Klimatfrukost - om smarta och osmarta matförpackningar

I stolt reklamsamarbete med Livsmedelsföretagen och Naturskyddsföreningen
 

Imorse gick min, Emma och Marias andra klimatfrukost av stapeln (den första berättade jag om här för några veckor sedan: Klimatfrukost - om matsvinn, "ful" mat och olagliga ägg). Och den här gången fick vi djupdyka i, ja hör och häpna!, ett så vansinnigt spännande ämne: livsmedelsförpackningar. Eller som vi döpte frukosten till: “Plastpanik och förpackningsförvirran”.

Helt enkelt ett väldigt vardagsrelevant ämne. För i princip all mat vi köper är ju förpackat (om du inte aktivt handlar lösvikt etc) och helt ärligt: det är ett ämne som väldigt få av oss är speciellt insatta i. Så tack Livsmedelsföretagen och Naturskyddsföreningen för att den blev av!

Foto: Caroline Frankesjö

Foto: Caroline Frankesjö

Platsen var precis som förra gången på magiskt fina Bee Urban - en stor terass mitt i Stockholm med hållbar stadsodling som ledord.

Bee Urban hållbar stadsodling
Foto: Caroline Frankesjö

Foto: Caroline Frankesjö

Foto: Caroline Frankesjö

Foto: Caroline Frankesjö

Förpackningar, förpackningar

Livsmedelsföretagen då, vilka är de? Jo, en bransch- och arbetsgivarorganisation som samlar över 800 livsmedelsproducerande företag. D v s mjölkpaketet, juicen, frukostmackan och det mesta andra du har i skafferiet och kylskåpet, alla de företag som tillverkar allt det, är mest troligt medlemmar i Livsmedelsföretagen.

Och en av dessa medlemmar är Santa Maria (ni vet fredagstacosen!) och det var de som stod för morgonens frukost (mer om hur de specifikt jobbar med sina förpackningar hittar du här)

Foto: Caroline Frankesjö

Foto: Caroline Frankesjö

Förutom frukost så stod ju viktigt samtal på agendan:

Panelsamtal om mat, plast och förvaring

Och ännu en gång fick jag äran att moderera, och vilket gäng:

  • Sara Sundquist, hållbarhetschef på Livsmedelsföretagen

  • Fredrik Wikström, docent i miljö- och energisystem vid Karlstads universitet

  • Karin Lexén, generalsekreterare Naturskyddsföreningen

Foto: Caroline Frankesjö

Foto: Caroline Frankesjö

Foto: Caroline Frankesjö

Foto: Caroline Frankesjö

Så många klokheter och om en ska sammanfatta allt som sades så tänker jag att det blir lite det här:

3 saker jag tar med mig från morgonen

1. Mat som kastas är det allra sämsta

Matsvinn har en större negativ klimatpåverkan än mängden plast - d v s förpackningar som ökar livslängden på mat, så att det slängs mindre, är smarta. Så den där inplastade gurkan kanske sticker i ögonen, men anledningen till att den är just överdragen med plast är att den håller 3 gånger så länge som den oplastade.

Vilket betyder att det absolut viktigaste är att äta upp det som du köper hem. Och om lite mer plast/papper bidrar till att mat inte förfars i onödan så är det antagligen värt det!

Lite extra intressant här är också att snacka om vilket livsmedel som ligger i. D v s mat som har stor klimatpåverkan exempelvis kött och ost, där spelar förpackningen mindre roll när vi snackar totala utsläpp. Och det gör också att om du så bara slänger motsvarande två ostskivor av ostskalken så är den styckeförpackade osten med massor av plast bättre - just för att du minimerar matsvinnet då.

Men om vi snackar exempelvis en PET-flaska vatten så står ungefär 95 % av de totala utsläppen för själva flaskan. Eftersom vatten har liten påverkan i grunden. Så det är lätt att stirra sig blind på mängden papper och plast när den största påverkan egentligen handlar om vilken mat vi packar in! (och där är mer växtbaserat vinnare!)

Foto: Caroline Frankesjö

Foto: Caroline Frankesjö

2. Vi konsumenter köper med ögat = klimatosmarta förpackningar

Det finns en drös smarta respektive osmarta förpackningar. Svart plastkork som är omöjlig att återvinna, skruvkork på mjölken istället för de gamla tetrorna och glasflaskor istället för pappkartong och så vidare är exempel på dumma lösningar. Och det här känns såklart himla korkat, varför välja något som är sämre? Svaret är vi konsumenter: vi köper hellre sådant som ser fint ut. Och det gör, tyvärr att en del klimatsmartare förpackningar (som är gjorda i ett material, lättare att återvinna, tömma och transportera etc) konkurreras ut av snyggare varianter. Och det är såklart helt galet!

Foto: Caroline Frankesjö

Foto: Caroline Frankesjö

3. Frågan är komplex - men hej vad vi måste jobba på alla fronter!

Och som alltid: alla har ett ansvar. Politiker och lagstiftning måste tänka smart. Ex är det livsmedelssäkerhet som gör att all plast som används för mat måste vara av ny råvara, dvs fossil olja som det ser ut idag. Tänk om vi istället kan styra upp ett bättre återvinningssystem där matförpackningar sorteras på annat sätt än ex schampoo, och vi därmed kan använda återvunnen råvara?

Vi konsumenter måste absolut bli bättre på att äta upp det vi köper: slänga mindre, klämma ur det där sista ur yoghurten o s v. Och företagen måste skapa förpackningar som är just lätta att tömma och återvinna. Och så behöver de nog bli bättre på att berätta om varför vissa förpackningar kanske ser dåliga ut (hej inplastad gurka!) men är bra, samt våga välja den klimatsmarta men fula varianten. Och såklart, berätta det för oss som handlar! Precis som vi som köper maten måste hojta bättre till företagen när vi tycker att de väljer klimatosmarta sätt att förpacka!

Och för dig som vill ha en bra guide i djungeln om vad du ska välja när du väl är i affären, så rekommenderar jag varmt den här DN-artikeln (där Fredrik Wikström intervjuas): Förpackningar i klimatmatch – rond för rond (du behöver antagligen en prenumeration för att kunna läsa)

Foto: Caroline Frankesjö

Foto: Caroline Frankesjö

SVT:s Agenda kom förbi också (hur skoj!) och gjorde reportage - som sänds nu på söndag!

Foto: Caroline Frankesjö

Foto: Caroline Frankesjö

Tack alla ni som kom för en himla fin morgon! Och tack till panelen för så mycket ny kunskap, insikter och inspiration. Så tacksam för att få kalla detta för mitt jobb. Och du, för fler bilder och text, kika in hos Emma och Maria!

Vad är dina tankar om temat förpackningar? Berätta och kommentera gärna!

Detta inlägg är ett betalt samarbete med Livsmedelsföretagen och Naturskyddsföreningen men alla ord och åsikter i inlägget är självklart mina egna. Mer om hur jag arbetar hittar du här: Reklamsamarbeten och PR

Klicka gärna på hjärtat om du gillar inlägget, och följ mig på bloglovin' om du inte vill missa något och vill spara inlägg till sen.

Boomerang - kvalitet, andrahandsvärde och att aldrig vara färdig

I stolt reklamsamarbete med Boomerang
 

Okej, här kommer först en bekännelse: jag är överlag mer skeptisk mot företag som har funnits i många år och som verkar inom den konventionella modeindustrin, än vad jag är mot nya innovativa märken. Kanske är det taskigt, vad vet jag?! Men jag tänker så här: de som redan gjort sin grej och kört i gamla hjulspår har ju också mer att omforma och bevisa än de som startar från nytt.

Och det utgår ju också från att jag tror mycket på att det är i själva affärsmodellen som det avgörs om det ens går att jobba med hållbart mode full ut - och den är såklart lättare att bygga smart från början än att ändra om senare (exempelvis ett fast fashion-företag - vars själva affärsidé bygger på snabb och stor konsumtion - har ju målat in sig lite i ett hörn när det gäller att angripa problemet överkonsumtion)

Och det var med de här kritiska glasögonen jag gick in när jag första gången träffade Boomerang för några månader sedan. Hur bra är de egentligen på hållbarhet? Och menar de verkligen allvar?

Foto: Emma Sundh

Boomerang - svenskt bolag grundat 1976

Boomerang är ett svenskt märke som startade 1976, och grunden från början har varit basplagg med fokus på kvalitet och tidlös design. Något som Boomerang, sedan de totalt omformade sitt bolag för 1,5 år sedan, nu utgår ännu mer ifrån när de tar nästa och nästa steg för att integrera hållbarhet i allt det de gör.

Jag har ju privilegiet (yep, jag tycker verkligen att det är det!) att genom mitt jobb lära känna och därmed också snacka öppet och transparent med olika modeföretag - och det var exakt så allt med Boomerang började. Ett helt rakt igenom “korten-på-bordet“-möte. Catti Unenge, som jobbat på Boomerang sedan jag var två bast (1988 alltså!) och idag är creative director är en så himla rättfram och härlig person. “Det här är vi bra på“, “det här måste vi bli bättre på“ och “hit ska vi!“.

Och helt ärligt, det är utifrån den totala transparensen som jag har valt att samarbeta med Boomerang. För det är så jag jobbar och vill jobba, helt enkelt för att jag tror att bästa sortens hållbarhetsarbete utgår från just öppenheten. Ingen är betjänt av en friserad sanning - utan istället är det att snacka komplexitet, avvägningar och att vända och vrida framför att presentera enkla lösningar som visar på genuint hållbarhetsarbete.

Foto: Emma Sundh

Vad är hållbarhet?

Men vad är då hållbarhet? Jo, jag tycker att problemen inom industrin går att sammanfatta genom tre saker:

Problemen inom modeindustrin

  1. Överkonsumtion

  2. Material (taskigt producerade och i för låg kvalitet)

  3. Produktion (löner, arbetsvillkor etc)

Och utifrån det handlar ett äkta hållbarhetsarbete om att jobba mot dessa tre - vilket betyder att det är just ett helhetsperspektiv som krävs. Att producera i exempelvis ekologisk bomull spelar ju inte så stor roll om överkonsumtion är inbyggt i affärsmodellen, precis som att producera färre plagg inte räcker om det innebär att du inte har koll på de sociala villkoren i produktionen och så vidare.

Att ta in alla aspekter och inse sitt ansvar i det - det är det som är mina kriterier när jag värderar vilka bolag jag tycker är ärliga i det de gör eller inte.

Foto: Emma Sundh

Boomerang då? Vad gör de?

Hållbarhet kräver som sagt ett helhetsgrepp - vilket kräver att en måste kika på exakt allt. Och det jag gillar lite extra hos Boomerang är just deras grundidé om att inte sätta något på marknaden som inte har ett andrahandsvärde (något jag skrev om för någon vecka sedan här: Köp för bövelen aldrig något utan andrahandsvärde!) - just för att världen, rent krasst, inte direkt behöver fler prylar. Och att det också lite den utgångspunkten som sedan genomsyrar allt annat de gör också.

Att integrera design och material i ett långsiktigt tänk om att just bara göra sådant som är bärbart, tidlöst och i en kvalitet som håller är en klok grund. Vissa produkter de har i sitt sortiment har sett mer eller mindre likadana ut i decennier - vilket gör att de vet att plaggen både fungerar stilmässigt över tid men också att det gör att de kan garantera kvalitet (har du jobbat med samma tygleverantör i 10 år så har du koll på hur det kommer se ut efter x antal tvättar) Allt för att försöka skapa så lång livslängd på sina plagg som bara är möjligt.

Foto: Emma Sundh

Material och produktion

Materialen då? Jo, mycket fokus ligger på naturmaterial som bomull, linne och ylle. När det gäller bomull är en del ekologiskt men inte allt (tyvärr). De har också fasat ut konventionell viskos till förmån för lyocell och Tencel, och när vi snackar polyester så används det bara i plagg som kräver det pga funktion (exempelvis jackor som ska skydda mot regn, snö och vind) Men som alltid handlar mycket om avvägningar, och funktion och kvalitet är det som alltid går först. D v s de har testat att använda återvunnen polyester i en del jackor men då det inte hållit den kvalitet som krävs för plagget så har de, i väntan på att bättre alternativ ska dyka upp, gått tillbaka till vanlig polyester..

Produktionen sker till 50 % i Europa och 50 % i Kina och Thailand, och fokuset är långvariga och stabila relationer. Exempelvis har de producerat sina skjortor på samma fabrik i över 30 år.

Tanken om att ett plagg har ett konstant värde över en längre tid har också gjort att de helt skippat rea i sin egen webshop (det är däremot inte lagligt att gå in och styra priser hos sina återförsäljare) ) och under Black Friday körde de fullt pris och kampanjen Blue Friday istället, och där 30 % av intäkterna gick till Hållbara hav.

Boomerang-effekten

Men att skapa grejer som håller länge om de sedan inte används är såklart inte smart hållbarhetsmässigt - och det är där Boomerang-effekten kommer in. Boomerangs eget second hand-koncept - de har haft det till och från i 10 år - men nu kommer det snart lanseras på nytt och då kommer du hitta utvalda plagg (som har lämnats in av tidigare användare) i deras webshop.

Och det är exakt en sådan tröja som jag har på mig på alla bilder (antar att den kommer vara till salu om ett tag - så hojta till om du är peppad!) En herrtröja som har tvättats och använts många många gånger sedan den tillverkades 1991. Ja, tröjan är på allvar 5 år yngre än mig - den ser dock, helt ärligt, fräschare ut än vad jag gör (hehe!). Inte en noppra - så ja, att den skulle vara välanvänd och snart 30 år gammal trodde jag inte på först när Catti sa det till mig (men logotypen som syns här på bilden nedan vittnar ju i och för sig om att det är en gammal tröja - den är ju uppdaterad några gånger sedan 1991!)

Foto: Emma Sundh

Sen som med allt: i rätt kontext och med rätt styling blir plagg uppdaterade och tidstypiska (oavsett tidpunkt skulle jag säga). Tröjan är som sagt egentligen en extralarge från herravdelningen, men jag bär den oversize till ett par svarta stuprörsjeans - och vips har den blivit något annat än den var från början.

Att ständigt vara på väg framåt

Det är väl lite så som Catti har sagt när vi träffats: “vi vet att vi gjort grejer av bra kvalitet sedan starten - och utan den vetskapen skulle vi liksom inte kunna göra Boomerang-effekten. Och det är med just tanken om andrahandsvärde som allt i Boomerangs arbete utgår ifrån och måste utgå ifrån”.

Men med det sagt: de är absolut inte klara än. Nä, inte på långa vägar. Exempelvis finns det nästan ingen information alls på deras hemsida om hur de arbetar - så i väntan på det är det fritt fram att maila eller ringa om du har någon hållbarhetsfråga!

Och det är väl just det som kännetecknar ärligt hållbarhetsarbete tycker jag: öppenheten om att en aldrig kan eller ska vara nöjd!

Boomerang

Och i mitt allra sista poddavsnitt för säsongen kommer du få möta både Catti Unenge och Boomerangs produktchef Thomas Neumann - och då kommer vi snacka vidare om allt detta med hur Boomerang tänker, gör och står för. Avsnittet släpps den 10 juni - missa inte det!

Har du någon relation till Boomerang - och vad är dina tankar om märket?

Detta inlägg är ett annonssamarbete med Boomerang men alla ord och åsikter i inlägget är mina egna. Mer om hur jag arbetar hittar du här: Reklamsamarbeten och PR och Reklamsamarbeten på bloggen? Hur och varför jag gör det.

Klicka gärna på hjärtat om du gillar inlägget, och följ mig på bloglovin' om du inte vill missa något och vill spara inlägg till sen.

Slow fashion: #12 Litet märke - vad är utmaningarna?

Veckans poddavsnitt är här, och nu blir det fokus på:

Att ha ett litet modemärke - och jobba med hållbarhet

Till det här avsnittet har jag bjudit in Wendy Heijne, designern som hoppade av efter många år på ett av världens största modeföretag för att satsa på det egna märket Studio Heijne. Vi pratar om hur modebranschen fungerar och hur det kommer sig att det traditionella sättet att bygga ett eget märke kräver både massvis med kapital som att det innebär att ta stor risk. Något som Wendy indirekt löst genom sitt sätt att arbeta med hållbarhet!

Vi dyker in i vilka olika hållbarhetsutmaningar som finns kopplat till att vara liten designer - samt lyckan i att på allvar kunna göra det en brinner för. Helt enkelt ett avsnitt för dig som drömmer om att starta eget inom modebranschen och/eller är nyfiken på hur den fungerar!

Driva eget modemärke

Mitt i programmet dyker Maria Lagerman (som var gäst i avsnittet #2 Remake – skapa nytt av gammalt) in i studion och berättar om hennes tro på framtiden - och vilka otroliga möjligheter det finns för den som drömmer om att driva eget och brinner för hållbarhet!

Så lyssnar du på podden

Podden finns att lyssna på via

eller direkt här:

Avsnittet är som alltid producerat av Beppo Ljudstudio.

Vad är dina tankar om veckans avsnitt och ämne? Kommentera och berätta gärna!

Klicka gärna på hjärtat om du gillar inlägget, och följ mig på bloglovin' om du inte vill missa något och vill spara inlägg till sen.

Så bygger du självförtroende när du inte har det

Självförtroende - det låter så lätt men är ju så förbaskat svårt.

Och om det är något jag landar mer och mer i så är det just vikten av det som grunden till det mesta när det gäller att driva eget företag. Låt mig förklara:

Jag har haft eget företag i tio år vid det här laget (längre än vad jag någonsin hade tänkt när jag startade!) och i takt med att jag har samlat på mig mer erfarenhet så har också mitt självförtroende växt. Och jag är övertygad om att det har gått och går hand i hand med att jag också tycker att mitt jobb blir schysstare och schysstare.

Foto: Caroline Frankesjö

Foto: Caroline Frankesjö

För det är när jag vågar vara mer rakryggad, stå på mig mer och tro på det jag gör som allt det där andra också växt. Att det är självförtroendet och tron på mig själv som gör att jag får roligare och roligare uppdrag, bättre och bättre betalt men också att jag är snällare mot mig själv.

5 konkreta grejer som självförtroende gjort för mig:

  • När jag tror på mig själv tror också andra på det jag gör - och jag blir bättre på att förklara vad exakt jag kan och gör.

  • Jag vågar begära mer betalt för mitt arbete eftersom jag vet vad jag kan

  • Jag blir gladare och tryggare - och prioriterar mig själv bättre

  • När jag är trygg i mig själv blir jag bättre på att omge mig med personer som är schyssta och ger mig energi

  • Jag blir mer strategisk - vet vilka jag ska lyssna på, vart jag ska och vad som är allra klokast för mig själv och för mitt företag. Självförtroende gör mig helt enkelt bättre på att gallra bland alla “goda“ tips och råd överallt.

Låter ju himla fint eller hur? Men hur gör en då för att få det där självförtroendet?

Ja, det är ju som sagt lättare sagt än gjort. Tro mig. Det har tagit mig 10 år att på allvar känna de sakerna som jag skrev ovan. Jag tror att vissa människor är födda med ett inbyggt självförtroende (kanske som en del av sin personlighet eller för att det finns med en i kroppen på något sätt sedan tidigare i livet) medan många av oss andra måste förvärva det själva. På något sätt. (och vad exakt som är självkänsla respektive självförtroende kan vara klurigt att bena ut, så det lämnar jag därhän. Jag tror dock att de går hand i hand emellanåt)

Foto: Caroline Frankesjö

Foto: Caroline Frankesjö

Självförtroende byggs av erfarenhet

Jag har klurat rätt många varv på exakt vad det är som har gjort att jag idag känner en helt annan tro till min egen förmåga när det gäller mitt arbete. Och hur stor skillnad det är mellan Johanna 2010 och Johanna 2019. Visst jag är 9 år äldre - men det är verkligen inte hela förklaringen.

Utan jag tror snarare att det är just åren av att driva eget som byggt allt detta - det är få yrken (tror jag! Har i och för sig inget annat att jämföra med!) där en tvingas reflektera så mycket som när en har eget företag. För allt som händer i jobbet är och blir så sammankopplat med dig själv som person. “Nu hände det här“ blir automatiskt till “Och varför reagerade jag så som jag gjorde? Vad kan jag lära mig av det som hände?“

Och det är jag helt ärligt väldigt tacksam för.

Men hur gör en då helt konkret - jo, jag har identifierat dessa tre saker:

3 tips på hur du bygger självförtroende när du driver eget

1. Genom erfarenhet.

Ja, rätt självklart egentligen: men ju mer erfarenhet du har av en grej desto tryggare och mer rakryggad blir du. Och att veta hur exempelvis sin bransch fungerar men också vad du själv håller på med och ska göra (något du får koll på genom att prova dig fram!) gör att du vågar stå på dig lite extra - för du vet ju vad du pratar om!

Just detta med erfarenhet är något jag lutar mig mycket mot (så bekvämt och bra!), alltifrån när jag får “goda“ råd (“tack för tipset, men nu har jag gjort så här i 7 år och det har gått bra“) till när det handlar om att exempelvis förhandla om pris (“Njae, branschstandard är den summa jag sa, så jag kan tyvärr inte gå lägre utifrån den erfarenhet jag har”).

Och det är klart, när du är ny är det ju svårt att åberopa erfarenhet som en självförtroendebyggare - men det fina är ju att det räcker med att tiden går för att det här ska funka. Du behöver alltså inte jobba speciellt aktivt för att just erfarenhet ska bygga din tro på dig själv. Det räcker att du gör din grej - och så vips har det gått 4 år. Och bara genom de fyra åren kommer du ha fått mer skinn på näsan. För att du har testat och gjort - och lärt dig massa saker som du kanske inte ens lagt märke till! Bra va?!

Foto: Caroline Frankesjö

Foto: Caroline Frankesjö

2. Kasta dig ut och träna

Det här tycker jag själv har varit och är det svåraste - men också just därför vansinnigt viktigt. Att pusha sig själv utanför sin komfortzon är något jag rekommenderar - än hur läskigt det känns. Och ju mer du gör det - desto mer erfarenhet får du - och därmed självförtroende. Det handlar rent konkret om våga vara lite extra rakryggad (jag hatar egentligen uttrycket fake it til’ you make it men just i det här fallet stämmer det lite) Att exempelvis stå på sig lite extra när någon försöker köra över dig - fast din instinktiva känsla är att bara vika ner dig. Eller att våga säga ett lite högre pris än vad du egentligen känner dig bekväm i. Eller en så enkel grej som att när du får frågan om vad du jobbar med titta personen i fråga i ögonen och svara stolt.

För varje gång du gör något av detta så växer du - och du blir lite mer bekväm med att våga. Och det bygger självförtroende på flera sätt. Det är obehagligt som tusan - men just därför måste du!

3. Omge dig med rätt personer

Yep, du läste rätt: ett steg i det här med att jobba med självförtroendet (och därmed också ditt företag) är att omge dig med personer som gör dig glad, som bekräftar dig och ger energi. Och undvik de som gör motsatsen.

Genom den här punkten kan du också ta en genväg när det gäller erfarenhet - genom att prata öppet och ärligt så kommer du lära dig av andra. Precis som att dina erfarenheter kan bli någon annans. Perfekt när det gäller exempelvis det här med att ta betalt. Om du vet vad andra har för pris för olika uppdrag samt vad som är branschstandard så kommer du kunna stå på dig på ett annat sätt.

Precis som att det är så otroligt inspirerande att kunna hjälpa, peppa och pusha varandra till att våga mer. Finns helt enkelt inget så fint som att bygga det där självförtroendet tillsammans med andra som jobbar med liknande saker som en gör!

Foto: Caroline Frankesjö

Foto: Caroline Frankesjö

Mitt sista tips

Slutligen så tror jag mycket på att på att upprepa. Om och om igen. För varje gång du vågar kasta dig ut lite extra, för varje ny erfarenhet och för varje energigivande relation desto mer självförtroende får du. Och ja, det kommer antagligen ta rätt lång tid. Men det är okej att det får göra det. För jag tror att ju längre tid något tar - desto mer stabil grund bygger du. Och visst, du kanske inte ens märker att du blir lite mer rakryggad för varje månad som går - men det gör du. Jag lovar.

Om du vill läsa mer på temat så har jag skrivit många tidigare blogginlägg i detta ämne, och du hittar kategorierna här:

Hur går dina tankar om detta ämne? Berätta och kommentera gärna!

Klicka gärna på hjärtat om du gillar inlägget, och följ mig på bloglovin' om du inte vill missa något och vill spara inlägg till sen.

Klimatfrukost - om matsvinn, "ful" mat och olagliga ägg

I stolt reklamsamarbete med Coop och Naturskyddsföreningen
 

Igår gjorde jag, Emma och Maria en så himla rolig grej: vår allra första klimatfrukost. Och vi är så glada att både Coop och Naturskyddsföreningen tyckte att idén var precis lika bra som vi gjorde när vi kom med den - och därför direkt hakade på. Utan dem hade ju det här skojiga aldrig blivit av. Något som vi är så glada för!

Redan när vi startade Klimatklubben i oktober pratade vi om det här: att under en härligt inspirerande frukost sprida kunskap om klimatet vidare till fler. Och att vi ville göra det för influencers, eftersom det vi gör i den rollen är just att influera och inspirera andra (det ingår liksom i själva begreppet!). Och vad är väl då finare än att använda sina kanaler på sociala medier för att skapa ännu fler ringar på vattnet? Helt enkelt en fin möjlighet till att inspirera fler till att vässa klimatglasögonen!

Foto: Emma Sundh

Foto: Emma Sundh

Sagt och gjort, platsen var Bee Urban - en magisk plats mitt i Stockholm. 800 kvadratmeter takterass med fokus på hållbar stadsutveckling och odling. Kolla bara så fint:

Foto: Emma Sundh

Foto: Emma Sundh

Foto: Emma Sundh

Foto: Emma Sundh

Foto: Emma Sundh

Foto: Emma Sundh

Klimatsmart frukost

Frukosten var gjord av Matjord - helt vegansk, klimatsmart och i säsong. Och jädrans så himla gott det var - om det är något som jag tycker är så vansinnigt inspirerande så är det just sådant här: när det klimatsmarta är bättre än allt annat. När det är noll uppoffring och bara härligt (säger jag alltså som har lite svårt att ge upp ost och mjölkprodukter p g a tycker det är lite för gott. Men denna frukost gör att ta det där steget att äta färre mejeriprodukter för klimatets skull lite närmare känner jag!)

Foto: Emma Sundh

Foto: Emma Sundh

Foto: Emma Sundh

Foto: Emma Sundh

Panelsamtal om mat och klimat

Sen då? Ja, vi åt ju inte bara frukost. Utan framför allt snackade vi ju mat och klimat! Och hej vilken ära det var att få moderera denna panel:

Foto: Emma Sundh

Foto: Emma Sundh

Charlotta Szczepanowski, hållbarhets- och kvalitetschef på Coop, David Kihlberg, chef för klimat och juridik på Naturskyddsföreningen och så kocken Paul Svensson.

Vi snackade faktumet att nästan hälften, 40-50 %, av all världens frukt och grönt som odlas varje år kastas, enligt FN:s mat- och livsmedelsorgan FAO. Och hur galet det är att det beror på att maten är för ful. Yes, utseendehetsen har nått ända in i morotslandet. Krokiga gurkor och asymmetriska potatisar når aldrig oss konsumenter, de sorteras nämligen bort långt innan dess. Det här betyder att miljontals ton fullt ätbar mat kastas för att vi tydligen äter mer med ögat än med magen.

Foto: Emma Sundh

Foto: Emma Sundh

Olagliga ägg

Vi pratade också om att mycket mat också kastas p g a datummärkning. Enligt siffror från EU-kommissionen orsakas 15-33 % av matsvinnet av att vi tolkar datummärkningen fel. Och vi djupdök i vems ansvar allt detta är. Ja, du gissade rätt: vi har alla ett ansvar: politiker, lagstiftare, företagen och vi konsumenter.

Något hela panelen var rörande överens om. Charlotta berättade om Coop:s senaste kampanj Olagliga ägg och faktumet att en EU-lag gör det olagligt att sälja ägg efter en månad trots att de inte blir dåliga på den tiden. Och ja, det var väl just kontentan också av hela samtalet: att vi alla måste trycka på från våra olika håll!

Foto: Emma Sundh

Foto: Emma Sundh

Något som också Charlotta poängterade när David och Paul pressade på lite med orden “ni kan väl bara sluta med vissa grejer“ - d v s hon som hållbarhetschef vill gärna göra ännu mer än vad de redan gör på tema klimat men att de också måste förhålla sig till vad deras kunder och medlemmar efterfrågar (hej verkligheten i att driva företag!).

Så med det sagt, här kommer en uppmaning: om du är medlem i Coop - skriv klimatsmarta motioner (Coop är ju unika i och med att de är medlemsägda = du har makt!) och peppa och heja på dem att våga sticka ut hakan ännu mer i detta ämne. För de vill - men de behöver veta att du som handlar hos dem också vill det!

Tillsammans skapar vi förändring.

Fint va?!

Foto: Emma Sundh

Foto: Emma Sundh

Tack alla ni som kom! Och tack till panelen för så mycket ny kunskap, insikter och inspiration. Så himla fin morgon helt enkelt! Så tacksam för att få göra detta i mitt jobb. Och du, för fler bilder spana in Emma och Maria:s bloggar vettja!

Foto: Emma Sundh

Foto: Emma Sundh

Den 5:e juni kör vi nästa klimatfrukost - men då med ett helt annat tema. Och precis som denna gång sänder vi live på Instagram från panelsamtalet - håll gärna utkik efter det!

Vad är dina tankar om temat matsvinn? Berätta och kommentera gärna!

Detta inlägg är ett annonssamarbete med Coop och Naturskyddsföreningen men alla ord och åsikter i inlägget är självklart mina egna. Mer om hur jag arbetar hittar du här: Reklamsamarbeten och PR

Klicka gärna på hjärtat om du gillar inlägget, och följ mig på bloglovin' om du inte vill missa något och vill spara inlägg till sen.

Slow fashion: #11 Läder - en nördig guide

Torsdag och veckans poddavsnitt! Nu ska vi djupdyka rejält i ett enda material:

Läder - garvning, kvalitet och hållbarhet

Gäst i det här avsnittet är Anders Sandlund, fjärde generationen garvare i Bölebyns garveri utanför Piteå, som driver det svensk/bangladeshiska väskmärket Sandlund/Hossain. Vi snackar hur det kommer sig att 90 % av världens läder är kromgarvat och vi reder ut begreppen fullgrain, topgrain, krom-, vegetabiliskt- och naturgarvat. Varför design spelar roll, vikten av att skapa en produkt som blir finare med åren (och inte tvärtom) samt varför läder måste få gå på spa i bland. Vi pratar också om faktumet att läder inte växer på träd och att vi därför måste förstå hela kedjan från djur till produkt (än hur makabert det kan kännas) för att värdera på rätt sätt. Och vad exakt är det som ska vägas in när vi snackar läder ur ett hållbarhetsperspektiv?

Ja, det här är ett rejält nördigt avsnitt där vi både snackar materialet läder men också hur industrin måste omformas för att göra den så bra som det bara är möjligt. Hoppas du ska gilla!

Läder materialguide

Jag ringer också upp Elin Häggberg, som gästade i mitt allra första poddavsnitt: #1 Beteende. Hon berättar hur hennes klädresa sett ut det senaste året och hur hyrtjänsten Something Borrowed har knutit ihop hennes garderobssäck. Elin snackar också om vanans makt och vikten av att helt enkelt bara göra - allt för att förändra sitt beteende.

Och för dig som inte kan få nog av veckans tema så har jag skrivit en hel materialguide här på bloggen: Läder - allt du vill veta och lite till

Och i poddavsnittet Slow fashion: #4 Vegan – hållbart mode och avvägningar hittar du också mer om ämnet: men då med mer fokus på den etiska aspekten och diskussionen kring läder - samt vilka hållbarhetsavvägningar som gäller vid valet av veganläder.

Så lyssnar du på podden

Podden finns att lyssna på via

eller direkt här:

Avsnittet är som alltid producerat av Beppo Ljudstudio.

Vad är dina tankar avsnittet och ämnet läder? Kommentera och berätta gärna!

Klicka gärna på hjärtat om du gillar inlägget, och följ mig på bloglovin' om du inte vill missa något och vill spara inlägg till sen.

Köp för bövelen aldrig något utan andrahandsvärde!

Det är en grej som jag har tänkt rätt mycket på den senaste tiden och det är hur mycket av textil-problematiken som grundar sig i de enorma volymer som produceras. Det är också det som gör att jag aldrig kommer kunna se fast fashion som ett hållbart alternativ förrän de ställer om mängden de tillverkar och säljer.

För det är just inflödet av produkter som är grundproblemet. Det spelar ingen roll om vi löser det här med att återvinna textil om vi inte samtidigt minskar mängden avfall från första början.

Foto: Damon Hatefi

Foto: Damon Hatefi

Vilka kläder har ett existensberättigande?

Second hand i alla ära - men det är inte möjligt om det inte är tillräckligt bra grejer som hamnar där. D v s alla de där plaggen som har noll värde på begagnatmarknaden - ja, jag landar mer och mer i att de sakerna på allvar inte har något existensberättigande.

Jag snackar de där bomullströjorna som ser ut som en disktrasa efter fyra tvättar. Och polyesterblusarna som ligger kvar i drivor efter varje klädbyte, för att de inte är tillräckligt intressanta.

Jag pratar också om barnkläderna som håller för knappt en unge (nej, det är inte rimligt att ett par tights till en bebis ska vara så tunnslitna att de är genomskinliga efter ett halvårs användning) och jag snackar om kläderna som var skojiga trendmässigt en månad för att sedan bara kännas fel.

Allt det, plus en mängd andra exempel, är sådant som inte ska produceras från första början. Jag känner det så vansinnigt starkt. Och jag tänker på det nästan varje dag.

Företagen måste ta ett större ansvar

Det är med utgångspunkt i det jag också tycker att våra största kedjor och butiker måste ta ett större ansvar. Det är inte rimligt att skapa saker som inte har ett andrahandsvärde. För det är liksom i själva det begreppet som vi sätter fingret på såväl den grundläggande problematiken som på lösningen.

Om företag själva skulle inkorporera egen second hand i sin affärsmodell (ja, jag ger alltid det rådet när jag föreläser och gör konsultuppdrag på temat Slow business) så skulle det, tror jag, också vara självsanerande när det gäller kvalitet. Om en del av lönsamheten för ett företag ligger i att också sälja sina egna produkter second hand, ja, då är det klart att de gör allt för att de grejerna ska funka för just det.

Som konsument då: ja, det första steget (för den som kanske inte bryr sig så värst och notoriskt handlar nytt) borde om inte annat vara att skippa exakt allt det som har noll andrahandsvärde.

Skulle vi bara tillsammans göra det så skulle vi också vara ett steg närmare en mer hållbar modeindustri.

Så köp för bövelen aldrig något utan andrahandsvärde. Och alla ni företag: producera inget som inte också kommer att vara attraktivt ett andra varv. Vi löser absolut inte allt såhär, men en del i alla fall.

Och om du vill dyka vidare in i detta med andrahandsvärde så berörs ämnet i två av mina poddavsnitt: Barn och Second hand.

Vad är dina tankar om det här? Dela gärna med dig.

Klicka gärna på hjärtat om du gillar inlägget, och följ mig på bloglovin' om du inte vill missa något och vill spara inlägg till sen.

Slow fashion: #10 Second hand – lätt, svårt eller ja, vadå?

Torsdag och det betyder såklart podd! Denna vecka är exakt hela avsnittet vikt åt:

Second hand – härligt, klurigt och allt däremellan

I det här avsnittet gästar Emilia Bergmark- Jiménez: fotograf till vardags och dedikerad second hand-shoppare på fritiden. Vi pratar om varför Emilia snöade in på begagnat från första början och hur detta har gjort henne till en tryggare och gladare person. Vi snackar tillgänglighet, utbud och allt det där andra som kan vara hinder för många att shoppa second hand – och är det rimliga ursäkter eller är de bara dåliga?! (där vänder och vrider vi rejält!) Vi dyker in i frågor som: är all second hand bra? Eller kan det trigga igång motsatsen till hållbarhet?

10-secondhand.jpg

Och så pratar vi stora grejer som klass, komplexitet och varför vissa beteenden alltid kommer vara kassa även om vi gärna vill förklä dem till bra… Dessutom grattar Emilia mig till att ha blivit utsedd till Sveriges Second Hand Profil 2019 och så berättar jag om insikten jag fick när jag nyligen skulle köpa ett par gummistövlar. Det plus mycket mer handlar dagens avsnitt om.

Mitt i programmet intervjuar jag Emma Enebog, tidigare hållbarhetschef på Myrorna som idag arbetar på den hållbara kommunikationsbyrån Futerra. Hon reder ut second hand-branschens största utmaningar – och vad som behöver göras för att fler ska välja second hand i första hand.

Helt enkelt ett avsnitt som jag hoppas ska ge dig flera nya perspektiv och tankar om just second hand.

Och för dig som vill få fin second hand-inspiration: missa inte att följa Emilia på Instagram under namnet @emiliavicenta.

Om du vill läsa mer på lite samma tema som vi pratar om i avsnittet, så vil jag tipsa om följande inlägg:

Så lyssnar du på podden

Podden finns att lyssna på via

Och nu också på Spotify:

eller direkt här:

Avsnittet är som alltid producerat av Beppo Ljudstudio.

Vad är dina tankar avsnittet och ämnet second hand? Kommentera och berätta gärna!

Klicka gärna på hjärtat om du gillar inlägget, och följ mig på bloglovin' om du inte vill missa något och vill spara inlägg till sen.

#InvestForFuture - att steg för steg lära sig pengar

I stolt annonssamarbete med Trine
 

De senaste månaderna har min grej verkligen varit att jag vill förstå det här med pengar bättre, allt för att kunna göra det allra bästa möjliga med mina ihoptjänade slantar ur ett klimat- och hållbarhetsperspektiv. Och det går framåt! Mycket, såklart!, tack vare att jag genom mitt samarbete med Trine får tid (och därmed möjlighet) att läsa på, lära mig mer och på allvar prioritera frågan i mitt liv.

För varje vecka sedan två månader tillbaka har ju jag publicerat en lektion i ämnet hållbar cash på Instagram stories, och det har ju betytt att jag också har lärt mig själv. Och vet ni, ju mer jag lär mig desto roligare och mer intressant blir det!

Foto: Caroline Frankesjö

Foto: Caroline Frankesjö

Och det är väl så det brukar vara: det en inte fattar är helt enkelt inte speciellt skoj. Därför gäller det att få saker att klarna och hitta en tydlig strategi - allt för att det ska sluta kännas helt oöverstigligt. Och det är precis så jag känner bara på några veckor inför det här ämnet. Och det gör mig glad. Vem vet: det här med pengar och investeringar är kanske ett framtida intresse? Jag ska bara lära mig ännu mer först!

I alla fall, hittills har jag som sagt publicerat en drös lektioner, och för er som inte har Instagram eller föredrar att få allt samlat i ett enda inlägg så kommer de första fyra lektionerna här. Håll till godo:

1. Att läsa på och lära sig mer om hållbar cash

Kunskap är första steget till pepp och inspiration - så vi börjar med det! Några bra länkar att läsa mer på är:

Klimatsmarta investeringar

Facebook-gruppen Klimatsmarta investeringar. Gå med här för att kicka igång den där peppen till att läsa mer. Jag tar en runda här lite då och då, jag förstår dock verkligen inte allt som diskuteras. Men jag tänker att det är smart att liksom omge sig med alla dessa begrepp och tankesätt för “värma upp“ hjärnan och såklart också lära mig mer. Plus att jag upplever att alla som är där verkligen är supersnälla och hjälpsamma.

Fair Finance Guide

Fair Finance Guide granskar och hållbarhetsrankar banker. Här kan du se hur just din bank ligger till utifrån olika kriterier. Och denna artikel är väldigt läsvärd tycker jag: Tre sätt att spara schysstare. Det jag kan uppleva som lite deppigt (men det är ju inte Fair Finance Guides fel) är att det egentligen inte finns något klockrent bankalternativ i dagsläget och det gör det ju svårt att på allvar rösta med fötterna. Exempelvis har jag själv Swedbank, något som jag gärna skulle vilja ändra av flera anledningar. De två banker, Ekobanken och JAK, som har allra bästa resultat hos Fair Finance Guide har i sin tur inte de tjänster jag behöver (ex betalkort och swish) Så ja…

WWF och Naturskyddsföreningen

WWF har en hel del bra info om ämnet ekonomi och finans utifrån ett klimatperspektiv, precis som Naturskyddsföreningen - det gillar jag! Mycket klokt och bra att läsa helt enkelt.

Mer kunskap och inspiration alltså!

Foto: Caroline Frankesjö

Foto: Caroline Frankesjö

2. Vad är dina värderingar?

För att veta var du ska börja behöver du få stenkoll på vad du gillar samt ogillar. D v s vad är dina värderingar? Och vad är hållbarhet för dig?

Skriv en lista på:

  1. Saker du absolut inte vill bidra till med dina pengar (fossilindustrin?, krigsindustrin?, överkonsumtion av prylar?)

  2. Saker du vill stötta (förnybar energi?, cirkulära produktionssystem?)

  3. Finns det något ämne eller bransch som du är lite extra insatt i p g a jobb/utbildning/intresse?

Skriv upp allt, och kom ihåg: ju mer konkret, desto lättare sen!

Ordlista

  • Investera. Lägga dina pengar på sådant så att det kan växa

  • Divestera. Ta dina pengar därifrån så att det krymper.

Foto: Caroline Frankesjö

Foto: Caroline Frankesjö

3. Förstå att du kan mer än du tror

Vi är uppenbarligen (så fint att ni är så många som har hört av er kring detta!) som tycker att det här med pengar, sparande och investeringar är klurigt. Hur funkar det egentligen?! Och vad ska en spara i?! Aktier, fonder, eller ja vaddå?

Låt oss börja med detta:

Att ge sig i kast med något en inte riktigt förstår är generellt aldrig en bra idé. Särskilt inte när en vill vara råpetig när det gäller etik och hållbarhet. Eller när det handlar om ens surt förvärvade besparingar.

Därför ska du, när det gäller det här ämnet börja med det du förstår. Och successivt som du lär dig mer ge dig i kast med fler saker.

“Men jag fattar verkligen ingenting när det gäller finans!“

Jo, det gör du. Du har kanske en drös intressen, kanske ett jobb och kunskaper om olika saker eller hur? D v s det finns branscher du kan och förstår saker om. Och utifrån detta:

3 tips på hur du ska tänka när du gäller att investera dina pengar:

  • Sprid risk. Satsa aldrig allt på ett kort, utan tänk många olika ställen och sätt att spara /investera.

  • Fokusera på branscher du kan. Välj sådant som du förstår (eller ger dig fasen på att förstå) Exempelvis, du kanske inte fattar aktiemarknaden funkar i sig, men om du har stor kunskap om ett specifikt företag eller bransch kan det ändå vara värt att satsa!

  • Var källkritisk. Googla, leta många källor och läs på om specifika sparsätt. Om allt verkar för bra för att vara sant, så är det nog också det. Exempelvis hög avkastning, liten risk = något är fuffens! Om många källor pratar om både för- och nackdelar = mer trovärdigt än om allt bara låter fantastiskt.

4. Fixa premiepensionen

Premiepension är en del av den allmänna pensionen. Varje år avsätts 2,5 % av din pensionsgrundande inkomst och andra skattepliktiga ersättningar till premiepensionen. Du väljer själv om du vill placera pengarna genom fondval eller om du låter pengarna ligga kvar i det statliga förvalet AP7 SåFa.

Divestera premiepensionen

Och nu ska vi fixa så att din premiepension INTE stöttar fossilindustrin! För ja, AP7 SåFA (det som väljs om du inte väljer aktivt) investerar i fossilbolag!

Häng med på följande guide som Fossil Free Sverige tagit fram:

  1. Logga in på pensionsmyndigheten.se

  2. Scrolla ner till avsnittet om premiepension, klicka Byt fonder.

  3. Klicka “Visa fler filter”

  4. I rullisten för “Oönskade produkter och tjänster” väljer du “Fossila bränslen (olja, gas, kol)” (Många av de fossilfria fonderna är också så kallat etiska fonder, som inte investerar i vapen, tobak, pornografi med mera. Du kan även välja bort dessa i rullisten, eller “Markera alla”)

Därefter:

  1. Du får upp ett urval, som du kan sortera på avgift. Ju lägre dess bättre. Pensionsmyndigheten rekommenderar att du väljer fonder med max 0,4% avgift. I nuläget (feb 2019) finns drygt 30 fonder som är fossilfria och har under 0,4% avgift.

  2. Klicka på plustecknet till vänster om fonden du önskar välja en fond. Du kan välja upp till fem olika fonder, och för att sprida risken är det bra att välja ett flertal.

  3. Scrolla upp till din fondportfölj och fördela hur många procent av din premiepension du vill placera i respektive fond.

  4. Klicka Beställ.

  5. Godkänn beställningen. Du kan byta fonder kostnadsfritt hur många gånger du vill.

Lätt som en plätt alltså att divestera sin premiepension - tar cirka 10 minuter!

Guiden hittar du som sagt på Go Fossil Free. Skriv också på uppropet om att staten borde ta sitt ansvar och inte investera i fossilt i AP-fonderna.

Samt: tipsa andra och sprid ordet!

Foto: Caroline Frankesjö

Foto: Caroline Frankesjö

Pengaskolan fortsätter

Och det här var alltså bara de första fyra delarna av min pengaskola i samarbete med Trine. Varje vecka dyker det ju upp en ny del på Instagram (exempelvis vad är aktier och hur fungerar fonder) - och självklart kommer alla de delarna hitta hit till bloggen också. Håll utkik om ungefär en månad för det!

För dig som vill läsa på mer om Trine (för kunskap är som sagt steg ett!) så hittar du en drös med artiklar på Trines egen blogg. Och mitt inlägg om hur Trine fungerar hittar du som sagt här: Om Trine

Hoppas du gillar!

Har det här inlägget (och/eller pengaskolan på Instagram) lärt dig något nytt? Berätta! Precis som om du har tips på vad jag ska dyka in i längre fram! Ja, finns det något du tycker att fler måste få veta och lära sig?!

Detta inlägg är ett annonssamarbete med Trine men alla ord och åsikter i inlägget är självklart mina egna. Och detsamma gäller pengarna jag nämner i inlägget, de har jag investerat helt oberoende av mitt och Trines samarbete. Mer om hur jag arbetar hittar du här: Reklamsamarbeten och PR

Klicka gärna på hjärtat om du gillar inlägget, och följ mig på bloglovin' om du inte vill missa något och vill spara inlägg till sen.

Slow fashion: #9 Konsumtion - varför köper vi mer och mer?

Torsdag och podd! Alltid lika kul känner jag! Hoppas du tänker lika!

Konsumtion - vad är grejen?

Till det här avsnittet har jag bjudit in Jacob Östberg, professor i reklam och pr vid Stockholms universitet. Och vi snackar, kan en lugnt säga, konsumtion på längden och tvären. Varför konsumerar vi, hur fungerar konsumtionslogiken och vad exakt är det som har förändrats det senaste århundradet? Dessutom berättar Jacob om sitt livs största magplask och varför han tycker att kläder borde märkas upp med “kort datum - bör konsumeras snarast”. Vi pratar konsumentmakt, individens ansvar och politikens skyldigheter. Och så vikten av att förstå varför allt vi gör definieras utifrån konsumtion.

9 konsumtion varför köper vi mer och mer

Jag ringer också upp Anna-Carin Abrahamsson som är en av tio deltagare i forskningsprojektet F/ACT Movement. Hon berättar om hur och varför hon deltar i ett projekt som innebär att hon inte får köpa nyproducerade kläder under sex månader utan istället fokusera på second hand, remake och så vidare. Anna-Carin reflekterar också över vad dessa första månader hittills har gjort med henne, och insikten av att hon dagligen är omgiven av konsumtionsuppmaningar. Samt varför hon har börjat ta en annan väg hem från jobbet…

Jag tycker själv att det här avsnittet har gett mig många nya aha-uppleverlser och kunskaper (Jacob tenderar ju att göra det) och jag hoppas att du ska känna det samma!

Och för dig som vill dyka ner mer i ämnet konsumtion rekommenderar jag varmt Jacobs bok Vi är vad vi köper - som han skrivit tillsammans med antropologen Katarina Graffman.

Så lyssnar du på podden

Podden finns att lyssna på via

eller direkt här:

Avsnittet är som alltid producerat av Beppo Ljudstudio.

Vad är dina tankar avsnittet och ämnet konsumtion? Kommentera och berätta gärna!

Klicka gärna på hjärtat om du gillar inlägget, och följ mig på bloglovin' om du inte vill missa något och vill spara inlägg till sen.