, det här behöver inte handla om bli minimalist. Gillar du att shoppa mycket och tröttnar fort? Handla second hand, styr klädbyten och hyr! D v s se på dig själv som en liten liten kugg i plaggets totala livslängd - de bor hos dig ett tag innan de flyttar vidare!

Om ni inte trivs så bra ihop att det blir livslång kärlek förstås.

Vad är dina tankar om det? Berätta och dela gärna!

Klicka gärna på hjärtat om du gillar inlägget, och följ mig på bloglovin' om du inte vill missa något och vill spara inlägg till sen.

3 saker som gör att du lyckas med ditt företag

Nästa år har jag haft mitt företag i svindlande 10 år. Det är faktiskt helt galet. För att jag aldrig tänkte så när jag startade det (det var ju mest en kul grej och något att göra på fritiden nyinflyttad i Umeå som jag var då!) men också för att jag aldrig riktigt sett mig själv som en klassisk företagare. 

Lyckas med eget företag? Jag tipsar

Nu inser jag ju att jag är det: en företagare. Och det med snart ett decenniums erfarenhet. Men den här gängse bilden av hur en företagare/entreprenör är och bör vara är inget som jag längre känner att jag borde eller behöver leva upp till (jag gjorde det de första åren. Något jag skrivit om bl a här Hur att bli förminskad av män slutade vara min vardag).

För med erfarenhet kommer självförtroende. Och självförtroende innebär att jag litar mer på mig själv och min förmåga. Att jag är mer rakryggad, tar mindre skit och att jag på allvar förstått att En får göra precis som en vill.

Jag har också, såklart!, lärt mig massvis med andra saker (något jag har sammanfattat här 23 saker jag blivit grymt bra på helt utan utbildning) Och en grej jag verkligen har lärt mig och blivit 100 % övertygad om är det jag ska berätta om idag:

3 saker alla företag måste fokusera på

Det spelar ingen roll hur bra affärsidé du har. Eller hur världsomvälvande grym din produkt är. Japp, det är helt sant. De betyder faktiskt ingenting utan de tre saker jag nu ska berätta om. Jag skulle vilja hårddra det till att om du inte har extremt stor respekt och aktivt fokuserar på alla dessa tre så har du inget företag.

IMG_0571-1.jpg

Så jäkla krasst är det. Och ja, låt oss vara ärliga: jag vet det här för att jag ägnade lite för många år till att inte fatta det. Samt att jag också har sett flera andra företag där de helt bortsett och struntat i de här sakerna. Och de företagen finns knappt eller inte alls längre... sorry to say.

Det som är lite komiskt är dock att det jag pratar om inte är mer spännande än så här:

Marknadsföring

Om du inte berättar om det du gör och står för så är det ju ingen som vet att du finns. Och då spelar det ju ingen roll hur bra idé och produkt du sitter på! Krasst men sant.

Exakt hur jag tänker och arbetar med marknadsföring har jag skrivit om här: Mina 5 bästa tips för marknadsföring 

Försäljning

Och utan försäljning har du inte heller något företag. För om det inte är några pengar som kommer in, ja, då är det faktiskt inget jobb, utan bara ett kostsamt fritidsintresse.

Jag vet att försäljning är ett ämne som de allra flesta av oss skyr som pesten, för att det är läskigt, jobbigt och känns sådär allmänt onaturligt. Mer om det hittar du i det här inlägget: Försäljning - mina bästa tips för dig som hatar att sälja

Struktur

Den tredje saken du måste fokusera på är struktur.  Du måste veta vad du gör och varför du gör det. Allt handlar helt enkelt om att skapa en arbetsplats där minsta möjliga insats från dig ger största möjliga resultat. Att bränna massor med tid är extremt lätt, det kluriga är att göra det på rätt grejer.

Det här är något jag ständigt jobbar med, och hur jag gör har jag skrivit om här: Jobba effektivt – mina bästa tips för att få saker gjorda

Allt du behöver veta om marknadsföring

Alltför många bortser ifrån de tre

Ja, det är inte alltså inte hjärnkirurgi. Men trots det, eller kanske egentligen därför, så är det här tre områden som alltför många bortser ifrån. Jag tror att det till stor del handlar om att det är rätt ospännande grejer. Det är liksom inte när du nöter försäljning som ditt hjärta bultar som mest. Eller när du styr upp smidig och smart struktur. Och knappast går du igång på att ständigt och jämt jobba hårt med marknadsföring.

Men ändå är det de här tre sakerna som möjliggör att du överhuvudtaget ska kunna fortsätta göra det du brinner för. 

Jag antar att vi alla egentligen bara skulle vilja ha något undersköns recept till framgång när vi startar eget. Att saker bara ska komma till en av sig själv. Men det funkar inte så.

Tyvärr. 

Hemligheten är att fokusera stenhårt

Det enda som fungerar är just det här: lägg merparten av din tid på marknadsföring och försäljning. Och gör det med en smart struktur i ryggen. Så att du inte lägger massa energi och resurser på skit.

Och det var när jag insåg att hemligheten bakom att få ett företag att växa var just att fokusera fullt ut på dessa tre saker som mitt självförtroende växte lite ytterligare. Du behöver alltså inte ha världens mest unika affärsidé, ha mest kontakter eller obegränsat med pengar. Det enda som spelar roll är att jobba klokt och fokusera rätt. Och det ligger en hel del rättvisa i det. 

Jag har nämligen sett flera exempel där personer haft exakt rätt förutsättningar när det gäller idéer och resurser. Ändå har de misslyckats. För att de inte har fattat hur viktigt de där tråkiga grejerna försäljning, marknadsföring och struktur är. Svårare än så är det alltså inte.

Vad är dina tankar om det här? Och är det något du håller med om eller känner igen dig i? Berätta gärna!

Klicka gärna på hjärtat om du gillar inlägget, och följ mig på bloglovin' om du inte vill missa något och vill spara inlägg till sen.

Dagens slow fashion-outfit - randiga favoritblusen

Ibland dyker en på grejer som sedan blir favoriter att bära länge länge. Och den här blusen är exakt en sådan. Jag köpte den på Röda Korset Kupan i Umeå när jag bodde där. Jag minns inte exakt när, men jag flyttade till Stockholm för fyra år sedan.... Så välanvänd är den absolut.

 Foto: Caroline Frankesjö

Foto: Caroline Frankesjö

Blusen är helt enkelt en vansinnigt bekväm, härlig och lite lagom rolig överdel i skönt tvättad bomull. Jag har ingen aning om varumärke eller när den är gjord, finns nämligen ingen tvättlapp eller dylikt i den. Så om det är någon som känner igen den och har mer info så mottages det väldigt tacksamt!

 Foto: Caroline Frankesjö

Foto: Caroline Frankesjö

Blus, second hand från Röda Korset Kupan // Björkring från mitt eget smyckesmärke JohannaN // Jeans från Nudie Jeans // Skor från Adidas (pressutskick, gjorda av återvunnen plast från haven) // Tygpåse från Reused Remade (pressutkick) // Strumpor i GOTS-certifierad bomull från Ica Maxi (eh ja, det är sant!)

Jeansen är från Nudie Jeans, som är ett rejält föredöme när det kommer till hållbarhet. Så gissa hur glad jag blev i början av sommaren när jag fick veta att de precis lanserat en ny modell med rejält hög midja och stuprör. D v s brallan jag har letat efter med ljus och lykta i evighet. Ni som vet, ni vet (Jakten på de perfekta jeansen). Därmed mission accomplished i och med detta köp (hoppas jag!)

 Foto: Caroline Frankesjö

Foto: Caroline Frankesjö

Tygpåsen ja, har på allvar aldrig använt en tygpåse så förbaskat mycket som denna pga bästa formen. Är precis som en vanlig matkasse och sväljer därmed det mesta och har lagom långa handtag.

Kassen är gjord av gamla hotelllakan, och därmed kan jag slippa fundera på faktumet att en tygkasse måste användas minst 3800 gånger för att matcha en plastkasse miljömässigt! (ok, beror på hur en räknar, men kontentan är: grejer i bomull som inte används är rätt sämst för miljön) Plus att min kasse från Reused Remade är så mjuk och tunn i tyget att den är lätt att knöla ner i väskan och bära med sig. Samt snygg. Vilket är extremt viktigt. 

 Foto: Caroline Frankesjö

Foto: Caroline Frankesjö

Har du några tankar eller frågor angående mina kläder? Eller är det något speciellt från min garderob eller hur jag tänker kring kläder som du vill veta mer om? Berätta!

Klicka gärna på hjärtat om du gillar inlägget, och följ mig på bloglovin' om du inte vill missa något och vill spara inlägg till sen.

Så påverkar du din omgivning till mer hållbara val

#slowfashionutmaningen, del 8-9, augusti-september
 

Ny månad och dags för nästa del i Slowfashionutmaningen! Alla de tidigare månadsutmaningarna hittar du här: #slowfashionutmaningen. (och eftersom jag hade semester i augusti blir det här helt enkelt en dubbelutmaning)

Så här funkar det: du lägger din egen ribba för utmaningen och bestämmer vad just du vill förändra under det här året. Vi gör det tillsammans: genom att peppa, diskutera och inspirera varandra: genom kommentarsfältet här på bloggen och under hashtaggen #slowfashionutmaningen på sociala medier. Och självklart går det fint att haka på när som helst under året (så bjud gärna in vänner och bekanta du vill ha med på din resa mot en ännu mer hållbar garderob)!

September: Påverka någon annan

Den här månadens utmaning handlar om något som jag i alla fall tycker är lika delar skojigt som klurigt: hur en påverkar andra! Jag gissar nämligen att du som läser det här är intresserad av hållbart mode och att göra mer hållbara val överlag. Och när en själv tagit på sig de där glasögonen, ja, då är det svårt att inte direkt vilja omvända alla andra. Men hur gör du det? Utan att det blir oskön stämning, försvarsställning eller till och med bråk?!

 Foto: Caroline Frankesjö

Foto: Caroline Frankesjö

För helt ärligt, de flesta av oss gillar inte att bli tillsagda eller mästrade (vår inneboende trotsiga treåring säger helt enkelt stopp!). Och inte heller är det speciellt härligt att vara den där jobbiga personen som ska påpeka deppiga grejer när alla andra bara vill ha kul (hållbarhetsfrågor brukar ju inte vara något partytrick direkt…)

Ja, hur tusan gör en? För självklart ska vi påverka och ta alla chanser som finns till att prata om det vi själva brinner för. Och än viktigare tycker jag att det blir för varje år som går (om inte annat var det kontentan av er superfina diskussion i samband med mitt inlägg: Till dig som också har klimatångest)

Skuldbelägga skapar ingen förändring

Jag har ju, yep!, testat alla möjliga varianter när det gäller att försöka påverka andra genom åren (Jag har kampanjat på musikfestivaler för Röda Korsets ungdomsförbund, föreläst med nätverket Rena Kläder, promotat Rättvisemärkta bananer i mataffärer, you name it. Ideella organisationer är en bra skola helt enkelt!)

Så några saker har jag lärt mig, och det är att skuldbelägga och/eller dumförklara aldrig är framgångsrikt. Inte heller att mata på med så mycket fakta att ingen orkar ta till sig.

Nej, istället tror jag på en helt annan metod: och det är att trycka upp det jag vill prata om i ansiktet på ett så inspirerande och peppigt sätt som bara är möjligt (för den uppmärksamma: ja, det är alltså så jag jobbar rent generellt…) Och verkligen ge sig den på att vända och vrida på de egna argumenten och sättet det framförs på så att det både blir intressant och härligt för mottagaren.

 Foto: Caroline Frankesjö

Foto: Caroline Frankesjö

Mina två bästa tips till hur du kan påverka

Så här kommer mina bästa två tips, och som jag alltså noggrant har provat ut genom åren:

Gör en hållbar aktivitet utan att prata om det

Planera något inspirerande och roligt, bjud in andra och kör. Men prata inte klimat, miljö eller hållbarhet. Utan fokusera på ”what’s in it” för den som du bjuder med. Du vet att personerna har gjort en hållbar gärning, men det är ju inte jätteviktigt att de behöver veta om det själva just där och då. Istället är ju ditt syfte att väcka lust!

Exempel:

  • Styr upp ett klädbyte med kompisarna eller på jobbet. Fokusera på det otroligt härliga i att träffas, fika och uppdatera sin garderob enkelt och gratis.
  • Ta med dem på en sväng till din favorit second hand-butik när ni går på stan. Prata högt och brett om hur gött det är att hitta unika grejer!

Prata om hållbarhet i jag-form

Kommentera aldrig det någon annan gör, utan prata bara om dig själv. Personligen tycker jag att den här metoden fungerar galet bra! Det blir nämligen aldrig skuldbeläggande, utan väcker oftast istället nyfikenhet.

Exempel:

  • Jag tycker att det är så kul att köpa second hand”
  • ”Åh så roligt att du gillar min tröja, den har jag haffat på ett klädbyte. Är för övrigt världens bästa grej tycker jag!"
  • ”Idag kände jag mig så grym, svängde förbi skomakaren och lämnade in mina dojor.”’
 Foto: Caroline Frankesjö

Foto: Caroline Frankesjö

Inspirera alltid!

Jag tänker nämligen så här: kommentera inte något den andra gör (vilket är lättare sagt än gjort. Men bit dig i tungan när du kanske egentligen vill utropa: "vet du hur sjukt lite den som sytt den där tröjan fått? Och hur bomullen odlats ska inte prata om. Helt bisarrt att du överhuvudtaget kan vara glad över ett sådant köp!")

Utan kör istället bara: "Fin tröja! Jag hittade en liknande förra gången jag var på klädbyte, bästa grejen. Helt gratis - och så tycker jag att det känns lite extra gött i och med lätt miljöinsats. Brukar du köra klädbyten?".

Ja, visa på allt det fina och roliga med hållbart mode, och peppa och fokusera på det positiva! Var det goda exemplet. För vem vill inte vara så nöjd, glad och lycklig som du är? =)

Respektera att allt är en process

Tänk också att allt är en process, och personen måste få göra det i sin egen takt. Och hitta sin egen motivation.

Det du gör kanske sår ett frö, som sedan behöver ett år eller så på sig att gro. Och det är ju fantastiskt. För helt ärligt, inte ändrade du ditt beteende från en dag till en annan? Det låg där i bakhuvudet och grodde rätt länge, eller hur?

Så var och är det för mig. Och så tänker jag att det är för oss alla.

 Foto: Caroline Frankesjö

Foto: Caroline Frankesjö

Utgå från dig själv

Så oavsett vad du ska göra: utgå från dig själv. Analysera och reflektera: vad får dig att göra förändringar? För så som du fungerar, så fungerar nog de flesta. Och helt ärligt, det är extremt ohärligt när andra försöka pådyvla sina åsikter på en. Att bli inspirerad till att eventuellt bestämma lite annorlunda själv nästa gång – det är något helt annat!

Månadens utmaning är alltså att inspirera och påverka andra till mer hållbart mode. Hur och vad gör du? Och har du något bra exempel på när något du sagt eller gjort grott det där fröet hos någon annan?

Berätta och dela gärna med dig av dina bästa tips och exempel - tillsammans inspirerar vi varandra och andra tänker jag!

Dela gärna också vidare till de du vill ska vara med och glöm inte att vi självklart håller kontakten under #slowfashionutmaningen i sociala medier och här i kommentarsfältet!

Klicka gärna på hjärtat om du gillar inlägget, och följ mig på bloglovin' om du inte vill missa något och vill spara inlägg till sen.

Mitt föreläsningschema för hösten och en fin nominering

Den här hösten alltså! Jag är så glad över att jag ska få föreläsa massor - det jag tycker är roligast av allt. Jag har därför slängt ihop en sida här på bloggen med mitt schema, så där så att det ska bli lättare om du vill veta var jag ska hålla hus närmaste månaderna!

Det blir Jönköping x 2, Umeå x 2, Lund, Kristianstad, Södertälje, Stockholm, Ljusdal (och så Ängelholm i fredags förra veckan) Och förhoppningsvis blir det minst några ställen till.

Tisdag och onsdag håller jag två föreläsningar i Jönköping - kom gärna om du har möjlighet!

Till mitt föreläsningsschema

 Foto: Sisters in Law

Nominerad till Encouragement for Action

Sen har jag ju helt glömt bort att berätta att jag för några veckor sedan fick veta att jag med JohannaN var nominerad till priset Encouragement for Action i kategorin "Fashion Retail Talks Sustainability".

"Ett uppmuntranspris instiftat för att lyfta utvecklingen inom hållbarhet i modebranschen i Sverige. Utmärkelsen ska också ses som en uppmuntran till att fortsätta på inslagen väg." 

Att få vara nominerad i samma kategori som Filippa K (som vann), Nudie Jeans och Adisgladis är bara det en stor ära. De företag som jag alltid nämner som förebilder när jag föreläser och får frågan om exempel på företag i bräschen. Att då genom mitt smyckesmärke placeras på kartan tillsammans med dem känns stort. Och att bli det i den kategori som handlar om det (varumärke och kommunikation) jag lagt så otroligt mycket tid och kraft på är såklart extra stort. 

Ses vi i höst någonstans? Och har du tips på något jag inte får missa i någon av de städer jag ska besöka? Älskar att upptäcka nya grejer (butiker, caféer, någon park eller annat sevärt) ju!

Klicka gärna på hjärtat om du gillar inlägget, och följ mig på bloglovin' om du inte vill missa något och vill spara inlägg till sen.

Till dig som också har klimatångest

De senaste nätterna har jag vaknat och haft svårt att somna om p g a stark klimatångest. För att jag känner mig mer uppgiven och ledsen än vad jag egentligen vill erkänna för mig själv.

Omvandla till engagemang

Min vanliga strategi när något gör mig sorgsen och orolig är att försöka kanalisera om till ilska och jävlar anamma istället. För det är när jag är arg som jag blir konstruktiv. Det är då jag hittar glöden och engagemanget.

Och på något sätt känner jag att det är metoden för väldigt många av oss: att omvandla ångest till drivkraft.

För helt ärligt: visst är det något som har hänt bara den senaste månaden? Det har börjat pratas så mycket mer om klimatet. Det ligger i luften - och bara den känslan gör mig tryggare och mer optimistisk.

 Foto: Caroline Frankesjö

Foto: Caroline Frankesjö

Kloka ord jag behövde bli påmind om

Igår lade jag ut mina tankar om det här som ett inlägg på Instagram. Och vet du, jag fick så många fantastiskt fina och kloka kommentarer - in och läs dem vettja! En av dem var från Sophie, en text jag innerligt vill dela med mig av. För att jag instinktivt känner att fler än jag kan bli hjälpt av hennes kloka ord, så varsågod:

Tack för att du delar din ångest. Det är väldigt många idag som lider av det och helt förståligt varför. Jag hade väldigt mycket klimatångest för några år sedan. Fick panikångest vid julhandeln i Köpenhamn och tänkte att hela världen är galen.

Idag har jag jobbat med det och har ingen ångest alls. Jag vet ju vad som händer och jag förstår konsekvenserna av det. Jag är helt införstådd med de ekonomiska, sociala och ekologiska kostnaderna här i Sverige och utomlands. Folk dör varje dag på grund av klimatet.

För min del så hjälper det att fokusera på det positiva. Jag läser inte nyheter alls! Ingenting faktiskt. Ibland ser jag på dokumentärer men för det mesta så är jag inte alltid insatt i allt för jag anser mig ha kunskap ändå att förstå problematiken.

Jag lägger medvetet mina känslor på att inspirera och hitta lösningar. Där bidrar jag till förändring. Du bidrar varje dag till att inspirera och påverka. Du gör såååå mycket mer än de flesta andra och är så glad att jag träffat dig. Du behöver inte bära hela krisen på dina axlar.

Vi är fler som gör det ihop och bara för att man vill förändra så måste det inte kännas. För mig var det svårt att släppa ångesten för jag tänkte att jag då gav upp och inte brydde mig. Men det stämmer ju inte.

Jag bryr mig massor men är realistisk över vad det går att göra för en enskild individ och att allt är inte mitt ansvar. Genom att vara glad så tror jag nog jag gör ett bättre jobb i mitt hållbarhetsarbete. Massa kärlek ❤️
— Sophie Gripenberg

Så ja, framtiden ger ändå hopp. Att tillsammans är vi starka och inspirerande. 2018 var kanske ändå året då det blev pinsamt att flyga, vegetarisk mat norm och eftertänksam konsumtion en trend. Och så länge vi fokuserar på drivet och glädjen framåt så förändrar vi.

Vad är dina tankar om det här? Och ligger du också sömnlös p g a klimatångest? Och hur hanterar du den? Ge mig alla tips! ❤️ 

Klicka gärna på hjärtat om du gillar inlägget, och följ mig på bloglovin' om du inte vill missa något och vill spara inlägg till sen.

Hur hållbara är Lindex?

Det är minst sagt snårigt att veta hur olika klädföretag står sig när det gäller hållbarhet. Om en bara kikar på hur de själva kommunicerar så är det nämligen lätt att tro att allt är tiptop. Men så enkelt är det såklart inte (jag har tidigare skrivit övergripande om ämnet här: vad är problemen i klädindustrin?)

Så därför tänkte jag lite då och då, med start idag, dyka djupare i några av våra vanligaste klädkedjor. Ni är nämligen många som har efterfrågat just det här - så hoppas innerligt att du ska gilla!

Hur hållbara är Lindex?

Så går min granskning till

Först ut är Lindex, och innan vi sätter igång vill jag berätta lite mer om hur min research går till. Jag baserar allt det jag skriver på företagets egen kommunikation, samt det jag vet sedan tidigare genom samtal, möten, saker jag läst och hört etc. Med det sagt: det är mycket möjligt att jag har missat eller missuppfattat något (och nej, att på djupet granska någons hållbarhetsarbete kräver många många timmar och stora resurser, och där är jag tyvärr inte) Så fyll gärna i bland kommentarerna om det är något du tycker jag missat!

Min utgångspunkt är alltid att vara så saklig och rättvis som bara är möjligt. För alla de här företagen som jag kommer att berätta mer om gör absolut saker rätt, men mycket saknas också. Det är en komplex bransch, något jag skrivit en del om förut här: Modeföretagens utmaningar för mer hållbarhet och Kan fast fashion vara bra?.

Även om jag i sak faktiskt tycker att det är rätt enkelt: betala schyssta löner till de som producerar, fundera några varv extra på det här med överkonsumtion, använda så miljömässigt bra material som möjligt samt inte snacka mer än vad en gör. Så nu kör vi:

Lindex Sustainable Choice

Transparens och kommunikation

Lindex har överlag en matig hållbarhetssektion på sin hemsida, så för dig som vill läsa mer finns en hel del att klicka runt bland. Själva sammanfattar de det de gör här: Lindex hållbarhetsarbete i korthet. Värt att notera där är att mycket av deras fokus verkar ligga på vad de gör i Sverige och i butik (hur de återvinner avfall, använder timers på sin butiksbelysning etc). Och allt det är självklart bra. Men viktigt att komma ihåg är ju att den största miljöpåverkan sker där produktionen är, inte i Sverige...

En mer positiv sak som annars är värd att lyfta är att de öppet redovisar sin leverantörslista med fullständiga adresser och kontaktuppgifter. Jag upplever dem också som generellt rätt ärliga. Exempelvis under avsnittet med Bomull berättar de tydligt vad märkningen BCI står och inte står för (något jag skrivit om tidigare här: BCI, Better Cotton Initiative) samt att de också öppet redovisar att de bara betalar minimilöner och inte levnadslöner (mer om det nedan)

Lindex hållbarhetsarbete

Material

Stor andel av deras barnkläder (framförallt på baby vad jag vet) är certifierade med GOTS, den märkning, enligt mig, som tar det bästa helhetsgreppet på bomull. GOTS certifierar hela kedjan från bomullsodling till plagget i butik, och beaktar såväl social hållbarhet som miljömässig. (Värt att notera är dock att GOTS endast ställer krav på att produktionslandets minimilön ska betalas ut.)

Många plagg är också certifierade enligt BCI, en märkning som jag inte har speciellt mycket till övers för (eller framförallt hur den används i hållbarhetskommunikation)

Så det jag upplever som extra problematiskt, och här är inte Lindex ensamma, är att deras egen hållbarhetsmärkning Sustainable Choice räknar in både GOTS och BCI som ett hållbart val. Vilket jag alltså tycker är lite som att jämföra äpplen och päron. 

Hur bra är Lindex på hållbarhet?

När det gäller denim (jeans) har Lindex arbetat mycket med vattenanvändning och kemikalier när det gäller infärgning och tillverkningsprocess, något de berättar om här: Better Denim och Even Better Denim. Vilket såklart är bra.

Lindex arbetar också med en del så kallade bättre material (återvunnen polyester, lyocell, ekologiskt lin etc), något de skriver om här: Material. Men hur mycket av deras totala försäljningsvolym som består av dessa mer hållbara alternativ kan jag faktiskt inte utläsa någonstans (är det någon som vet?!). Utan snarare gissar jag att helt vanlig viskos, polyester och bomull är betydligt mer förekommande...

(Om du vill grotta ner dig i det här med material har jag skrivit några rejält fördjupande materialguider här på bloggen)

Arbetsvillkor

Lindex betalar minimilöner till de som syr deras kläder. Dvs den lön som är satt av respektive land där de producerar. Problemet är att det är löner som inte går att leva på. I Bangladesh, där Lindex producerar mycket, skulle en textilarbetare behöva tjäna 5 gånger så mycket som minimilönen för att kunna leva på den.

Däremot tycker jag faktiskt att Lindex ska ha en liten eloge för att de i alla fall är ärliga med just detta: Lindex om Levnadslön

Hur arbetar Lindex med hållbarhet?

Vad är Lindex bra på?

  • Tydlig information på deras hemsida: det finns helt enkelt mycket att läsa, och jag upplever Lindex som mer ärliga än många andra i samma bransch.

  • GOTS - mycket av deras barnsortiment är GOTS-certifierat. Att de har valt att arbeta med en extern certifiering i så pass stor utsträckning är väldigt bra.

  • Jeans är en smutsig industri, så att de lagt mycket krut på en smartare vatten- och kemikalieanvändning när det gäller denim är bra. Förhoppningsvis kan det här också indikera att de fördjupar sig i ett ämne/en produkt i taget för att optimera den på allra bästa sätt (men det här är bara en optimistisk gissning, inget annat)

Vad vill jag att Lindex blir bättre på?

  • Levnadslön istället för minimilön. Och att Lindex verkligen tar ett rejält krafttag för att göra detta till verklighet!

  • Att de reflekterar och aktivt arbetar för att minska den överkonsumtion de bidrar till. Det spelar faktiskt ingen roll hur mycket de säger "Vårt mål är att leverera bästa möjliga produkt med minsta möjliga miljöpåverkan." när allt i slutändan handlar om att få oss konsumenter att köpa så mycket och så ofta som möjligt. För det är ju så fast fashion funkar.

  • Att de stramar upp sin egen märkning "Sustainble Choice" med hårdare kriterier, och därmed bl a tar bort BCI som en del av den. Som det är idag är det lätt att tro att nästan allt i deras sortiment är schysst producerat. Och det riskerar ju snarare att tangera green washing är regelrätt hållbarhetsarbete.

Självklart finns det mycket mer att säga och kika på, så om du har någon tanke, fråga eller input när det gäller Lindex och deras hållbarhetsarbete, tveka inte att lämna en kommentar! 

Klicka gärna på hjärtat om du gillar inlägget, och följ mig på bloglovin' om du inte vill missa något och vill spara inlägg till sen.

Hösten 2018 - mina mål och tankar

Det börjar vara en tradition nu - och en himla härlig sådan tycker jag! - att jag varje höst och nytt år sätter mig ner och reflekterar och planerar mitt jobbliv. Går igenom vad jag vill göra och borde göra, samt hur det ska gå till. 

Och det gjorde jag i går, för det är något med terminsstart som gör att en är lite extra peppad på framtiden (och det var ju också precis vad jag hade hoppats på och förutspått efter mina tre veckors semester)

 Foto: Caroline Frankesjö

Foto: Caroline Frankesjö

Att börja hösten med att planera

Jag satt knappt två timmar (medan Ingrid sov middag) och skissade upp min höst. Så det gick rätt snabbt denna gång, kanske för att jag egentligen bara uppdaterade den plan jag satt i början på det här året: Mitt 2018 - drömmar och mål och det jag skrev tidigare i våras Vad jobbar jag med? Och hur försörjer jag mig? (men låt det ta den tid det tar - det viktigaste är just att verkligen stanna upp)

Mina mål för 2018

I början på det här året satte jag dessa mål, och de står fast:

  • Ekonomisk stabilitet. Minst 6 månadslöner i buffert.
  • Endast jobba med bra-i-magen-projekt
  • Ingen stress.
  • 6 timmars arbetsdag.
  • Fokusera på det som ger pengar!
  • Komprimera arbetstiden och jobba effektivt.
  • Reducera distraktion: sociala medier, möten etc som tar mycket men varken ger energi eller pengar.
  • Skapa vanan att stanna upp några minuter innan varje arbetsdag för att hitta bästa prioritering!

Hittills tycker jag, så här 8 månader in i året, att det har gått över förväntan för mig att förhålla mig till allt detta. Och det gör mig faktiskt väldigt stolt! (att lyckas med något en förutsatt sig är ju gött helt enkelt)

Nu när Ingrid börjar förskolan kommer jag ju dessutom få riktigt bra hjälp till det här med effektiva 6 timmars arbetsdagar. Hon kommer nämligen vara på föris fram till kl 15, och det är ju perfekt: då har jag en sluttid jag måste vara helt klar med arbetsdagen till.

 Foto: Caroline Frankesjö

Foto: Caroline Frankesjö

Det kluriga i att ha ett jobb utan begränsingar

För så här tänker jag: när en, som jag, har ett arbete som betyder att jag kan göra vad som helst när som helst och hur som helst. Ja, då måste jag styra upp ramar själv för att få det att fungera. Annars är det så lätt att fladdra iväg på fel grejer och helt missa/glömma/strunta i att göra det som faktiskt spelar störst roll och både hjälper mig framåt och skapar min lön.

Ja, överhuvudtaget är det supersvårt att ens veta vad de sakerna är. För när allt är möjligt (det går ju inte att jobba färdigt så att säga), ja, då är det viktigt att begränsa sig. 

Så det är exakt det jag gör när jag planerar: sätter ramar och bestämmer var, hur och när jag ska göra saker. Allt för att få det att fungera på bästa sätt. Och det är också en av de största anledningarna till att jag varit så ostressad det senaste halvåret. Så här planerar jag:

Inventera din tid och dina arbetsuppgifter

Börja med att inventera det du gör idag. Vilka arbetsuppgifter gör du och varför? Vad är roligt? Vad kommer dina pengar ifrån? Vad borde du egentligen ägna dig åt? Och är det något som borde/måste förändras? En bra grej att utgå från är att göra denna övning: Drömlivet - steg för steg

Just det här steget gick rätt fort för mig denna gång: jag är helt enkelt väldigt nöjd med mitt jobb just nu. Så jag stämde egentligen bara av lite utifrån de olika ben jag står på: vad ska jag lägga lite extra krut på? Och är det något jag bör fokusera mindre på?

 Foto: Caroline Frankesjö

Foto: Caroline Frankesjö

Planera - i flera steg

Min slutsats blev därför i princip samma som i våras och som jag alltså skrev om här: Vad jobbar jag med? Och hur försörjer jag mig? Och utifrån mina olika "ben" eller "ägg" (som jag berättade mer om i inlägget ovan) så stolpade jag upp vad jag ska göra inom de olika, och det blev tydligt att jag ska och kommer att lägga mitt allra största fokus i höst på bloggen och podden. Mycket för att det är lite nyare projekt som kräver hårt arbete för att börja rulla.

Jag är en sådan som alltid måste börja med det stora perspektivet för att hitta den rätta motivationen, därför ser min planering ut så här lite grovt:

Dela upp i projekt

Jag börjar med att gå igenom vilka olika projekt jag ska jobba med. För mig: smycken, föreläsningar, blogg, podd o s v.

Arbetsuppgifter

Sedan stolpar jag upp vad exakt som ska göras i varje projekt: vilka arbetsuppgifter ska jag göra?.Vad rullar av sig själv och vad ska jag aktivt pusha? Exempelvis: Podd: planera avsnitt, boka in samarbetspartners för att kunna finansiera podden o s v.

Planera i projekt

Därefter bryter jag ner allt till en tydlig kalender/planering för varje projekt. Exempelvis: Bloggen: jag planerar in när jag ska skriva olika inlägg och ämnen i en kalender.

Planera varje dag

Sist gör jag en veckokalender med dagar där jag ska göra de olika sakerna. Exempelvis: Fredag: 1. Blogginlägg (måndag) 2. Rensa inkorg inför helgen. 3. Jobba ikapp sånt jag inte hunnit under veckan.

Det är också här jag ser om det är möjligt att hinna allt jag har förutsatt mig. Jag vet ex att måndagsinlägget tar minst 3 timmar att göra, så halva arbetsdagen går åt till det. Därför hinner jag inte så mycket den dagen förutom mail och mindre saker som ligger och skvalpar. Och om det känns och ser stressigt ut när jag har gjort min planering, ja, då gäller det att gå tillbaka till steg ett: inventera, och se om det är möjligt att skala bort något.

 Foto: Caroline Frankesjö

Foto: Caroline Frankesjö

Tydliga ramar gör det lättare att fokusera

Det låter kanske lite stelt, men för mig är det här en så stor hjälp. För jag vet ju självklart att få dagar kommer se exakt ut så som jag har planerat: ett lunchmöte, en föreläsning på annan ort eller något akut som dyker upp, ja, allt det kommer ju rubba min planering.

Men det är lite det som är hela grejen för mig: om jag har en tydlig riktning inför allt blir det lättare för mig att göra avsteg för att sedan lätt hitta tillbaka till rätt fokus (jag behöver ju inte uppfinna det själv varje gång, utan kan bara kika på min planering så fort jag undrar över något!) 

Och ja, det finns en anledning till att jag bara har satt tre punkter per dag i mitt schema. Det är nämligen det bästa tricket till att oftare kunna känna sig nöjd med sina dagar. Varför och hur det funkar har jag skrivit förut: Vilka är dina tre viktigaste punkter idag?

Så ja, så tänker jag mig min höst. Hur ser din ut? Och är det något av det jag berättar som du tycker känns användbart? Eller har du något supertrick som du gärna delar med dig av? Kommentera gärna! 

Klicka gärna på hjärtat om du gillar inlägget, och följ mig på bloglovin' om du inte vill missa något och vill spara inlägg till sen.